Resa till Thailand med barn – med fokus på Koh Lanta

För sju år sedan körde jag igång en blogg inför familjens stora äventyr som innebar att resa till Thailand med barn för att stanna ett halvår. Mycket har hänt sedan dess, men det är fortfarande våra familjeresor till Thailand som verkar väcka flest frågor hos er läsare.

Många verkar gå i liknande tankar om att checka ut från vardagskarusellen och åka iväg på ett längre äventyr med barnen i Thailand. Här har jag samlat några av inläggen som jag brukar hänvisa till när jag får frågor om hur det är att resa till Thailand med barn. Inlägget baserar sig från mina erfarenheter från familjens långvistelser 2011/2012 (6 månader) och 2016 (3 månader).

Varför just Koh Lanta?

koh lanta

Anledningen till att vi valde just Koh Lanta var att vi hade hört mycket gott om platsen, inte minst från min mans bror och hans tjej som bodde där i perioder. De trodde att vi skulle trivas och de hade såklart rätt. Långa sandstränder utan vare sig försäljare eller långa rader med solstolar, fantastiskt god mat (i avsnittet av Att resa-podden som handlar om att resa för matupplevelsen rankar jag fortfarande thaimat som min favoritmat i hela världen), sagolika solnedgångar och inte minst mottagandet från thailändarna för oss barnfamiljer är några av anledningarna till att jag trivdes, och trivs, så bra.

Guide till Koh Lanta

Jag får ofta frågor om barnvänliga restauranger, läkarvård och allmänna praktiska funderingar om hur livet fungerar på Koh Lanta. Här jag har samlat mina tips om allt från matinköp till pengauttag och tips på bra familjehäng:

Mina förväntningar inför resorna till Thailand – och hur det blev

2011/2012 – inga skolbarn i familjen och därmed inga tider att passa!

Mitt första möte med Thailand var ingen höjdare. Jag var där som 23-åring och fick ingen wow-känsla för varken Bangkok eller Hua-hin. Att 8 år senare resa till Koh Lanta i sex månader med våra barn (då 3 och 1 år) utan att ha rekat på plats var något av en chansning, men jag förväntade mig ändå stordåd. Vi ville fly kylan i Sverige, få mycket tid tillsammans och göra ett äventyr som familj. Vi satsade medvetet på att stanna på en och samma plats hela tiden för att verkligen lära känna ön. Vi ville också att barnen skulle få känna sig som hemma, vilket de snabbt gjorde. Stranden Long Beach bakom vårt hus på Sai Naam blev Sebastians och Julias bakgård, barnen åt stark kryddad mat som att det vore det mest naturliga i världen och efter några månader simmade de runt i poolen som att de vore födda med fenor. Jag älskade att få skapa de här minnena tillsammans som familj och kommer alltid att minnas vår första thaimout som något av det bästa vi har gjort.

2016 återvände vi till Koh Lanta, den här gången under tre månaders tid. Nu hade vi tre barn med oss (6, 4 och 1 år), varav ett gick i skolan på dagarna vilket gjorde att mycket av spontaniteten försvann. Friheten var därför en annan under första vistelsen, då vi inte hade några som helst tider att anpassa oss till. Samtidigt kan det kännas skönt med lite rutiner, bara de inte blir för många. I det stora hela upplevde jag förmodligen den första långvistelsen som bättre än den andra, av flera olika anledningar. Under ett halvårs tid hann vi verkligen bo in oss och kom in i en skön lunk. Vi hade ”bara” två barn istället för tre och hade heller inga skoltider att passa. Nyhetens behag gör säkert sitt också – första gången var allt nytt och spännande! Betyder det att andra gången var dålig? Inte alls. Bara inte samma.

Maten i Thailand, funkar den för barnen?

mat i thailand
Ett McDonald’s-besök på 6 månader, fast egentligen hade vi klarat oss utmärkt utan det också.

Generellt sett upplever jag att barnen äter väldigt bra mat i Thailand. Mycket grönsaker, ris och kyckling och mängder av färsk frukt och smoothies. På många restauranger serveras det givetvis också mindre nyttiga snabbmatsalternativ som våra barn (dessvärre) gärna hugger in på, exempelvis pommes, nuggets och fiskpinnar. Ute på öarna, inklusive Koh Lanta, fick vi dock en skön fristad från de stora snabbmatskedjorna. Under vår första halvårslånga vistelse åt vi på McDonald’s en enda gång på en utflykt till fastlandet. Läs mer om thailändsk mat här:

Kostnad för en längre vistelse med tre barn

krabi_nationalpark

Vill du åka bort på en långvistelse i Thailand tillsammans med familjen kostar det på, det ska jag verkligen inte sticka under stol med. Inför vår första långresa sålde vi huset, inför den andra längre vistelsen valde vi stället att hyra ut vårt radhus. Vi satte tidigt upp en tydlig sparplan och såg över alla våra kostnader. Vi hade kunnat lägga mindre pengar på exempelvis boende i Thailand, men ville ändå prioritera att bo precis bredvid stranden vilket vi också gjorde. För att få en inblick i våra kostnader kan ni läsa mer här (men se det inte som en mall!):

Skolgång i Thailand

skolan_thailand

En av anledningarna till att så många svenskar satsar på att resa till Thailand med barn och hamnar just på Koh Lanta är att det finns två svenska skolor att välja på ön. Små klasser, gympa på stranden, engagerade lärare och en möjlighet att låta barnen få del av ett äventyr är några av de anledningarna som lockade oss att låta Sebastian gå på Lilla Svenska Skolan under drygt tre månader. Vi upplevde inga som helst problem för Sebastian att återanpassa sig till klassen och kompisarna när han kom hem igen. Våra respektive lärare, i Sverige och Thailand, hade en bra dialog och vi uppfattade det som att Sebastian till och med låg längre fram i vissa ämnen när han kom hem till sin gamla klass.

Packning, vad behöver barnen?

äventyrare

Vår första Thailandsvistelse hade jag alldeles för mycket kläder med mig till barnen, i slutändan använde de ungefär samma plagg hela tiden. Den andra gången hade jag lärt mig en läxa och mycket riktigt levde vår äldsta son i sina badbyxor alternativt sin fotbollsdräkt, medan mellandottern mest gick runt kjol eller klänning. De stora barnen packade ner några spel och lite småleksaker, men många leksaker ärvdes från familjer som skulle åka hem till Sverige igen. När allt kom till kritan underhöll sig barnen mest med olika bollsporter eller lekar på stranden. Till vår yngsta dotter som då var ett år behövdes dock lite mer prylar, se mer information här:

Vad tycker barnen om Thailand?

thailändskt_nyår

Senast igår pratade våra två äldsta barn om att de gärna åker till Thailand snart igen, vilket för mig är ett betyg gott nog! Våra månader i Thailand kändes bekymmerslösa för hela familjen, inklusive barnen. Livet där nere är allt annat än komplicerat och det är verkligen ett enormt privilegium att få uppleva det tillsammans med barnen. Innan vi åkte hem från vår senaste resa spelade vi in ett par korta filmer med Sebastian och Julia där vi frågade dem om livet i Thailand:

Övergripande läsning om att resa till Thailand med barn

nationalpark_krabi

Det finns en hel kategori om Thailand här på bloggen. Jag har också skrivit ett par specifika inlägg för Travelmarket, läs mer här:

Vill ni läsa mer om hur det är att resa till Thailand med barn (och utan) rekommenderar jag resebloggen Come Fly with Me.