Vilka riktlinjer har jag som passagerare egentligen att förhålla mig till när det gäller ersättning för försenade flyg eller inställda flyg? Här kommer en översikt på vilka rättigheter som finns och tips på hur du kan få hjälp att ta tillvara på dem.
Det spelar ingen roll hur många flygavgångar som faktiskt går som de ska, som frekvent resenär kommer du förr eller senare förmodligen att behöva överväga ersättning för försenade flyg och/eller inställda flyg. När beskeden är knappa, det kokar i kroppen och din eufori över att vara på väg byts mot en frustration över att sitta fast på en flygplats kan det kännas lite bättre om du på förhand vet ungefär vilka rättigheter du har i egenskap av passagerare. Om du inte själv orkar ta fighten för att ta tillvara på dem när du kommer hem finns det aktörer på marknaden som kan göra det åt dig. Jag är själv utbildad jurist, men lämnar gärna över bollen till någon som är expert på området för att vinna tid till annat.
Ersättning för försenade flyg och inställda flyg
#1. Bakgrund
En flygresenär som drabbas av försenade eller inställda flyg har rättigheter som framgår av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004. Enligt förordningen är flygbolagen under vissa förutsättningar skyldiga att erbjuda tjänster som mat, dryck och boende och drabbade resenärer kan därutöver ha rätt till viss ekonomisk ersättning. Förordningen gäller flygningar inom EU, oavsett var det ansvariga flygbolaget har sitt säte. Dessutom omfattar den alla flygningar som landar inom EU från tredje land (dvs länder utanför EU), förutsatt att bolaget har sitt säte i EU. Dessa förutsättningar har vid flera tillfällen gjort att jag inte har kunnat söka ersättning för försenade flyg, exempelvis för vår försenade resa till Peking. Se med andra ord först och främst över din flygrutt för att se om du är berättigad till ersättning överhuvudtaget.
#2. Ersättning för försenade flyg – när, var, hur?
Du måste ha kommit till flygplatsen i god tid för att checka in och måste därutöver kunna visa upp en giltig biljett. Som resenär har du bara rätt till ersättning för försenade flyg om flygbolaget är ansvarigt för förseningen, exempelvis om ett flygbolag får tekniska fel. Däremot omfattas inte förseningar som orsakas av strejk eller väderrelaterade händelser. Ersättning betalas bara ut om den aktuella förseningen ligger på mer än tre timmar. Om flygbolaget är ansvarigt kan du, under förutsättningarna ovan, ha rätt till ersättning om max 600 euro. Det slutgiltiga beloppet beror på längden på flygningen. Med andra ord: ju längre flygning, desto mer pengar har du rätt till.
Om flygbolaget inte är ansvarigt har du alltså ingen rätt till ersättning, däremot har du ofta rätt till förmåner som dryck, mat, gratis telefonsamtal och hotell om det skulle vara aktuellt. Om flygningen blir mer än fem timmar försenad har du rätt att avboka flygningen. Flygbolaget är skyldigt att informera dig om detta alternativ, inklusive beloppet som återbetalas. Alternativt har du rätt till ersättningstransport till antingen destinationen eller resans startpunkt. Observera att det i vissa fall kan finnas rätt till ersättning även vid väderorsakade förseningar, om flygbolaget inte har förberett sig tillräckligt för dåligt väder.
#3. Ersättning för inställda flyg – när, var, hur?
För det fall flyget ställs in är flygbolaget skyldigt att så snabbt som möjligt informera dig om situationen och ska även så snart det är möjligt försöka hitta en lämplig ersättningsresa. Det finns två typer av tjänster som du kan förvänta sig, dels så kallade förmåner som måste erbjudas oavsett orsaken till att flygbolaget har ställt in flygresan, dels ersättning, det vill säga pengar som betalas ut till dig för besväret. Ersättning behöver bara betalas om det är flygbolaget som är ansvarigt för den inställda flygningen.
Förmåner
När ett flyg är försenat på grund av tekniska fel, väderrelaterade problem eller strejker har passagerare rätt till viss kostnadsfri hjälp. Flygbolagen är då skyldiga att ge fördelar i form av gratis dryck och måltider samt tillgång till kommunikationsmedel. Flygbolaget kan dock låta bli att erbjuda dessa förmåner, om det skulle leda till ytterligare förseningar att erbjuda dem.
Ersättning
Om du inte informeras om den inställda flygningen minst 14 dagar före avresa och inte får vetskap om den förrän du kommer till flygplatsen ligger allt ansvar hos flygbolaget. Förutom förmånerna kan detta innebära att du är berättigad till ersättning. Denna varierar mellan 250 och 600 euro men gäller bara om flyget är minst tre timmar försenat. Storleken på ersättning beror på förseningens längd och avståndet till den planerade flygdestinationen. Denna ersättning betalas ut oberoende av biljettpriset om inte passagerarna har rest gratis (t.ex. små barn).
#4. Exempel på aktör som du kan ta hjälp av – Flightright
Det finns flera olika aktörer på marknaden att ta hjälp av om du inte själv kan/orkar/hinner/vill driva en process mot flygbolaget. En av aktörerna är Flightright, som med hjälp av erfarna jurister utvärderar och driver varje enskilt fall. På Flightrights hemsida finns en ersättningskalkylator för att snabbt och överskådligt få en uppfattning om hur stor ersättning du kan tänkas ha rätt till. Flightright tar endast betalt om de lyckas med ditt fall (en summa som motsvarar 29,75 procent av ersättningen), i annat fall betalar du ingenting. Tänk på att du kan kräva ersättning för försenade/inställda flygresor upp till tio år efter den aktuella händelsen.
Inlägget är sponsrat av Flightright.
4 comments
Tydligt och uppenbart sällan som det faktiskt går att få ut ersättning. Däremot upplever jag ofta att flygbolagen gör allt de kan för att göra sina passagerare nöjda. Det är åtminstone min erfarenhet.
Ja, beroende på vilket flygbolag jag har flugit med skulle jag säga. Vissa är bättre än andra.
Har faktiskt haft bra flyt på flygresorna och bara drabbats några få gånger av alla gånger jag varit iväg. Ethiopian Airlines fick punga ut med en slant kring förseningen till Zanzibar för två år sedan och SAS har fått ersätta för kläder och annat när de slarvat med bagaget två gånger bara i år. Men bra att tjänsterna finns ändå.
Väldigt bra! Jag har också haft flyt (peppar, peppar!!!). Zanzibar låter värt en försening eller två… hehe.