Mitt i mörkaste november är det dags för efterlängtad feststämning i tågsammanhang när premiärturen mellan Stockholm och Göteborg med nya X 2000 går av stapeln. På Stockholms centralstation möts vi tågresenärer av ballonger, flaggor och en uppsluppen stämning – äntligen ska det omtalade tåget köras och visas för allmänheten!
Premiärturen med nya X 2000 mellan Stockholm och Göteborg i november 2021.
Det blev förvisso några år försenat, men den som väntar på något gott!? Tisdagen den 17 november kl 10:29 rullar alltså premiärturen med det nygamla tåget från Stockholm och Göteborg, en tågresa som enligt tidtabell kommer in 13:35 efter drygt tre behagliga timmar.
#1. Allmänt om nya X 2000
Satsningen är extra spännande mot bakgrund av det “nygamla” tåget – det vill säga att gamla tågvagnar har använts för att bygga helt nytt invändigt. “Supermodernt, men återvunnet och återanvänt” som SJ själva säger.
På de nya X 2000-tågen är alla tekniska system utbytta till senare versioner för att tågresan ska bli mer driftsäker. Det finns också ett nytt digitalt skyltsystem för reseinformation både för reseinformation ombord och på tågstationerna. Den gröna skyltningen på tågdörrarna underlättar onekligen för oss resenärer vid påstigning för att hitta rätt plats.
Enligt en anställd på SJ jag har pratat med märker vi resenärer inte av den största nyheten med fordonet – vilket är loket och även manöverhytten. I loket har man i stort sett rensat ut allt ovan golvet (dock inte motorerna). Numera är det dataskärmar i förarhytten, till skillnad från de gamla X 2000-tågen.
#2. Första intrycket och inredningen
Vilket blir då mitt första intryck av att kliva på tåget och sätta mig tillrätta i tågsätet – och vilka skillnader uppfattar jag från de klassiska X 2000-tågen? Som passagerare tänker jag främst på bättre belysning (som liksom flygen anpassas efter resan och tid på dygnet), betydligt skönare stolar med elektrisk styrning, snäppet bättre benutrymme och en snygg nordisk design överlag. Tågvagnarna ger ett fräschare intryck, vilket bland annat beror på inredningen i ljus (svensk) ask samt nya mattor och textilier.
Som frekvent SJ-resenär känner jag igen mig när jag kliver på tåget. Det känns med andra ord inte direkt revolutionerande eller ultramodernt varken utseendemässigt eller teknikmässigt – men ändå uppdaterat, ljust och aktuellt. Lagom är bäst, i sann svensk anda.
En av de nya teknikerna som kan förknippas med detta tåg är de så kallade radiotransparenta fönsterglasen, vars teknik är ny i Sverige men återfinns på moderna europeiska snabbtåg. Tekniken innebär att mobilsignaler från mobiloperatörer längs spåren kommer in i tåget. Denna teknik ska med 5G-baserat Wi-Fi ge en säker och snabb uppkoppling – vilket nu och framåt kommer att vara upp till bevis för SJ. Strulande internetuppkoppling är annars en sak som kan väcka irritation för resenärer som arbetar under sina tågresor. Under den här premiärturen fungerade tågets Wi-Fi klockrent hela vägen, förhoppningsvis gäller det också framöver.
Säten på nya X 2000
Jag har höga förväntningar på stolarna/sätena på nya X 2000, det är trots allt många timmar som ska spenderas här framöver! Jag får chans att kika på vagnarna i 2 Klass Lugn och 1 Klass. (Som det ser ut i skrivande stund har de nya X 2000-tågen en vagn för 1 klass och en vagn för 2 Klass Lugn, samt därutöver vagnar för 2 Klass).
2 Klass Lugn
2 Klass Lugn är sedan september 2021 ett nytt tillskott i SJ:s utbud för reseklasser – och ska ses som ett mellanting mellan 1 klass och 2 klass som främst verkar tänkt för att locka affärsresenärer:
I 2 klass Lugn ska samtal ske med dämpad röst, all elektronik vara på ljudlöst och hörlurar användas med en volym som inte stör andra resenärer. Förutom lugn och ro ingår i 2 klass Lugn en enklare frukost på avgångar före klockan 09 och kaffe eller te från bistron under hela resan.
– Pressmeddelande från SJ
Lanseringen av den nya klassen innebar för övrigt att den tysta avdelningen försvann.
Under premiärresan sitter jag i 2 Klass Lugn, och visst är det just stolarna som blir den största positiva behållningen inrednings- och funktionsmässigt. Ryggstödet är högt med ett skönt skålat parti för huvudet, det finns stöd för svanken, bra utrymme för benen och därutöver är sätena är breda och djupa. Den elektriska styrningen som regleras genom två knappar på sidan av sätet känns både lyxig och smidig. Textilierna på sätet är grova men bekväma, och detaljerna i brunt läder där du vilar huvud och armar gör det lilla extra. Det finns också en uppdaterad bordsvariant att fälla ut (utan den irriterande glipan på de äldre tågen där allt möjligt hade en tendens att åka ner), men också upphängningskrokar för ytterkläder samt elluttag vid platsen.
1 klass
Jag får också chans att gå in i 1 klass-vagnen och provsitta sätena där – vilka är större och bredare än i 2 Klass Lugn (vilket också gäller armstöden). Här finns dessutom extra benutrymme. I 1 klass-vagnen gäller upplägget 2 + 1, alltså stolar om två på ena sidan av gången, och ensamma stolar på den andra. Jag försöker alltid boka “singelstolen” om sådana finns kvar för att sitta så avskilt det går.
I 1 klass ingår även fortsättningsvis fri tillgång till kaffe, te och fika (senaste gångerna jag har åkt tåg har det bjudits på frukt och en inplastad fejkvariant av delicatoboll). Det ingår också frukost om du reser på morgonen – en frukost jag alltid blir både imponerad och mätt av. Som bonus ingår även tillgång till SJ:s lounger som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här kan du läsa mer om SJ:s lounger.
#3. Bistron
Bistrovagnen på nya X 2000 har även den fått en ny mundering. Dess mässingslampor och ståbord gör att vagnen till viss del påminner om lobbyn på ett hotell. Lösningen med ståbord istället för sittplatser i bistron har dock även nackdelar, då det kan kännas trångt och lite stökigt med mycket folk på liten yta.
Precis i anslutning till bistron, bakom en glasvägg som delvis fungerar som avskiljare, finns flera sittplatser i grupper om fyra med tillhörande bord. Under vår tur används detta utrymme som en förlängning av bistron som sittplatser för att inta mat och dryck. Sittplatserna kan dock (om jag har förstått det hela rätt) bokas som vanliga sittplatser för resenärer. Jag skulle personligen helst undvika dessa platser för att slippa både ljud och aktivitet från bistron – värt att tänka på när du bokar/väljer sittplats!
#4. Bra att veta om nya X 2000
- Nya X 2000 avgår varje vardagsmorgon från Göteborg till Stockholm och kör tillbaka mellan Stockholm och Göteborg på eftermiddagen (tågnummer 402 och 407). Det är för närvarande inte möjligt att se i bokningen om tåget du har bokat är det nya X 2000 eller inte. Fler tåg av den nya sorten förväntas rulla ut efterhand, först och främst på sträckan Stockholm-Göteborg och senare även Stockholm – Malmö – Köpenhamn. Nästa upprustade tåg kommer enligt SJ/Kupé att rulla ut under februari 2022. Därefter är planen att tågen ska komma en gång i månaden fram tills alla 36 “nya X 2000” är ute på spåren.
- Här kan du läsa mer om nya X 2000 på SJ:s hemsida.
- Nya X 2000 har en vagn som är rullstolsanpassad med två rullstolsplatser – en där du kan sitta kvar i rullstolen och en plats för överflyttning.
- Är du intresserad av tågtrafik i allmänhet rekommenderas sajten Jarnvagar.nu som bland annat skrivit om den nya turen här: Äntligen avgick nya X2000,
#5. Fler önskemål framöver
Nylansering och premiärtur i all ära, faktum kvarstår dock att många resenärer blir upprörda bara bokstäverna S och J nämns i samma mening. Detta mot bakgrund av senaste tidens många förseningar och inställda tåg, vilka bland annat har berott på brister i planeringen för tågpersonalen.
Nu längtar jag och många med mig först och främst efter ordning och reda i SJ-tabellerna. Därtill längtar i vart fall jag efter familjevagnar, betydligt modernare nattåg och ännu fler direktlinjer. (I min drömvärld lanseras givetvis ett snabbtåg mellan Stockholm och min hemstad Karlskrona, men det kanske är lite väl mycket att begära.) Mina tidigare önskemål i tågsammanhang hittar ni här:
Öppet brev till SJ om förslag på förbättringar. som SJ föredömligt svarade på här: Att få ett utförligt svar från SJ (och bli positivt överraskad).
Tågtrafiken behöver vara på tårna nu när efterfrågan är och kommer vara stor i efterdyningarna av klimatdebatt och pågående pandemi. Att rulla ut nya X 2000-tåg är ett bra steg på vägen (eller ja, spåren). Första tåget är alltså satt i trafik och fler kommer framöver. Låt oss hoppas att ännu fler roligheter i tågsammanhang snart blir verklighet!
Jag blev inbjuden till premiärturen mot bakgrund av att jag driver en reseblogg, och tidigare har samarbetat med SJ. Fler inlägg om att resa med tåg hittar du under kategorin Tågresor.
2 comments
Bra skrivet!. Såg en film nyss från “gamla” X2000 och kärebarn vilket lyft det är för oss som reser. Kan bara ana hur det är för lokpiloten där framme. Fick ju min första tur igår och blev imponerad. Gillade verkligen sätet skarpt (åkte 1 kl), för att inte tala om bordet man fäller ner. Gigantiskt och perfekt arbetsyta. Rymde utan problem min 14″ Macbook och hade kunnat köra musen också om jag velat. Fick också en spontan visning av en SJ-anställd om hur rullstolsfunktionerna ser ut. Väldigt snyggt löst, hoppas det fungerar lika bra!
Tack för din input Daniel! Ja, visst är det lyft – ser fram emot att få uppleva flera sådana i tågtrafiken framöver. (Och att se din vlogg från turen! 🙂