Sverigesommar och höjdpunkter anno 2018

Första september och i mina flöden börjar folk att dela höstlistor hit och dit. Jag är inte helt klar med sommaren än, utan behöver något slags bokslut. En lista, ett sätt att sätta punkt för de fina sommardagarna som nu ligger bakom mig. För fin var den, sommaren 2018.

Vilken Sverigesommar vi fick i år och vad glad jag är vi fattade beslutet att mestadels hänga i vårt eget land. Det fanns från början lösa planer på att bila ner genom Polen, Tjeckien, Slovenien och vidare mot Schweiz, men när allt kom till kritan hade vi fullt upp med att njuta av sommar på hemmaplan. Här är tio av mina svenska höjdpunkter från sommaren som gick. Några är återkommande favoriter, andra platser besökte jag för första gången någonsin.

Sverigesommar: 10 höjdpunkter från sommaren 2018

#1. Åre
Åre med barn
Trollstigen, Åre.

Det är riktigt kul att se hur Åre har lyckats pinka in sitt revir som både självklar vinter- och sommardestination. För semesterfirare som är ute efter en aktiv upplevelse är det här helt rätt plats att åka till. Det går liksom inte att vistas i Åremiljöerna utan att vilja springa, cykla, vandra och utforska varenda klippskreva som kommer i ens väg. Vi hade i och för sig kanske inte riktigt räknat med att fira midsommarafton i ullunderställ och hällande regn, men det blev ju bra ändå.

Läs mer: Expedition Myhre bland fjälltoppar, trollstigar och forsar

#2. Östersund
Jamtli
Jamtli, Östersund.

Efter några fina dagar i Åre satte vi oss i bilen för att köra vidare mot Östersund och en ny svensk pärla. Det var första besöket för oss alla och vi var så himla nöjda med, tja, alltDryden och hans sambo Maria tog med oss till Andersön på grillkväll, vi fick bland annat cykla på Frösön, testa elektroniskt skidskytte och spendera en heldag på fina, fina Jamtli.

Läs mer: Tack för oss, Jämtland!

#3. Karlstad
baron Annika karlstad
Barón, Karlstad. Foto: Lisa Fahlåker

I skrivande stund är min man i Karlstad för att spela golf tillsammans med ett kompisgäng. Jag vill ju tro att det berodde på mina och Lisas rapporter om aktiva dagar i Karlstad, men sanningen är att de egentligen skulle ha spelat i Linköping. När väderprognosen i helgen visade hällande regn spanade de västerut, och det visade sig att Karlstads snack om att solen alltid skiner här stämde fint! Jag har varit i Karlstad två gånger inom loppet av åtta månader och kan konstatera att staden gör sig bra i både vinter- och sommarskrud.

Läs mer: Tips om Karlstad för aktiva sommardagar

#4. Sturkö

sturkösommar

Den här punkten kräver väl ingen större förklaring vid det här laget. Jag stannade på min sommarö under nästan hela juli månad och njöt varenda millisekund. Den här platsen är och förblir min absoluta höjdpunkt sommar efter sommar.

Läs mer: Alla inlägg om Sturkö finns samlande här.

#5. Småland

småland

Idyllen om en Sverigesommar? Så här kan den se ut. Ett gammalt och vint torp i mörkaste Småland, trätofflor på verandan och flaggan lätt vajande i den varma sommarkvällen. Efter en intensiv dag på Astrid Lindgrens Värld vinkade jag hej då till man och barn för att istället åka ut till mina kompisars sommartorp i Rättelsetorp utanför Lönneberga. Den här platsen mina vänner, är Astrid Lindgrens värld som jag föreställer mig den.

Läs mer: Småland, Sturkö, Solrosor – och meningen med livet

#6. Österlen

gyrokopter

Sommaren 2018 fick jag se Ale stenar från ett annat perspektiv, bokstavligt talat. Under en gyrokoptertur med min svåger som förstekapten fick jag ett helt nytt perspektiv över Österlen. Flygturen blev en höjdpunkt på många olika sätt!

Läs mer: Att flyga gyrokopter över Österlen (och älska känslan)

#7. Öland

tips om öland

Den årliga syskonutflykten gick till Öland. Även om vi, matta av värmebölja och ledsamhet efter att ha rensat bland mammas och fars tillhörigheter, knappt höll på att komma iväg – så blev det väldigt bra till slut. Vi höll oss till den södra delen av ön och jag tror faktiskt att vi åt oss igenom hela dagen. Kroppkakor, bullar, glass, choklad, fudge, stenhällsbakat bröd och sillmacka… ja, vi hade att göra!

Läs mer: Tips om Öland: en heldag på södra delen av ön

#8. Skaftö

soluppgång gullmarsstrand

Efter veckorna på Sturkö var det dags att stuva in familjen i bilen för att åka västerut. Inga konstigheter med det upplägget, när jag gifte mig med Tobias kom liksom Bohuslän på köpet (bra deal!). Även den här sommaren resulterade besöket i nya inlägg till Resfredags Svenska Pärlor – vi fick vara med om några riktigt fina dagar med allt från sälsafari till gourmetmiddagar.

Läs mer: Att göra på Skaftö och utflyktstips i närheten

#9. Strömstad och Kosteröarna

att göra på koster

Dagarna i Bohuslän avslutade vi genom att åka vidare norrut, mot Strömstad, där vi bodde makalöst fint på Strömstad Spa och Resort. Härifrån tog vi också chansen att för första gången i livet åka över med båten till Kosteröarna som jag har hört så mycket om. Vi cyklade, hajkade och fotade oss igenom öarna, både Nord- och Sydkoster. Riktigt fint att få se nya delar av Sverige – ett helt inlägg om den här svenska pärlan kommer framöver.

#10. Sankt Anna skärgård

Söderköping sankt Anna

Familjen Myhres Sverigesommar 2018 avslutades med en resa till Sankt Anna skärgård utanför Söderköping (genom ett samarbete med turistbyrån). Det var lugnare och tystare än i Bohuslän, Sankt Anna ses fortfarande som en ”oupptäckt” pärla för den stora massan, och vi var extra nöjda med kajakpaddligen. Även här var det premiärbesök för mig, även om jag var och nosade på skärgården förra gången jag var i Söderköping.

Läs mer: Sankt Anna skärgård: Söderköpings oupptäckta pärla

Läs mer av mina tankar från förra året vid samma tid: Sommaren är slut, länge leve hösten? Hur har din Sverigesommar sett ut?

6 comments

1. Ni verkar ha haft en toppensommar. Sverige har verkligen mycket fint att bjuda på!

1. Ja – det här blev en osedvanligt fin sommar för oss. <3

2. Vilken sommar och så många ställen du vakt att resa till i vårt fina land!

1. Spånar redan på planer för nästa sommar… så mycket fint, så många oupptäckta platser. Och förhoppningsvis blir det Sturkö för hela (juli)slanten igen.

3. Min Sverigesommar bjöd på Göteborg och Marstrand.
    En par dagutflykter till Öland.
    En trip till Kivik med omnejd.
    Sen spenderade jag precis som du en stor del i Karlskrona skärgård …fast på min ö: Aspö! ?