Födelsedagsfirande och Khao Lak (Thaimout 2023 v. 11)

Det är måndag och dags att se tillbaka på veckan, en väldigt rolig sådan! Så här fyllde vi dagarna.

I måndags vaknade jag som 43-åring…

födelsedag

… vilket bland annat firades med födelsedagsljus i bananer.

Jag fick en kunglig frukost med mängder av färsk frukt och diverse paket. I ett av dem låg en av de finaste presenterna jag någonsin har fått. En sarong målad av mina tjejer, som en jättestor teckning jag kan bära med mig i hela världen. Jag älskar den!

måla saronger Lanta

När Tobias och tjejerna åkte in till Saladan för att ”köpa lite grejer” var det alltså hit de åkte. De fick hjälp av Sam, som äger sarongstudion, att måla delfinerna och fylla i en del färg – annars fixade de design och måleri själva. Det här är för övrigt ett perfekt tips för alla som kommer till Lanta och vill göra en rolig aktivitet, priset slutade på rimliga 450 baht (150 SEK).

När jag kom hem från lunchen hade handelsträdgården levererat en finfin beställning från Tobias och min syster. Blev superglad…

annika födelsedag

… en känsla som höll i sig exakt hela dagen. Julia och jag tog en strandpromenad och hon förevigade en sekund av mina 43 år på jorden. Kan nu konstatera att jag har firat 32-, 36-, 39- och 43-årsdag här på Koh Lanta, det känns väl ändå som någon slags tradition?

Läs mer: Att vara sjuk (och fylla 36 år) i Thailand och Att fylla 39 år i Thailand

Kvällen avslutades med middag på Lazy Lodge och några Facetime-samtal med vänner och familj i Sverige.

Veckan fortsatte med jobb och planering inför hemresan, som nu obönhörligt närmar sig. (Det känns okej om någon undrar.)

Jag passar på att utnyttja lyxen att bo granne med gymmet så länge det går. När jag kom hit bävade jag för att bära upp den tunga vattendunken för trappan till vår lägenhet, nu ser jag det som en del av träningsrutinen. Det är kul att känna sig starkare! Dessutom är jag extremt motiverad att fortsätta styrketräningen efter att ha gått på en jätteintressant föreläsning om klimakteriet som lämpligt nog hölls här på Slow Down i veckan. Det finns mycket att skriva om sakerna som sades där, men det får jag ta i ett senare inlägg!

Roadtrip Thailand

Sedan blev det RESFREDAG! Jag och Tobias hämtade upp barnen efter skolan och laddade upp med en varsin Thailandsklassiker = varm toast på 7eleven. Billigt och gott!

Sedan knökade vi in oss i vår hyrbil…

Färja Koh Lanta

… och körde på bilfärjan från ön vidare mot fastlandet. Några timmar senare nådde vi Khao Lak som alltså var slutdestinationen för vår roadtrip.

X10 Khaolak Resort

Här checkade vi in på fina X10 Khaolak Resort, där vi skulle bo i två nätter på uppdrag av Thailändska turistbyrån. Jag jobbar en del för dem under vår Thailandsvistelse genom att skapa innehåll till deras kanaler. Jag kommer att skriva en separat hotellrecension framöver, men en snabb sammanfattning är att hotellet är utmärkt för ett par veckors chartersemester med guldkant. Hotellet är populärt för barnfamiljer och har utöver fräscha rum en massa pooler, aktiviteter och faciliteter.

White Sand Beach Khao Lak

Inför lördagen läste jag Lisas/Let’s go Explores tips om stränder på Khao Lak och fastnade för White Sand Beach och Coconut Beach som jag även fick tips om från annat håll.

Det var ett bra beslut att åka hit! Här fick vi en känsla för Khao Laks berömda kustlinje/strandremsa som gör att så många älskar att åka hit. Milslånga stränder, turkost vatten och ett lugnt tempo passar perfekt för att varva ner och ladda batterierna.

X10 Khaolak Resort

Efter några timmar blev vissa barn rastlösa och ville tillbaka till hotellet för att köra diverse bollekar i poolen. Fick ett gäng igenkännande meddelanden på Instagram när jag nämnde något om känsloregistret av att resa med barn. Det bråkas, tjuvnyps, tjuras och KÄNNS väldigt mycket mellan varven. Det är knappast de stunderna jag förevigar med kameran – vilket säkert gör att bilderna på bloggen ibland kan kännas tillrättalagda. Vi är dock en familj med allt vad det innebär, men bråkar just nu hellre här än i Sverige.

Skönt att komma tillbaka till hotellrummet (rummen, vi bodde i två rum med en anslutande dörr) för lite chill mellan utflykter och aktiviteter.

Bang Niang Khao Lak

Efter middagsbuffén tog vi bilen till nattmarknaden Bang Niang, som låg fem minuters bilresa från hotellet. Grundkänslan är ungefär som vår hemmamarknad i Saladan, fast stället är större både storleksmässigt och utbudsmässigt.

Nelly hittade en väska/gosedjur (allt-i-ett) och var precis lika nöjd som hon ser ut.

Roadtrip Thailand

Sedan blev det söndag och avresedag. Jag tog en lång strandpromenad vid stranden (Khuekkhak Beach) nedanför vårt hotell medan resten av familjen badade i poolen. Efter att ha sagt hej då till personalen tog vi bilen till…

Khao Lak minnesmärke tsunami

Tsunami Police Boat 813 Memorials. Den här 60 ton tunga båten låg för ankar ute i havet och spolades under tsunamin upp två (!) kilometer till platsen där den nu ligger som minnesmonument. Barnen har pratat mycket om tsunamis sedan vi kom hit, och det kändes speciellt för oss alla att komma till Khao Lak där så många svenskar miste livet. Tsunamin i Indiska Oceanen 2004 är en av de största naturkatastroferna i modern tid, då ofattbara 225.000 människor miste livet. Det går nästan inte att ta in! Utöver Thailand blev även Indonesien, Sri Lanka, Indien och Maldiverna hårt drabbade när flodvågen vällde in.

Roadtrip Thailand

Och med det stoppet var det dags att åka hemåt igen. Det finns givetvis mycket mer att se och göra i Khao Lak, hade vi stannat längre hade till exempel nationalparken i Khao Sok varit en given utflykt. Jag fascineras av bilderna från sjön och dess enorma klippformationer som skjuter upp från vattnet – men vi fick ändå vår beskärda del av kalkstensberg under vår roadtrip. Jag vänjer mig aldrig vid synen av dessa, så mäktiga och märkliga.

Lotus Krabi

När vi kom fram till Krabi gjordes ett depåstopp på Lotus, det närmaste ”riktiga” köpcentrat vi har från Koh Lanta (ligger ca 1,5 h från oss). Vi kom hem igen lagom till solnedgången och kunde därmed konstatera att ännu en innehållsrik vecka gått till ända i vårt hörn av världen.

Omslagsbild: X10 Khaolak Resort. Här kan ni läsa fler inlägg om Koh Lanta och här specifikt om vår Thaimout 2023.

3 comments

1. Fin vecka och Khao Lak verkar ju minst sagt grymt!

1. Bra vecka indeed. Khao Lak var en kul utflykt, men vi är väldigt nöjda med beslutet att ha vår vardag på Lanta!