Roadtrip Wales och England: vår resa dag för dag

Den här sommaren var det så äntligen dags för en roadtrip genom Wales och England. Planerna på att uppleva Wales har funnits många år, flygbiljetterna beställdes i våras och i vanlig ordning bokades några av boendenätterna spontant längs vägen. Här kommer en snabbversion/ samlingsinlägg av vår roadtrip Wales och England – där reseplaneringen är gjord så att det finns passande aktiviteter för oss vuxna, men också för barnen.

roadtrip wales och england
Vår roadtrip sträckte sig från Manchester till Wales, och sedan vidare till norra England, för att avslutas i London. Skärmdumpen är tagen från planeringsverktyget i Google Maps, som är en klippa i roadtripsammanhang.

Precis som under vår familjeroadtrip genom Balkan delade vi upp resan i tre etapper: första etappen med olika stopp och aktiviteter varje dag, andra delen av resan med en bas i ett hus på engelska landsbygden och sista delen ett par nätter i London hos våra vänner som nyligen flyttat dit från Sverige.

Roadtrip Wales och England: vår resa dag för dag

familjen myhre på resa
Llandudno, Wales.

Roadtrip Wales och England: ETAPP 1, WALES

#Dag 1: torsdag 20 juni (Stockholm – Manchester – Denbigh – Llandudno)

Vi (jag, min man och tre barn i åldrarna 10, 8 och 4 år) flyger med SAS från Arlanda till Manchester redan 07:35 och kan på så sätt utnyttja hela torsdagen på plats. Hyrbilen, en BMW som vi hyr via Holiday Autos/Sixt hämtas upp på Manchesters flygplats. Vi kör direkt västerut mot Wales…

wales denby

…där vi gör ett första stopp i Denbigh.

resa till Wales

Tobias bodde i Denbigh ett tag och ville visa sina gamla hoods – bland annat den gamla slottsruinen.

Efter lunch och sightseeing kör vi vidare genom slingrande vägar, söta byar och grönskande vägar till Betws-y-Coed…

…en turisttät men urgullig ort där vi stannar och fikar vid vattenfallet.

wales Llandudno

Vårt sista stopp för dagen är Llandudno, en pittoresk kuststad som har många likheter med de engelska kuststäderna. Ni vet, viktorianska hus…

… och en givetvis en lång pir med ett tivoli längst ut på piren! Vi checkar in på ett hotell som Tobias redan har bokat via booking.com och avslutar dagen med ett restaurangbesök.

Boende: The New Alexandra Hotel, Llandudno.

#Dag 2: fredag 21 juni (Llandudno – Holyhead – Benllech)

forest coaster Wales

Vi vaknar till en otraditionell midsommarafton, där första stoppet blir ett besök på äventyrsparken Zip World Fforest.

Här har Tobias spanat in en häftig typ av berg- och dalbana som löper genom skogen. Barnen är lyriska och tycker att tre åk är på tok för lite. Jag i min tur tycker att biljetterna är på tok för dyra, men det är ändå värt.

wales utsikt

Vi åker vidare genom världens vackraste vyer (med diverse fotostopp såklart)…

holyhead Wales

… med siktet inställt på vackra Holyhead uppe i Wales nordvästra hörn.

Det här stället påminner väldigt mycket om Land’s End i sydvästra England.

Vi käkar medhavd (midsommar)lunch och tänker att livet är ganska härligt att leva.

Benllech beach Wales

På väg hem stannar vi för en traditionell fish n’ chips-lunch och snackar med lokalborna som lär oss lite walesiska (som är huvudspråk i Wales jämsides med engelska).

Och så checkar vi in på Breeze Hill, ett charmigt hotell vid stranden Benllech.

Midsommarkvällen avslutats med en minnesvärd promenad i min ensamhet ner till stranden, medan Tobias nattar barnen.

Läs mer: En midsommarhelg i Wales

Boende: Breeze Hill, Benllech.

#Dag 3: lördag 22 juni (Benllech – Snowdonia National Park)

wales

På midsommardagen åker vi mot den medeltida borgen i Beaumaris, men i ärlighetens namn lockar lekparkerna utanför mer än själva borgen i sig.

världens längsta ortsnamn Wales

Vi ser också till att stanna för att titta på skylten för ett av de längsta ortsnamnen i världen – som alltså ligger på ön Anglesey: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. På svenska kan denna maratonskrivning översättas till ”Den Heliga Marias kyrka i den vita hasselns dal nära den strida vattenvirveln vid helgon Tysilio av den röda grottans kyrka”.

medelhavsby Wales

Tobias hade googlat fram att den medeltidsinspirerade byn Portmeirion Village i Wales skulle vara ett besöksvärt stopp, och vägen ner mot byn såg onekligen lovande ut med blomsterprakt längs vägarna. Väl på plats sov barnen i bilen, och vi insåg efter att ha kikat runt att det här stället kanske passar bättre för typ min svärmor eller mina systrar än för en barnfamilj…

… så vi körde vidare till höjdpunkten för dagen (resan!?) = Wales högsta berg Snowdon. Vi har förköpt biljetter med tåget Snowdonia Mountain Railway upp till toppen, vilket visar sig vara ett klokt drag eftersom biljetterna för dagen redan har sålt slut.

snowdonia mountain railway

Den här tågresan, som tar ca 1 timme upp till toppen, är den mest magiska jag har varit med om. Uppe på toppen bestämmer sig Tobias och barnen för att gå ner – vilket tar drygt två timmar (vi får uppgifterna att det ska ta tre timmar, men de pinnar på som små bergsgetter). Jag och fyraåringen tar tåget tillbaka, och tur är nog det.

Läs mer: Snowdon Mountain Railway: magnifik tågsträcka i Wales

basecamp Wales

Boendet för natten är ett enkelt, men helt okej, vandrarhem som heter Basecamp Wales. Här har vi vyer över Snowdon…

… och barnen älskar stället, som har både kaniner, får och lamadjur utanför dörren.

Boende: Basecamp Wales

#Dag 4: söndag 23 juni (Snowdonia – Colden, West Yorkshire)

Bounce below Wales

Sista dagen i Wales är det dags för äventyr igen, den här gången ett annat Zip World som ligger i ett gammalt gruvområde. Här kan besökarna bland annat åka zipline…

… men också hoppa studsmatta inne i en gruva. Nelly är för liten och får inte hoppa (jag tror inte hon har återhämtat sig än…).

wales akvedukt

Innan vi kör över gränsen mot England stannar vi till vid den längsta och högsta akvedukten i Storbritannien: Pontcysyllteakvedukten – som också klassas som ett av UNESCOS:s världsarv.

Här kan besökarna åka båt över den 38 meter höga, 307 meter långa och 1,6 meter djupa akvedukten.

Läs mer om akvedukten hos Charlotta/Bara Brittiskt.

hyra hus wales

Lagom slutkörda efter de senaste dagarna kör vi mot vårt nästa boende, ett gammalt stenhus i West Yorkshire (ungefär mellan Leeds och Manchester). Huset är som taget från en engelsk tidskrift – det är skönt att landa i ”hemmamiljö”.

Läs mer: Från Wales till England: vår roadtrip fortsätter

Boende: Halstead Green Farm, läs mer: Att bo i ett hus på den engelska landsbygden

Roadtrip Wales och England: ETAPP 2, ENGLAND

#Dag 5: måndag 24 juni (West Yorkshire – Peak District National Park)

Peak District England

Den ursprungliga planen att möta upp våra vänner från London i Lake District får en ny vändning när vi istället bestämmer oss för att åka ”halva vägen var” – de från London och vi från West Yorkshire.

Våra vänner har nämligen fått tips från sin engelska familj om att vandra i Dovedale, Peak District, och så blir det.

Här kan vi anpassa vandringen efter våra två fyraåringar…

Peak District England

… och får en fin halvdagsvandring!

Boende:Halstead Green Farm

#Dag 6: tisdag 25 juni (Colden, West Yorkshire)

hyra hus i England

Efter några dagar med späckat schema vaknar vi upp till ösregn, och alla verkar nöjda med förslaget att stanna hemma i huset. Så skönt!

England peak district

Boende: Halstead Green Farm

#Dag 7: onsdag 26 juni (Colden, West Yorkshire – Lake District National Park – London)

lake district England

Efter regn kommer solsken, och lagom till vädret spricker upp är vi redo att ta oss an Lake District National Park. Det här är Englands största nationalpark, även den världsarvsklassad.

Lake District England

Vi åker till Bowness-on-Windermere, en ort som ligger precis intill Englands största sjö – som heter just Windermere. Hela staden kryllar av turister och det känns faktiskt lite för kommersiellt för att få någon större wow-upplevelse. Båtturen på Windermere är dock härlig, och visst är omgivningarna riktigt vackra!

lake district julia

Bästa stunden i Lake District får vi dock genom att gå upp till utsiktsplatsen Otters Head, en minivandring på ca 20 minuter. Bra tips att ta fasta på!

Efter vårt smakprov på Lake District sätter oss i bilen och kör söderut mot London en resa på 4-5 timmar. Vår roadtrip Wales och England börjar närma sig sitt slut!

Boende: Hos våra vänner i London.

Roadtrip Wales och England: ETAPP 3, LONDON

#Dag 8: torsdag 27 juni (London)

Kew gardens London

Från Manchester, Wales och norra England har vi nu tagit oss ner mot London, där stadslivet myllrar. För att knyta ihop säcken på en resa där naturupplevelserna har varit i fokus spenderar vi en heldag på Kew Gardens, som ligger på promenadavstånd från våra vänner och ca 30 minuter från centrala London.

Trädgården, som också går under namnet Royal Botanic Garden, är en grön oas som jag totalt har missat under mina besök i London. Här ligger också Temperate House, ett av de mer imponerande växthusen jag har sett.

Vill ni komma bort från stadsbruset i centrala London och få en upplevelse av Hyde Park 2.0 är det här ett utmärkt tips.

Vi hänger i parken, som är enormt stor, i princip hela dagen – här finns massor med lekytor för barnen och inte minst ett större område med en riktigt schyst lekpark. När vi kommer hem visar stegräknaren att vi har gått en mil (!) inne i parken.

Boende: Hos våra vänner i London.

#Dag 9: fredag 28 juni (London – Stockholm)

Efter intensiva dagar och en riktigt lyckad familjeresa är det dags att packa ihop och åka tillbaka mot Sverige.

Planet hem med SAS går vid 13:55 från Heathrow, där vi också lämnar in hyrbilen som vi har hyrt i Manchester. Smidigt att kunna hämta ut bilen på ett ställe, och lämna in på ett annat (men också dyrare såklart).

Läs mer om specifika tips i Wales här: Att göra i norra Wales: 10 aktiviteter för stora och små

Läs mer från vår förra roadtrip i Europa: Att bila genom Balkan: vår resa dag för dag

2 comments

1. Ser ut som en härlig resa! Vi pratade bara härom dagen att det börjar verkligen bli dags för de Brittiska öarna för oss. Vi har aldrig varit där tillsammans, bara var och en för sig.

1. Det blev verkligen lyckat på alla sätt. De brittiska öarna är en storfavorit hos mig – det finns massor, massor, massor att se och göra!