Hej SJ! Jag är en hängiven, men stundtals ganska uppgiven, tågresenär som har funderat mycket på det här med tågtrafiken i Sverige. Låt mig i all välmening få komma med några förslag till förbättringar som ni gärna får fundera vidare över.
Låt mig först börja med en snabb presentation av mig själv. Jag reser mycket, så mycket att jag numera arbetar med att skriva och prata om de resor jag gör. Jag kommer från Karlskrona, men har bott i Stockholm i snart 20 år med några utsvävningar utomlands samt till Jönköping och Varberg. Jag har därmed tågpendlat mer eller mindre frekvent mellan boenden och familj under nästan halva mitt liv – först som soloresenär och senare som en-, två- och slutligen trebarnsmamma. Jag har tidigare fokuserat på att skriva om utlandsresor, men reser allt mer i Sverige vilket gör att jag blir än mer angelägen om fungerande svenska tågförbindelser med hjälp av SJ.
Stationerna i Stockholm, Alvesta, Emmaboda och Karlskrona känner jag som min egen bakficka efter otaliga resor mellan Stockholm och Karlskrona. Emellanåt har jag slitit mitt hår i frustration över spårfel, signalfel, fordonsfel och missnöje över tågstrul i allmänhet. Istället för att fortsätta klaga vill jag bidra med lite konstruktiv kritik. Varsågod SJ, här är mina förslag till er! (Egentligen hade jag velat börja med ett högst personligt önskemål om ett direkttåg mellan Stockholm och Karlskrona, men det är en helt annan historia.)
Förslag på SJ-förbättringar
#1. Skapa ett förmånligare poängsystem
Jag, liksom många svenskar, gillar att premieras för att vi är trogna kunder. Att kräva att tjänsten jag betalar för de facto fungerar är en sak (där har ni en del att jobba med!), en annan är att ge tillbaka till kunderna på något sätt. Jag använder flitigt mitt Norwegiankort för att samla ihop poäng för att byta in mot en resa (i somras flög hela familjen i princip gratis till Kroatien med Norwegian), jag får bonuscheckar genom ICA med jämna mellanrum, jag gör massor av köp via Sponsorhuset för att få pengar tillbaka på mina nätköp och får emellanåt casha in en gratis hotellnatt via hotels.com. Det senaste året har jag frenetiskt knappat in mina siffror för mitt SJ priokort varje gång jag bokar tågbiljetter, men kommer trots det knappt upp i en gratis kopp kaffe enligt poängsystemet. Där finns stor förbättringspotential!
#2. Gör tågupplevelsen barnvänligare
Jag har tre barn som ofta reser tåg tillsammans med mig. Barnfamiljer bör vara en attraktiv målgrupp för er, SJ. Visst har ni väldigt förmånliga familjeerbjudande (upp till två barn i princip gratis per vuxen i andra klass), men det finns större potential. I dagsläget får barn betala vuxenpris om de ska åka 1 klass, det känns väl sådär, va?
På ICE-tågen i Tyskland kan barnen gå till restaurangvagnen och hämta en liten lekpåse med presenter. Och vad sägs om att exempelvis satsa på små lekhörnor på tågstationerna? I Finland finns det enligt uppgift tågvagnar för barnfamiljer med stor lekhörna. Jag har läst att det ska finnas även i Sverige, men bara på vissa tågsträckor. Sådana familjevagnar, där det även finns bra med utrymme för barnvagnar, borde vara regel snarare än undantag. (Jag hittar ingen information alls på SJ:s egen sida om familjevagnar, här får ni gärna fylla på mina kunskapsluckor!)
#3. Se till att toaletterna är fräscha
När jag ska besöka tågtoaletten får jag ofta dra ett djupt andetag och bereda mig på det värsta – tågtoaletterna känns väldigt ofräscha överlag. Här är det väl förvisso tågresenärerna som skulle behöva utbildas i allmänt toahyfs, men vad sägs om att ha ett rullande städschema som på McDonald’s där personalen går in och städar med jämna mellanrum?
#4. Låt mig inte överväga tanken att ta flyget istället för tåget
Biljettpriser är en helt egen avdelning värd att diskutera vidare. Generellt är tågbiljetter billigare än flygbiljetter, men inte alltid. Det finns avgångar när flyget har överkapacitet och tåget har underkapacitet, vilket leder till att det blir billigare att ta flyget. Men faktum kvarstår – hur ska jag fortsätta motivera mig själv och andra att ta tåget, med två byten och drygt fem timmars resa, när jag allt som oftast kan räkna med förseningar? Det ställer jag i relation till flyget mellan Bromma och Ronneby som ofta går snabbt och smärtfritt, och dessutom är marginellt dyrare eller till och med billigare än tåget. Miljöaspekten väger tungt, men ge mig fler anledningar än så för att välja tåg framför flyg!
#5. Lös problemen med förseningar!
I förra veckan åkte jag tåg tur och retur mellan Karlstad och Stockholm. Resan dit var 20 minuter försenad på grund av fordonsfel. Dagens första jobbmöte när jag väl var på plats inleddes med frasen – “Det gör inget att du är sen, jag hade inte räknat med att tåget skulle vara i tid”. Resan hem var 100 minuter försenad på grund av ett fel som ingen, inte ens lokföraren, kunde ge närmare besked om. När det svenska folket räknar med tågförseningar som standard istället för punktlighet har något gått fel. Kanske kan ni snegla lite på Japans sätt att hantera tågsituationen? De kan säkert komma med lite tips på vägen.
#6. Gör det enklare att åka tåg över landsgränserna
Från mina tyska källor har jag förstått att det är enkelt att boka DB hela vägen Berlin-Köpenhamn-Karlskrona via DB, också tur och retur. På SJ:s sida finns inte ens uppgifter om att denna förbindelsen existerar. (Vill man börja resan i Sverige går det inte heller att boka via DB. Då måste man boka SJ till Köpenhamn, Köpenhamn-Hamburg-Berlin går bra att boka via DB.) Tänk om jag skulle kunna boka tåg hela vägen till exempelvis Berlin från SJ:s hemsida, vilket inte är möjligt i dagsläget. Och för att tänka större än så – tänk er en samlingssida motsvarande Momondo fast för möjliga tågavgångar över hela världen istället för flygavgångar. Det vore något!
… och så lite beröm!
När allt flyter på och går som det ska är det en ren fröjd att åka tåg – det vill jag verkligen poängtera. Låt mig lista några punkter som gör att jag uppskattar SJ.
- Snabbt och relativt pålitigt wifi gör det enkelt och bekvämt att jobba på tåget.
- Den ekologiska frukosten (som ingår på vissa sträckor i 1 klass) är fräsch och god.
- När jag skulle begära ersättning för min förra tågförsening tog det ynka 25 minuter att få mejl med besked om återbetalning från det att jag mejlade in min ansökan. Snyggt jobbat!
- Miljöaspekten – här har flygtrafiken inte mycket att komma med i jämförelse.
Sammanfattningsvis finns det en del att jobba med innan jag kan sträcka på ryggen och kalla mig en stolt SJ-resenär. Upp till bevis, SJ! Vad hindrar er egentligen från att bidra till att Sverige blir en av världens främsta tågnationer!?
Vänliga hälsningar,
Annika Myhre, frekvent tågresenär och resebloggare
Edit: Här kan ni läsa hela SJ:s utförliga svar på mina frågor.
14 comments
Vad som hindrar dem? Trafikverket och vår urdåliga infrastruktur, nu sämst i Europa. Detta får SJ sedan sota för helt orättvist även om fordonsfelen är egna problem. Samtidigt köper ett företag inte jättedyra tåg om de bara har korttidskontrakt på syräckorna de kör.
Men ja, de saker du tar upp kan SJ göra mycket åt. Nummer ett på din lista retar mig också. Knappt en kaffe för alla poäng!
Lekvagnar fanns när min dotter var liten (19 år nu) men aldrig på X2000. Likaså små kortspel och annat. I Danmark finns det fredagar och söndagar avgångar med barnvärdinna mellan Jylland och Köpenhamn som bland annat ledsagar skilsmässobarn.
Utlandsbokningen nuförtiden ja, don’t get me started. Bokar allt själv på DB:s hemsida eller Centralens resebyrå i Kalmar – kanonservice.
Ja, alltså borde väl ha ställt ett gemensamt brev till Trafikverket + SJ…. men som sagt, det finns en hel del för SJ att jobba vidare med.
Bra med tips om resebyrån i Kalmar, den kände jag inte till. Tack för input!
Det finns verkligen mycket. Inte minst som du säger poängsystemet. Jag har varit med i deras användarpanel för hemsidan och tycker iallafall att de lyssnat en del på användarna. Nu finns det vagnsskisser och grejer. Fast jag saknar fortfarande den utlovade “var i tåget går vagnen?” som jag inte sett sedan jag var liten. Är också less på att det i dagens elektroniska värld inte går att se uppbokade sittplatser. Även om alla måste boka på snabbtågen så vill jag gärna veta om en plats med bord är ledig resten av resan när jag sitter med kattbur t.ex.
Användarpanel är väl en bra ambition till att börja med, men det får inte stanna där… 🙂
Sjukt bra! Kan inte mer än hålla med på alla punkter! ??????
Tack! Tja, alltså det finns en del jobba att göra…
Efter att ha pendlat Stockholm-Norrköping i 5 år så kan jag konstatera att det bara blivit värre och värre med punktligheten. Vet inte hur många fredagkvällar jag suttit på ett stillastående tåg eller stått på packad perrong istället för att vara hemma med familjen som planerat. Waste of life.
Gällande prio-upplägget så är det bara löjligt. Jag kom upp i svart nivå, vilket gav mig gratis kaffe & wifi i loungen för det facila priset av ungefär 39000 kronor. Tycker att jag åtminstone kunde fått ombokningsbara biljetter som standard (kostade ff extra) och kanske också några fria uppgraderingar till 1:a klass.
Numera undviker jag faktiskt tåg när jag verkligen måste komma fram, alternativt åker kvällen före vilket innebär kostnad för en hotellnatt. Det är så sorgligt, för jag vill verkligen, verkligen åka tåg egentligen. Både tycker om det och så känns det rätt i dessa tider när det faktiskt inte är försvarbart klimatmässigt att flyga.
Bra rutet! Hopps verkligen att alla inblandade parter tar ansvar för det skämsiga kaos som svensk tågtrafik blivit.
“Waste of life”, indeed. 39000 kr för gratis kaffe och wifi, hurra vilken klipp! 🙂
Tack för din input, alltid intressant att läsa andras upplevelser av något jag själv har så många tankar om.
Som SJ Prio på svart nivå kan du ändra avgång samma dag. Och att bli uppgraderad är bara att fråga ombordaren om så är det ofta löst. Loungerna är faktiskt riktigt bra efter renoveringarna. Jag har haft Svart Prio i några år nu och programmet har faktiskt blivit bättre. Dock borde obegränsad surf vara en förmån.
Jag håller med på alla punkter men framför allt vad gäller poängsystemet och biljettpriset. Poängsystemet är ju otroligt dåligt dels för att man verkligen inte får något för det (om man tex jämför med flygbolagens lojalitetsprogram) och för att man inte kan boka resa för poäng om man är två som reser. Eftersom jag alltid reser tillsammans med min son när jag åker tåg så blir det helt omöjligt att utnyttja poängen till något annat än fika i restaurangvagnen. Och det här med priset för att åka tåg… numera är det faktiskt billigare för oss att hyra en bil och köra ner till min mamma i Vetlanda, med bensin inräknat. Att det ska kosta cirka 2500 för en vuxen och ett barn att åka tåg t o r 35 mil när man kan flyga tvärs genom Europa för de pengarna är helt galet.
Nej, som sagt både poängsystemet och biljettpriserna har lite kvar att önska… Det kan förvisso kännas galet på andra hållet också – att flygen är så pass billiga. Hur är det ens möjligt att kunna erbjuda sådana priser!??
Vilket fantastiskt bra brev! Till din, och kommentatorernas kompletterade, eminenta lista kan jag inte tillägga något alls. Du/ni har fångat allt: toaletterna, familjevänligheten, förseningarna (som till stor del ofta är Trafikverkets fel men vad spelar det i slutändan för roll när båda bolagen är statliga), det hutlösa priset när en inte kan boka långt i förväg, poängsystemet som är ett skämt, antik vagnpark samt personaltätheten. Positivt är personalen i förstaklass X2000 som alltid är riktigt bra och serviceinriktad. Och så gillar jag den nya appen, om än det aldrig fungerat för mig att boka och betala i den 🙁
Jag reser inte tåg alls så frekvent som du men förutom privatresorna (kanske två-tre om året) blir det några jobbresor mellan Varberg och Stockholm per år och efter att ha blivit sittande försenad har vi ibland inte vågat åka med SJ utan känt oss tvingade att flyga för att inte missa våra möten – när vi inte har möjlighet att resa dagen innan och lägga en hotellnatt. Det gör ont i miljösinnet att flyga men herregud så smidigt det är! 🙁