Expedition Myhre bland fjälltoppar, trollstigar och forsar

Efter vårt blöta midsommarfirande har vi haft en riktigt bra helg här i Åre, med utflykter i både närområdet och längre bort.

Jag hade nog förväntat mig fler turister i krokarna, men det är hur lugnt (och skönt!) som helst här uppe. Idag pratade vi med en lokalbo som sa att sommarens turistboom börjar runt den 1 juli och framåt. Oss passar ett lugnare tempo alldeles utmärkt och vi ser också till att ha ett luftigt schema under dagarna för att verkligen få in semesterlunken för hela Expedition Myhre. Att stanna uppe till 01:30 och sova till klockan 10, det är liksom okej under sådana här omständigheter!

expedition Myhre Åre

Expedition Myhre bland fjälltoppar, trollstigar och forsar

Någon gång under mina ständiga funderingar över bloggnamn kläckte jag, med hjälp av mina syskon, namnet ”Expedition Myhre”. Det blev uppenbarligen inte något av det där namnbytet, men jag gillar känslan i namnet. Vår familj på utflykter, äventyr och upptäcktsfärder – om det nu är hemmavid eller på andra sidan jorden – det är så jag vill varva vår vardagslunk i Nynäshamn!

familjesemester Åre roadtrip

De senaste dagarna har vår lilla expedition haft fullt upp att ta oss an fjäll, stigar och forsar i en salig blandning. Min Årefrälsta poddkollega Lisa (vars fina lägenhet vi har invaderat!) har skrivit ett fantastiskt bra inlägg om Åre med barn med fokus på sommaraktiviteter. Det inlägget har vi haft som stomme under våra dagar på plats och sedan fyllt på med ytterligare tips från bland annat Dryden.

åre handöl

Igår tog vi bilen till den gamla byn Handöl, en biltur på runt 30-40 min från Åre centrum. Någonstans i de här omgivningarna frös 3000 karoliner ihjäl år 1718 efter att ha försökt inta Trondheim – 600 av dem ligger begravda i Karolinergraven här i Handöl. Vi hoppade över graven, men tog istället en snabb titt på det söta Handöl kapell som invigdes 1814 som Jämtlands första lappkapell (nyckeln hänger bredvid dörren, det är bara att gå in).

familjesemester Åre

Efteråt satte vi oss i bilen igen för att köra bort mot Hanriis Café där vi parkerade bilen och fortsatte till fots mot hängbron över Handölsforsen (där även omslagsbilden är tagen).

Därifrån hajkade vi vidare mot utsiktsplatsen…

… där det väntade fler schysta vattenmassor.

familjesemester Åre

Nellys ullunderställ har kommit väl till pass hela resan, liksom barnens fleecejackor och överdragsjackor. Nästa steg får bli att kitta upp med bättre hajkbyxor för de Sebbe och Julia istället för vanliga mjukisbyxor.

Ryggsäcken var packad med fika, men eftersom det var svinkallt ute åt vi snabbt våra mackor för att sedan smita in till brasan på Hanriis Café, där vi också slog till på ett par nygräddade våfflor.

Vi stannade länge och väl. Nelly hittade en docksäng och förblev sysselsatt i över en timme, medan de stora barnen hamnade i läs- och spelhörnan. Så bra initiativ! Innan dagen var slut hann vi också göra ett stopp vid Storulvsån och fjällstationen (enligt skyltarna börjar de jämtländska fjällen just här). Jag fick fina flashbacks från Kungsleden, men stannade mestadels i bilen med en sovande Nelly och Sebastian medan Tobias tog med sig Julia på en dryg timmes tur upp på fjället. (Att jag fick katastroftankar och trodde att de skulle gå vilse är en annan historia).

vagabondform are

Två av tre dagar har jag tagit mig ut på löprundor som har sugit rejält i benen. Imorse fick jag äntligen tillfälle att springa Totthummeln runt, jag har hört många prata om den löparupplevelsen!

familjesemester Åre

Det är skräckblandad förtjusning att springa på stigar med spångar, rötter och stenar – men jag tycker verkligen om trailrunning (det är ljusår roligare än asfaltslöpning)! Mina ansatser till trailrunning går dock inte att jämföra med alla galna cyklister som susar fram downhill här i krokarna, det måste vara alla skidentusiaster som under sommartid byter en adrenalinstinn sport mot en annan!? Det ser livsfarligt ut, men också lite kul.

Idag hade vi, efter önskemål från barnen, fjällbäckar och barkbåtsrace på schemat.

Nelly var överlycklig…

familjesemester Åre

… liksom hennes storasyster.

Fjällbäcken forsade fram längs Trollstigen (ännu ett tips från Lisa), en alldeles lagom familjeutflykt där stigen kantas av trollinspirerade figurer.

Här och där ligger ”guld och silverskatter”, det vill säga målade stenar, utplacerade.

familjesemester Åre

I eftermiddags sprack himlen upp lagom tills vi var klara på Trollstigen och vi landade istället vid lekparken strax nedanför Åre torg. Barnen lekte loss i ett par timmar med sprillans nya leksaker som fanns till utlåning.

Efter lekparksrace knallade vi tillbaka till lägenheten igen och jag kan garantera att vår familj är nöjda med det här semesterupplägget! I skrivande stund tittar de stora barnen på Indiana Jones med Tobias – jag tycker att det låter som en bra inspirationsdos för kommande äventyr med Expedition Myhre!

Mer inspiration om svenska resmål hittar ni under Resfredags Svenska Pärlor.

5 comments

1. Kul att se o följa er Åre-resa. Vi åker dit i augusti och hoppas att vi oxå får en massa fina upplevelser med i bagaget.

1. Det är jag helt säker på att ni kommer få!

2. Låter som ett väldigt lyckat midsommarfirande! Får Åre längtan av att läsa om alla som är där hela tiden.

1. Ja, Åre är onekligen en bra plats att hänga på – alla årstider.