Close
Träningsstatus.

Träningsstatus.

Inlägget är ett betalt reklamsamarbete med Bikester.se

Det var ett tag sedan jag skrev om träning här på bloggen. Jag famlade lite i coronamörkret där ett tag, tyckte det var oerhört oinspirerande att träna utan att ha några direkta mål i sikte. Inga lopp att springa, inga personliga rekord att toppa, inga målbilder att se fram emot. Men jag har harvat på, det har jag. Först promenader i timtals, som så många andra under pandemin. Så småningom blev det veckovisa besök i utegymmet…

padelhall nynäshamn

…och padel såklart. Massor! Någon gång i början av året sa dock kroppen stopp och belägg, och jag började få ont nästan överallt. Armen, knät, svanken, ryggen. Jag lyssnade på kroppen, för en gångs skull, och bokade in mig på återkommande idrottsmassage. Jag började också skriva träningsdagbok (igen), och bokade PT online av bara farten. Och för ett par månader sedan vände det, hände det, som jag har längtat efter. Träningspeppen kom tillbaka! Så här ser min träningsstatus ut i just nu – faktiskt mer allsidig än på mycket länge:

Träningsstatus.

Löpning

Omslagsbilden är tagen för två år sedan, under mitt bästa år någonsin när det kommer till löpning. Jag sprang och sprang, timme ut och timme in. Två halvmaror, och ett marathon blev det till slut. Helt plötsligt kändes en mil som ett kort löppass? Underbar känsla, men ack så förgänglig. I vinter har jag inte sprungit någonting, utan väntade istället in barmark och fågelkvitter.

löpning

När våren kom med ny träningspepp kom också behovet av att köpa nya löparskor. Det brukar ju vara så. Efter tips från flera håll fastnade jag för skomärket Hoka One One – vilka också finns att köpa hos min samarbetspartner Bikester.se. De är snälla mot foten och lätta, inte alls som de tegelklossar jag har sprungit runt med under de senaste åren. Den här gången gjorde jag heller inte misstaget att köpa för små skor, det verkar annars vara standard för mig. Jag har sent omsider lärt mig att foten behöver mycket mer utrymme framme vid tårna än vad jag trott och intalat mig – stortån ska absolut inte gå emot skons “innervägg”. Särskilt inte i löparskor.

Nästa inköp blir helt klart en löparjacka, mina nuvarande är helt utnötta efter flera års användning. Kraven? Den måste gå ner över magen (hatar att behöva dra ner tröjor och jackor medan jag springer!), ha fickor som går att stänga och andas bra.

Yoga

yoga

Sedan två månader tillbaka kör jag yoga, minst en gång i veckan. Ibland hänger min yngsta dotter med på passen, som för övrigt hålls av min systerdotter som snart börjar plugga till yogalärare. Jag har gett yoga många, många chanser i mitt liv – och nu känns det faktiskt kul på riktigt, även om jag har en låååång väg kvar innan jag känner mig helt bekväm. Är mycket tacksam över min eminenta yogalärare som går varsamt fram utifrån min nivå.

Styrka

Jag har verkligen varit en trogen besökare i utegymmet under pandemin. Men vad hjälper det, när jag mest går omkring och inte riktigt vet jag håller på med? Till slut tog jag hjälp av en PT online, och det var en bra investering vill jag lova.

träning

Nu har jag ett tydligt program, anpassat efter mig och mina redskap. För närvarande kör jag två styrkepass i veckan: 1) utegym och 2) kettlebellpass hemma (12 kg). Det här är ett perfekt upplägg för mig som egentligen hatar styrketräning och behöver en färdig mall för att få det avklarat.

Padel

padel

Klart att padel får en egen rubrik, med tanke på hur mycket tid jag hänger i padelhallen för både jobb och spel nuförtiden!

Från att knappt ha träffat en enda boll spelar jag numera seriespel, och det är så SJUKT kul…. bortsett från en trilskande högerarm som inte tillåter mer spel än ett par gånger i veckan. Padel är en av de absolut bästa grejerna som hände mig 2020, så är det bara.

Promenader/Vandring

Jag vet inte om alla klassar promenader och vandring som “träning”, men visst måste målet om 10.000 steg/dag nämnas i sammanhanget.

Vandring Lida Friluftsgård Äventyrsstigen

Under 2021 har jag som ambition att gå MINST 10.000 steg om dagen, helst fler. (Just nu är jag nästan uppe i 12.000 i snitt!). Detta löser jag genom vandringsutflykter, vardagsmotion och långa promenader med släkt och vänner i telefonlurarna.

Sammantaget är jag i nuläget både stolt och nöjd över mig själv som äntligen är på väg dit jag vill vara. Pigg(are), stark(are) och snabb(are) än vid årsskiftet. Ett steg i taget, bokstavligen talat.


Inlägget är ett betalt reklamsamarbete med Bikester.se. Tankar, åsikter och bilder är mina egna.

2 comments

  1. Intervaller som är så roliga…

    1. Dör typ varje gång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Close