En jobbdag av den allra bästa sorten

Gårdagens jobbdag var intensiv, lång, spännande och väldigt rolig. Jag vaknade i Axelsberg, åt frukost på Schiphol i Amsterdam och tog en nattfika i Lissabon innan jag bäddade ner mig i en fluffig hotellsäng efter att ha varit vaken i ganska exakt 24 timmar.

Min resa till Lissabon via en heldag på Amsterdams flygplats Schiphol är en jobbresa som har varit planerad sedan i somras. I samarbete med KLM blev jag och ett gäng andra resebloggare från Storbritannien, Tyskland, Danmark och Sverige (Sofia från Fantasiresor) inbjudna till Schiphol för att få ett litet hum om hur det går till bakom kulisserna på en flygplats. Framåt kvällen igår skildes vi åt och fortsatte våra resor var och en på sitt håll. Jag flög vidare till Lissabon där jag befinner mig i skrivande stund och Sofia drog vidare till Rom.

klm arlanda
Tidig morgon på Arlanda.

Min dag (eller ja, natt kanske jag ska säga med tanke på att klockan ringde 03:30) började i Sofias lägenhet i Axelsberg. Eftersom pendeltågen från Nynäshamn inte lirar så bra med tidiga morgonflyg åkte jag till Sofia i måndags kväll efter att ha nattat Nelly. Jag brukar inte ha några problem med att åka ifrån barnen, jag vet att de har det fantastiskt bra hemma med Tobias, men den här gången kändes det jobbigt. Även om minstingen Nelly var med mig i Blekinge hela förra veckan har jag varit borta från de stora barnen för mycket den senaste månaden. Rom, Normandie, Blekinge – och nu den här jobbresan. Mitt pass går ut på lördag (!) och jag kommer inte ha så bråttom med att förnya det den här gången.

flygplats jobbdag

Efter förseningar i flygtrafiken på grund av omedgörlig dimma landade vi på Schiphol vid 09:30 och spenderade sedan resten av dagen på denna myllrande hub, som är arbetsplats för 65000 personer. Ett utförligt inlägg om vad vi gjorde kommer här i bloggen framöver, liksom en film som jag ska klippa ihop av allt material jag löpande samlar på mig i kameran.

flygplats schiphol

Min jobbdag på Schiphol avslutades med den här utsikten innan jag tog sikte på ännu en flygning mot Lissabon. Och ja, här är jag nu, nyvaken och ganska trött. Hotellsängen är lite för skön för att jag ska ha bråttom upp, men jag känner för en gångs skull ingen hets att missa något om jag ligger kvar en stund till. Jag stannar i Lissabon till på fredag – och eftersom jag är här helt solo kan jag göra hur jag vill, vad jag vill och när jag vill. Det är några av många fördelar som kommer med paketet att resa ensam, vilket jag och min poddkollega Lisa även diskuterar i ett tidigare avsnitt av Att resa-podden. Och på tal om Lisa så åkte hon och lilla Meja till Civezza i Italien imorse. (Vågar jag säga att jag känner mig nöjd över att resorna i sällskap av en 1,5- 2 år gammal toddler är över!?)

Bom dia!

Resan till Lissabon är en del i kampanjen #KLMtop10 i samarbete med KLM. Översta fotot är taget av Sofia/Fantasiresor.

12 comments

1. Åh, ser fram emot att läsa om dagen på flygplatsen, det måste ha varit riktigt spännande ju! Och herregud, njut av Lissabon och egentid nu 😉 Ser fram emot updates från den staden också. Kram från ett lite ruggigt Helsingfors

1. Jag njuter för fullt! 🙂 Snart är jag tillbaka i ett lika ruggigt Stockholm…

2. Axelsberg – där har jag bott. På Klubbacken. Lissabon – där bor jag nu, eller i alla fall nästan. Vi kanske råkar på varann. Åker Sintra-Lissabon-Cascais varje dag den här veckan!

1. Haha, ser man på! Världen är inte så liten när allt kommer omkring. Det hade ju varit superkul med en fika!

3. Åh Enjoy LIS! Ps, restaurangtips jag fick från podden Tur & retur men vi tyvärr inte fick bord på: A cevicheria i området Bairro Alto. Vi tog en titt i restaurangen men det var knökfullt med kö (populärt). Cool, unik restaurang med en jättebläckfisk i taket. De tipsade också om Club de Journalistas. Se på min ”Rosita reser” FB, där har jag gett lite mer detaljtips om Lissabon. Bl a hur du undviker 100 m lång spårvagnskö …
    Kram R

1. Jag gick förbi det stället igår och skrev direkt upp det på min telefon som en plats ”att hålla ögonen på”, kul att min känsla stämde då med tanke på att reseproffsen på Tur & Retur tipsar om det. Kram!

4. vilken kul bloggresa med det upplägget!!! hur är lissabon?

1. Ja Sara, det här upplägget var klockrent! Lissabon är SÅ bra. Hade höga förväntningar efter all buzz jag har hört om staden, men de uppfylldes med råge. Hit kommer jag igen med all säkerhet.

5. Dori Campbell says:

Have fun, wherever you are!
    Kram,
    Dori in Montana!!

6. Dori Campbell says:

Have fun, wherever you are! I’ve always wanted to visit Lisbon.
    Kram,
    Dori in Montana!!

1. Lisbon was fantastic! So happy to ”see” you here Dori – I would love to come and visit someday!