Att bila genom Balkan: vår resa dag för dag

Att bila genom Balkan med tre barn i åldrarna 8, 6 och 2 år var ingen given succé på förhand, men ibland stämmer allt. Vi fick arton fantastiska dagar tillsammans och min förhoppning är att ni läsare här ska hitta inspiration för ett liknande familjeäventyr framöver.

Från början hade vi egentligen inga storslagna planer mer än att under första veckan hänga i huset som vi hyrde tillsammans med en annan barnfamilj, och därefter ta dagarna lite som de kom. Ett par specifika önskemål fanns i bakhuvudet: att stanna vid Plitvice Nationalpark samt hinna med en dagsutflykt till Slovenien. Nu i efterhand kan jag konstatera att vår resa delades upp i tre etapper: första veckan utgick vi från det hus vi hyrde i Istrien, andra veckan bilade vi söderut med nya stopp i princip varje natt, och tredje veckan landade vi i Montenegro där vi föll för stämningen och bestämde oss för att stanna. Här kommer ett samlingsinlägg från vår resa dag för dag.

Att bila genom Balkan

Roadtrip balkan Karta
Vår resrutt sträckte sig från Piran (Slovenien) i norr och Kotor (Montenegro) i söder. Totalsträckan landade runt 200 mil +, med start och slut i Zagreb. Observera att den blå markeringen för vår resrutt endast visar bilresan ner till Montenegro, där vi sedan vände för att köra norrut igen. Skärmdumpen kommer från Google Maps, som för övrigt är ett grymt planeringsverktyg för en roadtrip.

ETAPP 1

#Dag 1 (lördag 17 juni): Zagreb – Istrien
resdag
Bästa vyn efter en lång resdag, poolen vid vårt hus i Istrien.

Norwegian-flygplanet från Arlanda lyfter redan kl 07:15 och landar i Zagreb 09:50. Det är ingen tidsskillnad mellan Sverige och Kroatien, vilket gör att vi kan utnyttja dagen till fullo. Vi hämtar ut hyrbilarna på flygplatsen och kör sedan mot centrala Istrien, en halvö uppe i Kroatiens västra hörn, där vi har hyrt ett hus. Resan tar cirka tre timmar och när vi kör in i Istrien känner vi lugnet sänka sig över oss. Här är otroligt vackert, som en ultimat mix av pittoresk landsbygd, turkost hav, gröna kullar och svindlande bergslandskap. Resten av dagen spenderar vi i huset och inviger poolen. Vi har höga förväntningar på huset – som visar sig vara precis så bra som vi har föreställt oss det.

Läs mer:

#Dag 2: (söndag 18 juni) Istrien och utflykt till Rabac
resdag
Rabac, Istrien.

Vi spenderar större dagen vid poolen och känner semesterlunken komma krypande. Framåt eftermiddagen börjar vi bli redo för en utflykt och tar bilen ca 40 min västerut, till kust- och turistorten Rabac. Här vilar en avslappnad stämning av evig sommar. På vägen hem storhandlar vi på Lidl, där vi för övrigt handlar nästan all vår mat under våra dagar i Kroatien.

Läs mer: Rabac: en första smak av vad Istrien har att erbjuda

#Dag 3: (måndag 19 juni) Istrien och utflykt till Trget
trget
Trget, Istrien.

Även den här dagen spenderar vi större delen i huset och vid poolen. På kvällen åker vår familj på en spontan utflykt för att få lite strandhäng och hamnar i den lilla badorten Trget. Jag skulle gissa att vi är de enda turisterna på plats, och även om stranden är helt okej skulle jag inte rekommendera stället – på andra sidan viken ser vi stora lyftkranar och lastfartyg, det finns betydligt finare badplatser än den här i Kroatien!

#Dag 4: (tisdag 20 juni) Istrien och dagsutflykt till Slovenien
Piran
Piran, Slovenien.

Nu längtar vi efter lite äventyr och satsar på en heldagsutflykt till Slovenien. Vi lämnar huset vid 09:30 och kör in i den lilla drömstaden Piran vid Sloveniens minimala kust drygt två timmar senare. På vägen hem stannar vi till i Portoroz där de stora barnen får bada av sig på badplatsen medan Nelly leker loss i lekparken. Hade jag varit här ensam utan barn hade jag förmodligen testat att hyra en SUP-bräda, här finns flera vattenaktiviteter att välja mellan. Våra vänner åker istället över till andra sidan viken, det vill säga till Kroatien, eftersom de menar att badstranden där är trevligare.

Läs mer: Piran i Slovenien är en stad att återvända till

#Dag 5: (onsdag 21 juni) Istrien och utflykt till Rovinj
att bila genom Balkan
Rovinj, Kroatien.

Efter en heldag hemma i huset och poolen tar jag och Tobias bilen ut till Rovinj, en romantisk liten pärla på Istriens västkust. Barnen får stanna hemma i huset med våra vänner, hurra för egen dejtkväll!

Läs mer: Dejtkväll i Rovinj, Istriens svar på Venedig

#Dag 6: (torsdag 22 juni) Istrien och utflykt till Pula
pula arena
Pula amfiteater i solnedgång.

Idag byter vi poolen mot staden Pula som ligger cirka en halvtimme västerut. Vi har inga stora förväntningar, men blir stormförtjusta i det här stället som känns som en mindre version av Rom. Höjdpunkten är att få se solen gå ner vid den berömda amfiteatern, dit vi går strax innan stängningstid.

Läs mer: Solnedgång över amfiteatern i Pula

#Dag 7: (fredag 23 juni) Poolhäng hela dagen
Poolhäng i vårt hus.

Det här är sista dagen i huset och Istrien och det ser vi till att utnyttja till fullo. Vi badar, packar – och börjar så smått att förbereda oss inför nästa etapp av resan.

Läs mer: Sunkini och poolhäng när det är som bäst

ETAPP 2:

#Dag 8: (lördag 24 juni) Istrien – Plitvice Nationalpark
Plitvice Nationalparken
Plitvice Nationalpark.

Efter en riktigt lyckad vecka checkar vi ut från vårt hus och vinkar hej då till våra vänner som återvänder hem till Sverige. Vår familj fortsätter resan på egen hand genom att ta kustvägen Route D66, och stundtals känns det som att vi åker på Highway 1 i USA. Vi stannar till vid flera vackra utsiktsstopp, bland annat vid Romin. Vi lämnar huset i Istrien vid tiotiden och är framme utanför Plitvice drygt fem timmar senare – inklusive kisspauser och lunchstopp. Vi checkar in i vårt lilla rum och åker sedan mot resans höjdpunkt, hajken i Plitvice Nationalpark. Vi anländer parken vid kl 17 när den värsta värmeböljan är över, och kommer tillbaka till parkeringen lagom till stängningstid kl 20. Vi blir rekommenderade barnvänliga trail F som är en cirka fem kilometer lång runda (4,6 km) som passar för hela familjen. Ett hett tips är att lämna barnvagnen hemma och satsa på bärsele!

Läs mer: Plitvice Nationalpark: som att landa i Paradiset

#Dag 9: (söndag 25 juni) Plitvice – Split – Brac/Zlatni Rat
zlatni rat guldtungan
Zlatni Rat, Brac.

Min man Tobias är så nöjd med besöket i Plitvice att han stiger upp i gryningen för att hinna med ytterligare en hajk innan vi åker vidare. Han kommer hem lagom till vi andra vaknar, därefter checkar vi ut och kör ca två timmar mot Split. Vi anländer lagom till lunch och en termometer som visar 38 grader. Värmen är jobbig för barnen, glassen smälter innan vi hinner blinka och vårt besök vid det välkända palatset Diocletianus blir mest en jakt på skugga. Vi åker istället ner mot hamnen och väntar in bilfärjan över mot Brac med färjelinjen Jadrolinija. Dessvärre har vi inte uppmärksammat att det är sommartabell vilket gör att vi får vänta två timmar på färjan. En tur och retur-biljett för oss och bilen går på 670 kronor och turen över tar 45 minuter. Efter att ha checkat in i vår lägenhet åker vi mot Bol och den berömda stranden Zlatni Rat.

Läs mer:

#Dag 10: (måndag 26 juni) Brac – Omis
omis
Omis i kvällsljus.

Brac är en vacker ö och vi hade egentligen behövt långt mer än en dag här. Vi är dock sugna på att åka vidare och satsar på att åka med färjan redan på förmiddagen. Vårt mål för dagen är att hänga på sandstranden vid staden Omis, som ligger ett par mil bort från Split. I vanlig ordning går vi hit efter de varmaste timmarna är avklarade för att få ut det mesta möjliga av dagen.

Läs mer: Sandstrand i Kroatien? Åk till Omis!

#Dag 11: (tisdag 27 juni) Omis – Bosnien och Hercegovina – Dubrovnik
mostar
Bild tagen från den berömda bron Stari Most, Mostar.

Den här dagen blir vår mest intensiva under resan. Vi checkar ut från vår lägenhet efter en tidig frukost och kör över gränsen till Bosnien och Hercegovina 1 h och 45 minuter senare. Utsikten är vacker och snart når vi Mostar. Här beställer vi ett par tallrikar Cevapici, som är den maträtt vi äter överdrivet flest gånger under resan, innan vi går mot den berömda Stari Most-bron, äter glass och strosar i staden. Det är lite för varmt för att vi ska njuta till fullo, temperaturen kryper över 35 grader mitt på dagen. Vi satsar snart på att bada av oss i vattenfallen i Kravice som ligger ca 1 h från Mostar. Här åker vi fel på grund av att GPS och kartfunktioner inte alls verkar lira som vi vill (och dessutom utan möjlighet att roama fritt inom EU eftersom Bosnien och Hercegovina inte är medlemmar i unionen). Vi lyckas hitta en liten gränskontroll och hamnar till slut på den otroligt vackra vägkuststräckan ner mot Dubrovnik. Här gör vi en sen kväll och turistar oss igenom staden, innan vi trötta men fantastiskt nöjda kör vidare mot vårt boende i den lilla orten Cavcat.

ETAPP 3

#Dag 12: (onsdag 28 juni) Cavcat – Kotor, Montenegro
Branta trappor och snirkliga gränder i Kotor, perfekt miljö för en äventyrslysten tvååring!

Efter en två timmars lång bilkö över till gränsen till Montenegro är vi inte på topp. Efter tips från en vän tar vi en bilfärja över bukten till Kotor och blir genast på bättre humör – vyerna är dramatiska och inramningen med bergen runt vattnet är magnifik. Jag har hittat ett boende drygt tre kilometer från Kotor, och här trivs vi från första sekund. På kvällen kör vi in mot de äldre delarna av Kotor, vars gränder, befästningar och byggnader ger mersmak. Vilket ställe! Både jag och Tobias trivs så bra att vi förlänger vår vistelse på stående fot, bra betyg med tanke på att ursprungsplanen egentligen var att dra vidare mot Albanien.

Läs mer: Montenegro: Att falla för ett land jag knappt visste fanns

#Dag 13: (torsdag 29 juni) Kotor, Montenegro
Utsikt från grannhuset vid vårt första boende i Kotor.

Pulsen går ner, äventyrslusten dämpas och vi trivs på vår privata strand. Jag ger mig ut på en svettig löprunda i värmen, vi lagar maten hemma och är nöjda över vårt beslut att landa här ett tag. På kvällen hajkar Tobias och de stora barnen upp till St John’s Castle inne i Kotor, en rejäl trappstigning där de till slut får uppleva en fantastisk vy över Kotorbukten. Inträde kostar 3 euro per vuxen och starten sker i närheten av River Gate. Jag är mäkta imponerad av Sebastian och Julia, det är en bedrift att klara hela vägen upp!

Läs mer: Att göra i Montenegro (med fokus på Kotor)

#Dag 14: (fredag 30 juni) Kotor – Budva, Montenegro
aquapark budva
Aqua Park Budva.

Tobias har lovat barnen att åka till ett vattenland någon gång under resan, och är beredd att köra upp till ”Istrilandia” uppe i Istrien på tillbakavägen till flygplatsen. Som tur är hittar han istället ”Aqua Park Budva” vilket besparar oss en rejäl omväg. Hela familjen åker hit, vi stannar från öppning till stängning och barnen älskar det! Inträdet för hela familjen kostar runt 800 kronor, och därutöver tillkommer mat och fika (som man inte få ta in i parken). Parken är fräsch och har några roliga åkattraktioner, men är inte så stor. Vi avslutar dagen genom att köra ner mot Budva där vi har tänkt att få en härlig kväll tillsammans med familjen. Charterstämningen här imponerar dock inte alls, och vi åker ganska snabbt härifrån.

#Dag 15: (lördag 1 juli) Kotor, Montenegro
kotor's observation platform
Magnifik utsikt från Kotor’s Observation Platform.

Vi trivs som fiskar i vattnet och förmår oss inte åka vidare från vår gata, men byter boende eftersom lägenheten vi bor i redan är bokad. På kvällen får vi tips av vår värd Goran att ta bilen upp till Kotor’s Observation Platform. Det hisnar i magen när vår bil sakta snirklar sig upp för de 25 branta serpentinsvängarna. Resan är dock värd mödan, uppe på toppen får vi nästan nypa oss i armen över den  otroliga utsikten över moln, hav, kullar, berg och blinkande ljus från staden nedanför oss.

#Dag 16: (söndag 2 juli) Kotor + Perast
perast montenegro
Our Lady of the Rocks.

Efter en lugn dag med bad, löprunda och ett par glasspauser tillbringar vi eftermiddagen i grannbyn Perast, en ställe ni helst inte bör missa. Härifrån gör vi en båtutflykt till den minimala och yttersta fotovänliga ön ”Our Lady of the Rocks”.

Läs mer: Ett besök i Perast och Our Lady of the Rocks

#Dag 17: (måndag 3 juli) Montenegro – Skradin och Krka Nationalpark
krka
Krka Waterfalls, bild tagen från vandringsleden som går runt parken. Missa inte den!

Hur gärna vi än vill stanna måste vi börja tänka på att åka norröver mot flygplatsen och vi gör en av de längsta etapperna på resan i ett svep. Vi lämnar Kotor redan klockan 7 på morgonen, lyckas undvika alla köer och når sista gränsen mot Kroatien vid 09:40. Därefter kör vi mot den gulliga lilla staden Skradin, där vi checkar in på vårt boende för att på eftermiddagen ta oss vidare till ännu en nationalpark. Den här gången väntar Krka med dess vattenfall. Visst är det otroligt vackert på alla möjliga sätt och vis, och det faktum att man kan bada i vattenfallen är häftigt i sig. Å andra sidan skulle jag välja nationalparken i Plitvice framför Krka i tio fall av tio eftersom vyerna, färgerna och stämningen där var något alldeles extra.

#Dag 18: (tis 4 juli) Skradin – Zagreb
beach krka
Badstranden i Skradin.

Alla sagor har ett slut, så även den här. Vi skippar planerna på att upptäcka Zagreb, vi är helt enkelt färdiga med storstäder i kombination med värme, och tillbringar i stället förmiddagen på stranden i Skradin. Efter (ännu) en pizza till lunch packar vi in våra blöta badkläder i väskan och drar vidare mot flygplatsen. Planet går kl 20:20, flygresan hem går så smidigt att jag nästan inte vågar tro att det är sant, och vi landar på Arlanda kl 22:55 på utsatt tid – proppfulla av nya intryck efter vår lysande idé att bila genom Balkan. En bättre start på sommarlovet kunde vi inte få!

Läs mer: Dag 18 och tankar om att åka hem

Vill du veta mer om hur vi bodde under resan? Här finns ett samlingsinlägg om samtliga boenden och närmare beskrivningar över hur vi bodde: Roadtrip Balkan: Recension av våra boenden. Mer läsning om vår roadtrip hittar ni under kategorin Roadtrip Balkan

15 comments

1. Fantastiskt vackra bilder, vill sätta mig på första bästa flyg och åka ner dit bums! Ska iofs till Split snart men iaf… göra en hel roadtrip.

1. Haha, härligt att höra Pilla. Hoppas du får en härlig resa!

2. Underbar läsning på alla sätt. Tack för all inspo och tips. Så glad för er skull!

1. Tack Linda! Ha en grym resa själv, hoppas ställena lever upp till förväntningarna!

3. Många fina bilder från er resa! Har en fråga kring hyrbil att åka in i flera olika länder, hade ni någon extra försäkring för det? Tycker ofta hyrbilsföretag vill att en ska stanna kvar i landet.

1. Tack! Och så roligt att du frågar om hyrbil, jag har precis suttit och knåpat ihop ett inlägg om att hyra bil och köra genom Balkan som kommer i morgon eller på fredag! Vi hade ingen extra försäkring, men fick däremot betala extra för att vi ville köra till andra länder. Vi valde en variant där vi betalade x antal kronor per utlandsdag, dock med ett maxtak på 900 SEK. Tänk på att alla hyrbilsföretag har olika regler för det här, ingen verkar vara den andra lik.