Ännu en vecka i värmen. (Thaimout 2023, v. 5)

Idag är det exakt en månad sedan vi lämnade Nynäshamn till förmån för Koh Lanta. En månad har gått – jättekort och ganska lång på en och samma gång. Nu känns det som en självklarhet att vara här, även om wow-känslan består. Vi lever våra dagar i en liten bubbla av värme och vänner. Hemlängtan? Nej, inte än.

Long Beach koh lanta
klong dao phi phi islands koh lanta

De senaste dagarna har det hänt en massa kul, cirklarna från vårt område blir lite större för varje dag som går. Så här såg veckan ut på ett ungefär!

En vecka med båtutflykt till Phi Phi Islands och annat kul (Thaimout 2023, v. 5)

Jag och Tobias började vår vecka med en favorit i repris. Det blir många sådana under vistelsen här – platser vi har längtat efter och vill tillbaka till.

Relax Bay Koh Lanta

Relax Bay/Relax Beach ligger relativt nära oss. Stranden är liten, halvmåneformad och charmig, men kändes sorgligt nog ganska pandemi-öde.

Vi pratade igenom både jobb och framtid, tog en kort promenad förbi See Sun Bar för att istället äta lunch på Lazy Days, ett ställe som turligt nog verkar ha klarat livhanken igenom pandemin. Beställde en Poke Bowl som var helt okej.

Jag hörde från vänner som nyligen besökt Koh Lipe att där var packat med folk, och att de dragit en lättnadens suck när de landade ”hemma” på ett betydligt lugnare Koh Lanta igen. Linjen mellan alldeles för mycket folk och en känsla av pandemi-ödslighet är tunn och svår!

fruktmarknad koh lanta

Efter en lugn förmiddag vid stranden körde vi vidare mot måndagsmarknaden för att handla upp vårt veckoförråd av frukt och grönsaker. Det är en ren fröjd att botanisera runt bland färgglada vitaminbomber!

plogging koh lanta

Det blev tisdag och dags för premiär av ”Swedish Plogging Day” här på Koh Lanta. Vi var runt 300 personer som samlades på den stora thailändska skolgården inne i Saladan. Utrustade med plasthandskar och skräppåsar…

… deltog vi i den gemensamma samlingen som var mycket högtidlig med tal, dikter och flagghissning av den thailändska flaggan. Tydligen var både borgmästaren och representanter från turistnäringen på plats. Ett helt gäng av våra barn från de svenska skolorna var givetvis på plats med lärare och föräldrar – det här ville vi ju inte missa!

simlektioner slow down

På tal om skola har våra barn åter igen fått uppleva en ovanligt kul pluggvecka. Utöver plogging (även om de själva nog gärna diskuterar rolighetsaspekten av själva skräpplockningen) har de fått vara om allt från simlektioner och livräddning till klassutflykter mot mangroveträsken.

Caroline engvall föreläsning

Jag har också passat på att delta i en föreläsning med Caroline Engvall, författaren och journalisten som även är Lanta-bo sedan 24 år tillbaka. Temat? ”Så förebygger vi barns utsatthet på nätet.” Ingen gick oberörd därifrån. Min första spontana känsla är att jag vill samla ihop barnens mobiler och kasta dem långt ut i havet. Följ Caroline, läs hennes böcker – och våga prata med era barn om sexualbrott på nätet!

phi phi islands Thailand

Veckans höjdpunkt blev förmodligen båtutflykten till Phi Phi Islands. Den resan får bli ett alldeles eget inlägg här på bloggen framöver…

… men ett litet smakprov kan ni få! En kompis drog ihop ett tjugotal tjejer för en heldag ute till havs. Vi åkte med arrangören Raksabai, som drivs av det thai-svenska paret Sulai och Jeanette (rekommenderas starkt!).

Vi snackade, snacksade, badade och stannade också några timmar på huvudön.

phi phi islands Thailand

Dagens skönaste pose signerad av Isabelle, som hängt på Lanta nästan så länge jag kan minnas.

koala bar koh lanta

Vi fortsätter såklart också med uppdraget att äta oss igenom ett helt gäng restauranger på ön. Redan en av de första kvällarna spanade jag ”Flaming Hot Fajitas” på Koala Bar (en klassiker på vår strand Klong Dao). När det vankades fredagsmys fick jag med delar av familjen hit. Bra beslut visade det sig, de var himla goda och lämpligt nog fick vi också en solnedgång över Phi Phi Islands där borta i horisonten.

koh lanta

Det blev lördag och dags att samla ihop hela familjen! Vi promenerade bort till vår grannstrand Long Beach, en lagom tur på dryga 10 minuter. För att komma ner till stranden går vi igenom ett enormt hotellkomplex som numera står alldeles öde och känns mer eller mindre som en spökstad. Sorgligt!

Väl nere på stranden gjorde vi ett försök att vidga vyerna genom häng på strandhaket längst norrut på Long Beach…

Long Beach koh lanta

… men efter en kort stund landade vi ändå på grannen Thai Cat, som vi har gjort så många gånger förr.

Anledningen? Thai Cat är idealiskt för familjehäng. Här finns ett antal ”salor” (små bambuhyddor med kuddar och bord) med precis lagom mycket skugga. Här kan vi hänga en hel dag för att spela kort, läsa, vila – med avbrott för att beställa in mat och dricka från menyn.

När det börjar krypa i benen springer vi ner och tar ett dopp – eller letar efter krabbor.

Solen stekte (yes, nu verkar de molniga dagarna ha tagit paus?) och vi fick efter lite om och men en lyckad dag på stranden.

koh lanta

I övrigt fortsätter vi njuta av krispiga nyttigheter (eh, barnen varvar dessa med alldeles för mycket pommes och pannkakor)…

slow down Koh Lana

… och rör ganska mycket på oss. Det är så enkelt här!

Ikväll har vi varit och ätit middag med vänner, och nu ska jag och Tobias på allvar börja reka ställen och aktiviteter inför våra vänners ankomst senare i veckan. Senare väntar också syskonmöte på FaceTime för att planera sommarens semesterveckor på Sturkö. Bättre kombination kan jag inte önska mig = från en älskad ö till en annan!

Omslagsbild från Relax Bay. Här kan ni läsa fler inlägg om Koh Lanta och här specifikt om vår Thaimout 2023.

2 comments

1. Du brukar påminna mig om att jag lever drömmen. Nu påminner jag dig ❤️

1. Tack Linda. Det gör vi verkligen här! Är oändligt tacksam över att vi äntligen är tillbaka.