Jag har fått flera frågor angående hur det fungerar att hyra bil på Balkan, hur vägarna ser ut och vad man bör tänka på inför, under och efter en roadtrip genom de länder vår familj besökte tidigare i somras.
Jag kan mer eller mindre villigt erkänna att jag inte heller den här gången körde en enda meter själv, utan överlät körningen till min man Tobias. Det är någon låsning hos mig som gör att jag inte känner mig helt bekväm bakom ratten, vare sig hemma i Sverige eller ännu mindre utomlands. Men ge mig lite tid bara, så lossnar det nog snart! Jag har trots allt klarat av att köra runt en hyrbil i Italien under en veckas tid och att hyra bil på Balkan hade jag med andra ord också klarat av om inte Tobias hade varit med. Däremot vet jag vad som gäller för att kunna skriva ihop ett utförligt inlägg om frågorna jag har fått.
Att tänka på generellt:
När du bokar hyrbil: Tänk först och främst på att alltid hyra bil innan resan och inte på flygplatsen eftersom flygplatslösningen blir mycket dyrare. Vi använder oss uteslutande av jämförelsesajter på internet för att hyra bil, ett exempel på en sådan sajt är hyrbilar.nu. På så sätt kan vi jämföra priser direkt, istället för att manuellt gå in och jämföra bolag för bolag. Eftersom vi har tre barn och det krävdes en del bagage för våra veckor på vägarna tog vi sikte på en familjebil. Att hyra bil i Sydeuropa och Balkan är mycket billigare än i Sverige, de billigaste bilarna kostar runt 100 kronor per dag och uppåt. I priset ingår nästan alltid fria mil. Efter att ha valt bilmärke brukar biluthyraren vara tydlig med att man även kan få en liknande bil. En liknande bil behöver inte nödvändigtvis vara samma bilmärke, men har ungefär lika mycket lastutrymme och antal dörrar. I vårt fall bokade vi en Ford Fokus, men fick i slutändan en Fiat.
Det är viktigt att läsa på om biluthyrning i allmänhet och det finstilta i avtalet i synnerhet. Många biluthyrare vill i samband med bokningen sälja på en självriskeliminering, som innebär att du mot en extra kostnad slipper betala självrisken ifall du på något sätt skadar bilen. Det kan vara klokt att ha även om en sådan försäkring kan sluta i summor lika höga som själva bilhyran. Mot bakgrund av att flera kreditkortsutgivare erbjuder självriskeliminering för några hundralappar per år kan det kan vara värt att undersöka en sådan lösning (vi har en sådan försäkring på vårt Norwegiankort).
När du hämtar ut och lämnar tillbaka hyrbilen: Vår erfarenhet är att det brukar ta väldigt lång tid i köerna vid bilutyrningsdiskarna, trots att bilen redan är bokad och klar. Se därför till att inte ha någon deadline för sightseeing eller liknande när ni landar. När vi väl kommer fram i kön försöker uthyrarna i princip alltid att sälja på extraförsäkringar, det är därför viktigt att ha koll på försäkringar som vi redan har tecknat på annat håll (exempelvis hemförsäkringen). Biluthyraren kommer även att begära en deposition på cirka tiotusen kronor som betalas tillbaka när bilen är återlämnad, vilket gör att det blir viktigt att ha pengar på bankkortet. Vi brukar även få frågan om vi vill betala tillbaka bilen fulltankad eller inte. Vi väljer alltid fulltankad, eftersom det inte utges någon ersättning för bensinen som är kvar i tanken.
Glöm inte att göra en ordentlig genomgång av bilen innan ni åker iväg och se till att eventuella skador skrivs in i hyresavtalet. Se också till att fota eventuella skador så att ni har på fötterna om det blir någon diskussion med uthyraren i efterhand. Se till att vara ute i god tid när bilen ska lämnas tillbaka och se till att begär kvitto.
När du korsar landsgränserna: Tänk på att alla biluthyrare har olika regler vad som gäller för att köra bilarna över gränserna nere på Balkan. Vi kollade runt och valde en variant där vi fick betala x antal kronor för varje dag vi befann oss utomlands, det fanns dock ett maxtak vilket gjorde att vi landade på cirka 900 SEK totalt. Vid flera gränskontroller frågade polisen efter vårt bilcertifikat, det vill säga vårt dokument från biluthyrningsfirman som visade att det var okej för oss att ta bilen över gränsen.
Trafikläget: Trafiken blir värre under högsäsongen som sätter igång i början av juli. Trafiken kan därför vara mycket tät, särskilt längs med kusten under sommarmånaderna. Vid gränserna finns alltid risk för bilköer, se därför till att passera gränserna tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Tänk även på att alla länder du besöker har olika körstilar, vi upplevde att förarna på Balkan inte alls brydde sig om säkerhetsavstånden utan gärna la sig tätt bakom oss.
Att hyra bil på Balkan: Slovenien
I Slovenien finns det inga vägtullar, däremot blev vi uppmanade att stanna vid första bästa bensinmack när vi hade passerat gränsen från Kroatien för att köpa ett vägpass (“Vignette”) som vi klistrade fast framme på bilrutan. Det var ingen vid gränsen tillbaka som kontrollerade att klistermärket fanns på plats och var aktuellt, däremot skulle vi ha fått böta om polisen stannade oss och vi inte hade haft märket. Märket kostar 15 euro för en personbil och är giltigt i en vecka. Mer information hittar du här.
Att hyra bil på Balkan: Kroatien
I Kroatien tas det ut vägavgifter, “vägtullar” vid betalstationer på motorvägarna. Vid påfarten trycker man ut en biljett från en obemannad station för att komma förbli vägbommarna och så småningom kommer en annan station där den aktuella biljetten ska lösas in och betalning ske beroende på hur långt man har kört (det går att betala med kontokort). Tappa med andra ord inte bort biljetten! Motorvägsnätet i Kroatien är väl utbyggt och vägarna är nya och breda. De större landsvägarna är också väldigt fina och de känns även trygga eftersom det nästan alltid är heldraget. Stundtals kör vi på några av de finaste vägarna vi har stött på ute i Europa. Underhållet av de lite mindre vägarna kan dock vara lite eftersatt. Det är utmärkt skyltat hela vägen. Mer matnyttig information samt möjlighet att boka hyrbil i Kroatien hittar du här.
Att hyra bil på Balkan: Bosnien och Hercegovina
Redan efter några mil in i Bosnien och Hercegovina (“B&H”) från grannlandet Kroatien märker vi en sämre vägkvalitet än i Kroatien. Det märks att det här landet har haft svårare att återhämta sig från kriget än Kroatien. Vägskyltarna fungerar hjälpligt, däremot får vår GPS:en spel och har ingen aning om var vi befinner oss, vilket tydligen inte är helt ovanligt i B&H. Inte heller vår karta i mobilen fungerar riktigt som den ska. Områdena där vi kör (Mostar och Kravice) är välbesökta turistmål, vilket gör att vägarna ändå är helt okej. När vi ska köra tillbaka till Zagreb från Montenegro funderar vi på att ta vägen via B&H, men får rådet av lokalbor i Montenegro att köra tillbaka via Kroatien “eftersom vägarna uppe i B&H inte är lika bra som i Kroatien”.
Att hyra bil på Balkan: Montenegro
Enda gången vi egentligen fastnar i en bilkö är på gränsen in mot Montenegro från Kroatien. Vi kommer mitt på dagen och får stå cirka två timmar i kö innan vi äntligen får köra in. Vägarna som möter oss är fina. Här finns varken vägtullar eller vägskatter som vi stöter på, men å andra sidan håller vi oss i princip bara i området kring Kotor och till viss del Budva.
Inlägget om att hyra bil på Balkan är skrivet i samarbete med Las Vegas Travel AB, men bilderna, tankarna och åsikterna är mina egna. Mer läsning om vår familjs resa genom Balkan hittar ni under kategorin Roadtrip Balkan.
8 comments
Jag fattade aldrig grejen med klistermärket i Slovenien och trodd att det var lugn eftersom ingen sa något vid gränsen in inlandet. Ut ur landet däremot. Då blev det dyrt. Bra inlägg!
Tack Linda. Exakt hur dyrt blev det?
150 euro…
Vilken härlig blogg du har!
Tack snälla!