Close

RESFREDAG

Reseblogg världen över!

Räddar vi världen genom att sluta flyga?

Räddar vi världen genom att sluta flyga?

När jag tittar på bilder från mina resor ut i världen genom åren blir jag alldeles varm i magen – jag minns känslorna, friheten och glädjen. Å andra sidan har vi det dåliga (flyg)samvetet som allt oftare gör sig påmint.

I går var jag inblandad i en diskussion som handlade om hur ofta/hur mycket det är okej att flyga per år. Jag hänvisade till mitt och Lisas podcastavsnitt om att resa hållbart (lyssna på det om ni inte har gjort det!), och förklarade också att jag flyger betydligt mer än vad jag borde sett ur en miljöaspekt. Jag ska inte gå in i detaljer, men jag fick bland annat finna mig i påståendet om att jag är ”en oansvarig person som inte bryr mig tillräckligt mycket”.

Jag tänker så här. För inte så värst länge sedan visste folk inte ens vad ”ekologiska varor” innebar. Nu äter nästan alla jag känner mer eller mindre ekologiskt. Jag vill och vågar tro på en liknande utveckling vad gäller transport – inklusive flyg. Jag är högst medveten om det orimliga i att exempelvis flyga ända bort till Thailand och tillbaka för en ynka semestervecka. För några år sedan var jag det inte. Hur tänker ni? 

Är lösningen flygkvotering: en långresa per år? I så fall hade jag valt Taiwan igen. Foto: Pernilla Förnes

Koh Lanta med familjen… 

…men vi stannade förvisso i tre hela månader, vilket kanske gör flygresan dit lite mer okej ändå!?

Bryce Canyon, USA. Drömresa! Borde jag ha stannat hemma?

november myhre

Familjeresa, här till Tyskland. Hit kunde vi förvisso ha bilat, fast med snökaos i hela Europa är jag glada att vi tog flyget ner till Frankfurt.

stormyhran

Koh Lanta igen, den här gången under ett halvår. Det kanske, men bara kanske, rättfärdigar min veckolånga (korta) pressresa till Filippinerna några år senare!? 

moskva

Moskva, med flyg istället för tåg. (Foto: Pernilla Förnes)

MÅSTE man flyga långt för att få en härlig familjesemester? Självklart inte. Gotland känns som utomlands, fast hemma.

Weekend till Warszawa med tjejerna. En betydligt mer klimatvänlig resa än till New York, trots att målen med resan förmodligen var desamma: storstadspuls, kultur, god mat och fint häng.

Och så har vi den. Min mesta dåliga flygsamvetesresa någonsin. En vecka på Filippinerna… men vilken vecka sedan!

100 resmål att nå

Jag hade förmodligen gjort samma resa igen på studs om jag hade fått chansen. Hade du?

Att få vara med min mamma när hon fick se Machu Picchu, den känslan är faktiskt obetalbar. Värt flygresan dit? Absolut! Nu när mamma är svårt sjuk återkommer hon ofta till hur tacksam hon är att hon fick uppleva sin livs dröm – och jag är otroligt glad att jag får dela minnena med henne.

Kryssning på Medelhavet, ljuvligt. Att kryssa lär vara mindre miljöovänligt än att flyga, men å andra sidan tog vi flyget till Rom för att hoppa på båten.

Kolmården, bara ett par timmar bort från Stockholm. Fina dagar – men å andra sidan besökte vi en djurpark vilket gav mig massor av bryderier om delfinerna i simbassängen. Det ska inte vara lätt.

Marbella. Lagom (?) klimatsmart vågar jag påstå. En relativt kort flygresa, och sedan hyrbil resten av semestern.

Så räddar vi världen genom att sluta flyga? Frågan är såklart mer komplex än så. Jag vill påstå att man först och främst kan försöka rädda världen genom att vara en god förälder, en god vän, en god partner, en god kollega och därtill försöker fundera på hur man kan dra sitt strå till stacken i miljöfrågan. Jag upplever att medvetenheten kring flygets miljöpåverkan blir större och större, inklusive hos mig själv, vilket är ett stort steg i sig. Förhoppningsvis räcker det i vart fall en liten bit på vägen.

Ps: Jag vill passa på att hylla min förebild J, som älskar att resa och gör det flitigt, utan att för den sakens skull flyga särskilt ofta. Husbil verkar vara grejen!


Okej, det nu är det fritt fram för diskussion. Hur tänker ni? Hur ska vi göra? Är världen på väg käpprätt åt skogen på grund av våra flygresor? Enlighten me!

60 comments

  1. Skulle någon säga till mig att ”om du skulle sluta flyga så skulle vi slippa klimathotet” så skulle jag sluta på studs. Det är ju inte så, och därför förstås svårt att göra avkall på något man älskar så oerhört och som man inte kan se att på riktigt direkt behöver ändras – samtidigt som beteendet behöver ändras. Alltså. Suck.
    Ju större medvetandet blir desto mer tar det emot att göra de mest dåliga valen… och som du säger så kan ingen göra allt men alla kan göra något. Vi får tänka efter, hoppas på – och kanske investera i? – forskning kring transporterna och fortsätta se den hela bilden (som vi pratar om i avsnittet). Ungefär så.

    1. Men skulle du verkligen sluta på studs om du fick den uppmaningen från säg, statsministern? Får vi inte redan nu starka signaler på att en del av klimathotet beror på flygen? Är inte det anledning nog att sluta? Inga lätta (eller bekväma) frågor att fundera över.

      1. Jo men jag menar att om MITT beteende gjorde hela skillnaden så det skulle betyda att om JUST JAG slutade helt så skulle vi inte ha något problem. I sånt fall.
        Nu är det ju inte så.
        Dessutom är inte resor av endast ondo. LÅNGT ifrån. Flyget är dåligt – det mesta andra bra. Ungefär så.

        1. Fast så kan man ju inte tänka om man vill ha en förändring. Om ingen tog första steget så hade vi aldrig fått kvinnlig rösträtt och en massa annat bra. 🙂 Det blir som när någon segnar ner på gatan och ingen hjälper till för alla tror att någon annan ska agera.

          1. Det håller jag inte med om att är en rimlig jämförelse överhuvudtaget.

  2. Egentligen är den här frågan jätteenkel. Det handlar om att välja sig själv framför kollektivet. Den som reser väljer jaget varje gång. Varje dag väljer vi jaget eller viet i massa olika frågor men frågan om flyg har blivit symbolisk. Man är inte anklagad för att välja jaget när vi väljer vilket parti vi röstar på, i vilken skola vi placerar våra barn, om vi dricker alkohol, om vi skänker pengar osv.

    Med flyg är det som att vi ständigt ska välja viet före jaget. För mig handlar det om att väga samman hela sin belastning på jorden. Hur mycket kläder och prylar vi konsumerar, resor med alla transportmedel, hur mycket mat vi slänger osv. Det är inte givet att den som flyger mycket är värst i klassen.

    Sen kommer den som flyger alltid förlora så länge det bara mäts ur miljösynpunkt. När vi väger in arbetstillfällen, ekonomi som förflyttas till andra länder, utbytet mellan människor så är frågan inte lika enkelspårig. Därför ska vi inte vid diskussion om flyg tillåta diskussionen att bara handla om miljö. Allt måste vägas in.

      1. Linda är bra! 🙂

        1. Puss och kram till er!

    1. Kloka tankar. Jag funderar dock fortfarande på hur många ekologiska tomater och second hand-kläder som de facto väger upp för mina och dina flygresor…. Är det ens jämförbart? Men visst – allt måste vägas in, absolut.

  3. För mig som bor i Norrland blir det oftast flyg till Sthlm och Göteborg där vi har släkt.
    Visst kan man åka tåg och buss men det tar så mycket längre tid och tåg är alltid mycket dyrare.
    Vi har ingen bil, så där får vi pluspoäng!
    Så har vi långresorna till Thailand, 1-2 gånger per år. Dit ”måste” vi ju åka, vårt andra hem.
    Titti

    1. För egen del har jag ofta valt bort tågen av den enkla anledningen att mina tågresor i princip alltid har strulat på ett eller annat vis. Förseningar, signalfel – allt som kan gå fel brukar gå fel. Lägg på tre små barn i ekvationen så har du anledningen till att jag har sneglat mot flyg istället.

  4. Tyvärr blir det ju fler och fler flyglinjer och fler flygbolag… då är det ju svårt att sluta flyga…. härliga bilder!!! Stor kram

    1. Ja, det ska inte vara lätt!

  5. Du har gjort många fina resor och jag tycker det blir rätt uppenbart att den människa som tycker du är oansvarig snarare själv är rätt så avundsjuk. Det är ju tyvärr enklare att kritisera andra än att titta sig själv i spegeln. Inte ska du behöva göra något försvarstal för det du tycker om.

    Det finns tusen sätt att påverka miljön och världen omkring oss i olika riktningar, och som Linda säger, det är många faktorer som måste vägas inn.

    Jag hoppas att den person som kritiserade dig själv inte har barn (eftersom en ny människa till jorden inte är särskild klimatsmart), inte använder sig av prylar eller kläder som har flugits eller skeppats till Sverige (tänk på all skit som båtarna släpper ut i havet), bara äter mat som hen har odlat själv eller åtminstone har producerats i närområdet etc etc. Nu sätter jag saker på sin spets, men vem bestämmer gränsen för vad som är accepterat och vad som inte är det i miljöfrågan? Låt det inte bli din avundsjuka vän.

    1. De som sätter gränserna är våra politiker och därför är det viktigt att ge dem rätt bakgrundsfakta. FN och EU-byråer samlar in data från länders egna mätningar och sammanställer. En utmaning i sig eftersom insamlandet behöver harmoniseras för att kunna jämföras.

      Mer än man tror av vår frakt kommer per fartyg faktiskt och där är det så inom EU att det satts utsläppsregler som gjort att bland annat Englandsfärjan fått lägga ner (så nu får fler flyga till England…) eftersom det miljövänligare bränslet (enligt DFDS) blev för dyrt. Det var hur som helst nödvändigt med mer lågsvavligt bränsle eftersom folk i hamnar som Trelleborg och Pireus faktiskt dör i förtid av färjeutsläppens partiklar.

    2. Men jag tror faktiskt inte att det handlar om avundsjuka, de personer jag diskuterar med tycker på riktigt att jag är oansvarig och skulle aldrig få för sig att flyga så mycket som jag gör. Men i slutändan finns det säkert saker de gör, säger eller tycker som jag i min tur har svårt för. Jag tycker det är intressant med diskussion – och tycker det är nyttigt att bli ifrågasatt. Det får mig att tänka i helt andra banor än vad jag tidigare har gjort.

  6. Jag tycker det är mer komplicerat än våra enskilda flygresor. Och jag blir alldeles matt när jag tänker på komplexiteten. Sen kan jag ärligt talat säga att jag inte anser mig ha nog mycket kunskap för att veta vad som är ”det bästa” för miljön.

    Det är inte miljövänligt att flyga och resa, och det är nog något vi får leva med. Tycker inte riktigt att argumentet med utbyten mellan kulturer, länder och människor heller håller till 100%. För då skulle man ju kunna anse att ”nu när jag gjort den här resan och lärt mig mer om världen så kan jag ju faktiskt vänta minst 5 år innan jag gör nästa flygresa och förnyar mitt perspektiv på världen” – och vem tänker så, egentligen?

    Sorry om det blev lite luddigt, men det är något jag gått och funderat på 😉

    Men kan hålla med om att medvetenheten nog är ett bra första steg 🙂

    1. Intressant Jennifer! Ja, någonstans måste vi börja. Man kan också tycka att vi som individer har ett ansvar att ta reda på vad som är ”bäst” för miljön, men det har vi iofs för allt annat också = vad som är bäst för våra barn, för vårt samhälle, för våra kroppar. Vi här i västvärlden har en stor frihet att välja själva hur vi ska leva våra liv och vilka frågor vi vill prioritera – vilket såklart också för med sig ansvar. (Men någonstans kanske vi behöver lite hjälp på vägen…)

  7. Det sätt vi i västvärlden lever på är inte hållbart i längden, och där ingår resande också tyvärr. 🙁

  8. I slutänden handlar väl alla sådan här tufft filosofiskt- och värdegrundsladdade frågor om hur man själv ställer sig ideologiskt. För man kan i slutänden inte vara alla till lags. Knappt sig själv. Det finns ju för bövelen till och med folk som inte gillar vaniljglass! Så det gäller ju att reda ut sin egen ideologi, leva efter den och om man har tid och ork utan påtryckningar försöka leda andra in det till man själv anser vara gott. Å självklart vara tillräckligt lyhörd för att inse de gånger man gjort fel eller det finns en ”bättre” väg att gå för att lösa olika problem i världen. Stora som små.

    Det enda det inte finns ursäkt för är enligt mig att inte ha läst på alls. Vad man än gör för val i livet. Betyder inte att man behöver ha ägnat dagar och nätter åt det, men iaf skaffat sig en hum. Vi anses ofta rätt spontana, men även de spontana besluten brukar vara förankrade i tidigare tankegångare eller diskussioner.

    Har man läst på och fortfarande anser att man gör fel, då får man ju väga upp det på något annat sätt. Ifall det är genom att sponsra att x antal träd planteras i Amazonas, att man ställer sig i vägen för en grävmaskin där det ska byggas en pipeline i Nord Amerika, kedja fast sig vid ett träd i Ojnareskogen, att övertala sitt barns dagis att bara använda ekologiskt mat och råmaterial eller börja cykla till jobbet spelar ingen större roll. Det viktiga är att man väger upp sin destruktiva sida så pass man tycker är skäligt (man kan ju aldrig göra det för mycket, så helst lite förbi om man har potentialen till det 😀 ).

    Förbud och pekfinger är dock aldrig lösningen. Då sätter sig folk på tvären. Moroten är alltid (oftast, inget är ju totalt rätt…) bästa medlet. Lite smått lura folk att tro att de själv tog beslutet. Oavsett om det gäller miljö, jämställdhet eller att ställa upp för folk på flykt.

    Ett bra exempel på en enkel morot är ju att SJ alltid har (iaf hade…) en liten information om hur mycket mer du hade släppt ut om du på den sträckan du reser istället kört bil eller flygit. Det ger en lättöverskådlig info och man har där redan fått hjälp att grunda sina framtida beslut utan att behöva lägga timmar på att själv jämföra utsläpp på hyrbilar, flyg och tåg.

    Å jag avslutar med att i slutänden så tycker jag hela miljödebatten är felförankrad. Oftast talas det i för stora drag alá ”rädda jorden”. Jorden behöver vi till att börja med inte vara oroliga för. Den kommer återhämta sig vad vi än gör. Den har råkat ut för värre saker än vad människan kan påverka. Eventuell atomvinter inkluderat. På något sätt överlever den och utvecklas för att tillslut frodas på nytt (ända tills den slukas av solen om x antal miljarder år då…). Det är på ett sätt bara vår illusion av skönhet som driver oss till att tro att det är en ”bättre värld” med pandor, blåvalar och fjärilar som population än enbart kackerlackor. Reklamerna borde där med istället gå ut på ”Rädda dig själv och dina barn(barn)!”. För det är i små rörelser från alla på planeten vi kommer förändra den riktning den går i. Men det är en helt annan diskussion.

    / Feffan av Feffanies

    1. Precis! Jorden klarar sig men inte som en sådan som kan försörja oss eller ge oss livskvalitet.
      Precis! Det första man får lära sig på miljöutbildningar är att inte gnälla på folk för det ger motsatt effekt. Det måste till ekonomiska styrmedel av politiker och det måste till morötter för konsumenterna. Plånboken styr. Det måste bli dunderbilligt att åka tåg och det måste framför allt GÅ tåg överallt och i tid, alternativt välfyllda bussar där tågen inte går såklart men om tågen tar de långa sträckorna så blir det med snabbtåg den tidsvinst som dagens människa kräver.

    2. Tack snälla, precis sådana här diskussioner vill jag ha mer av. Inget dömande, utan kloka inspel som väcker massor av frågor hos den som läser. Mer Feffan åt folket!

  9. Jag cyklar eller går nästan alltid till jobbet! Väger inte det upp 😉 Skämt åsido. Bästa kanske hade varit att få en ”budget” för ekonomi per person, så får var och en disponera dem som passar dem bäst?

    Vilka fina bilder!!

    1. menar såklart budget för miljöutsläpp …

    2. Tänk om alla kunde börja cykla eller gå till jobbet – det skulle vara ett fantastiskt steg för både hälsa och miljö. Bra där! 🙂

  10. Intressant. Allt kan sättas i ett perspektiv. Jag tänkte när vi kom hem från vår världsomsegling att det skulle bli kul att resa som ”vanligt folk” igen. Men jag har ändrat mig. Jag vill inte alls resa på det sättet. Och jag vill absolut inte uppmuntra andra till att göra det heller. Även om jag själv är långt ifrån perfekt känns det mycket roligare att inspirera folk till ett hållbart liv. Ett bra liv, utan att parasitera för mycket på planet vi lever på. Så jag är glad för alla som har dåligt samvete. Det är ett gott tecken. Kram, Linda

    1. Det är verkligen ett gott tecken! 🙂 Intressant att höra hur dina tankegångar ändrades efter världsomseglingen. Kan du sätta fingret på vad det var som gjorde att du ändrade dig? En specifik händelse, eller bara en allmän känsla?

      1. Nja, det har nog växt fram successivt. Att se och uppleva saker med egna ögon är alltid effektivare än att läsa om dem. Och vi har sett mycket vackert, men också mycket förskräckligt som jag tror gjort oss mer medvetna om planeten vi bor på. Och det är ju där det paradoxala kommer in. Vi ha blivit mer medvetna av att resa och därmed också mer benägna att göra de uppoffringar som krävs. Samtidigt så vet jag inte om det gäller för alla typer av resor, eller alla människor. Jag tror faktiskt inte det. Inte de som håller sig på de tillrättalagda turistorterna i alla fall. Mycket turism sker ju också på djurens och naturens bekostnad, det handlar alltså inte bara om själva flygresan dit.
        Men vad som är en uppoffring för en person är kanske inte det för den andra. Det finns tex mer än ett skäl till att jag hellre seglar till Grönland än flyger dit. Upplevelsen blir starkare, jag förtjänar den bättre, jag upplever mycket på vägen dit och tillbaka och kan röra mig fritt när jag väl är där utan att vara beroende av transport och boende. Jag kommer närmare naturen. Att jag dessutom vara där utan att lämna något större avtryck på miljön är alltså bara en av många positiva konsekvenser.
        Men jag tror faktiskt att den största boven i dramat är TID. Folk väljer flyget för att det går snabbt. Så kanske borde man jobba lite mer i den änden. Att skapa hållbara livsstilar och flexibla arbetssätt med mer tid för hållbart resande. /Linda

  11. Det finns så extremt många sätt att bidra till en bättre miljö och för att världen ska må bättre. Att sluta flyga kommer jag inte göra och jag skulle aldrig vilja vara utan de upplevelser och den lärdom jag fått genom mina resor. Men jag tänker självklart och gör mycket annat i mitt liv för att bidra till en bättre miljö, för som sagt det handlar inte bara om flygresor.

    1. Ja, alla väljer (än så länge) själva vilka prioriteringar de vill göra. Som det ser ut nu kommer inte heller jag att sluta flyga, men jag försöker på andra sätt att bidra till en bättre värld.

  12. Ska man ta det resonemanget finns det väl mycket man gör som inte är bra för miljön. Typ svart olja, palmolja eller skogar i sydamerika som skördas på grund av produkter som bara används i västvärlden… ?. Listan kan göras lång… Eller all plast vi använder som hamnar i haven.

    Tycker ändå att vi Svenskar gör mycket för miljön. Finns få länder som sopsorterar så bra som vi och få länder som återvinner så bra som Sverige. Tror jag såg siffror på 80%. Det måste ju ändå uppväga lite att vi Svenskar flyger så mycket :).

    1. Ja Sverige är bra men om västvärlden flyger så här mycket så kommer resten av världen också förvänta sig det när de kommer ikapp ekonomiskt och det går faktiskt inte.

      1. När det händer har kanske utvecklingen kommit så långt att snabbtågen som håller på att tas fram är här och att kanske också flygen har gjort mycket flygvänligare. Finns så mycket mer som också behöver behöver förändras, avverkningen av regnskog, urfiskningen av haven. Ja man blir matt när man tänker på det…

    2. Ibland blir jag helt matt av blotta tanken på allt som måste och bör göras bättre. I bland får vi nog stanna till och klappa oss på axeln över de saker som vi faktiskt gör bra. Ja – som sopsortering till exempel!

  13. Nej, alla kan inte göra allt men faktum kvarstår att flyget ÄR en värsting i sammanhanget tillsammans med intensivt jordbruk och några andra faktorer. Det pratas ofta om att flygen ska få biobränsle nu och att det ska bli så bra men det tar istället utrymme som vi behöver att odla mat på till jordens ökande befolkning så det är bara en respit, inte vägen framåt i längden.
    Jag har sagt det förr – vi behöver ekonomiska styrmedel och vi behöver en fredlig värld där landtransporter går att genomföra så att det inte blir som Europas tidigare historia med gränser som stoppar järnvägsövergångar mellan Frankrike och Tyskland utan istället den sorts öppenhet som gör att Kina och Ryssland nu pratar snabbtåg tillsammans. Jättespännande!

    Jag tror de flesta VILL åka tåg men de har inte tid. Man vill se landskapet förändras, man vill komma till stadskärnor och allt det där men känner att det tar för lång tid – det är tid vi behöver omvärdera i vårt samhälle enligt mig. Istället gör nu de subventionerade flygen att det går åt andra hållet i många länder och nattågen läggs ner på grund av dålig lönsamhet. Vansinne!

    1. Det är verkligen vansinne, och visst behöver saker och ting omvärderas. I samma diskussion som jag fick höra att jag var oansvarig skrev jag att jag med nöje skulle välja tåg och båt oftare, men när alternativet att åka båt till t.ex. Skottland (dit jag åker ganska ofta) har tagits bort – ja, vad gör man då?

      1. Varierande kombinationer av färja/båt till England är fortfarande ett av de sökområden som drar in nya läsare till mig. Ändå var det tre år sedan sista rutten från Danmark lades ner! Folk hoppas på en återkomst.

        Samtidigt lades den ner på grund av kraven på dyrare, bättre bränsle. Sådana krav verkar flyget slippa (eftersom det inte ger punkutsläpp av partiklar mitt i en stad?)

  14. Känsligt ämne helt klart. Tänker också på just det här med alla flygresor vi gör, men hur jag än vänder och vrider på det så fortsätter vi och jag har tusen (ej hållbara… jag vet…) ursäkter till varför. Men som kompensation så cyklar vi till jobbet, köper enbart ekologiskt, köper i princip inga prylar alls, gillar begagnat och äter inte kött. Just det sistnämnda ger faktiskt också en enorm miljöpåverkan, inte så många som pratar om det, men minst lika jämförbart som flyg. Att resa vidgar våra vyer och ger också möjligthet för andra länder att utvecklas. Tänkte på det häromdagen faktiskt när vi besökte Angkor Wat. Kambodja kändes otroligt fattigt så vad skulle hända med befolkningen om det slutade komma turister dit? Det härliga var också att se de små satsningar som görs för miljön i dessa länder (sopsortering, energilampor etc), även om det är låååångt kvar innan soporna hamnar där de ska. Men någonstans kan vi ju faktiskt också påverka till det bättre om vi reser ansvarsfullt på plats. Så det finns så många aspekter att ta in, men visst, flyg är absolut inte miljövänliga. Men jag undrar ändå om det inte handlar om avundsjuka när man får bitska kommentarer om att man flyger för mycket. Hur lever de sina liv i övrigt?

    1. Ja, visst finns det fler aspekter än bara flyget i sig när man pratar om resor. Vad gäller avundsjuka skrev jag ovan till Johnny att jag inte alls tror att det handlar om det – i vart fall i det specifika sammanhanget där diskussionen kom upp. Där handlade det istället om en genuin oro för miljön.

  15. Intressant frågeställning och intressant diskussion. Håller dock med Linda om att allt hänger ihop och därmed är frågan så mycket mer komplex än att flyga eller inte flyga. Sedan är flygresorna en miljöbov av rang det kan vi inte sticka under stolen med men att sluta flyga känns inte som ett alternativ.
    Dock tycker jag att bara det att frågan lyfts oftare och oftare är super. För det lilla dåliga samvetet gör att åtminstone jag tänker till och försöker kompensera. Genom att åka mer tåg på hemmaplan, cykla mer till jobbet, äta mindre kött, handla ekologiskt osv.

  16. Ja, att frågan lyfts i olika forum och sammanhang är ett stort första steg – det är jag övertygad om!

  17. Apropå det ni skriver om helhetstänk så är det så kallade ekologiska fotavtrycket varje människa har definitivt avhängigt andra livsstilsval också ja.

    Köttätande tycker jag faktiskt får rätt stort diskussionsutrymme. Däremot kommer det sällan fram att olika länder har olika geografiska förutsättningar. I Sverige behöver vi mer bete för ett öppet landskap så gräsbetesskött (som släpper ut betydligt mindre metan både av att korna äter gräs istället för soja från nedhuggna skogsområden och för att själva gräset är mer naturligt) är rätt ok. Dessutom behöver all mark betas av mular ibland för att hålla igång den biologiska mångfald vi vill ha med inte minst fåglar beroende av insekter. Där ligger problemet snarare i att vi inte har utrymme till detta globalt om vi ska föda alla med gräsbeteskött.

    En sak många inte tänker på är att det ger stor miljöpåverkan att surfa på nätet med all energi, kylda serverrum och annat som ska till (utöver tveksam mineralutvinning till själva datorerna). Det här är nog en av mina större synder.

    Bostadsfrågan är en annan. Att bo i flerfamiljshus i städer där man sparar värme och delar mycket är klart bättre än att bo i villa och på landet. Många bostäder läcker däremot energi som såll. Inte alltid i Sverige men kolla UK t.ex.

    1. Så intressant med dessa perspektiv, tack för att du delar med dig! Ja, det finns många delar att fundera vidare på…

  18. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/848626?programid=503

    Det här programmet lyssnade jag på med stor behållning.

    För övrigt går alla diskussioner i pulser som amöbor ungefär. Egentligen borde vi väl sluta äta, för tänk på de fattiga barnen i Afrika som svälter? Varför tar inte Sverige hand om alla miljarder människor som har det långt sämre än svenskar och som inte ens hört talas om existensminimum? Och går vi tillbaka till små närsamhällen som försörjer sig själva så fixar det sig väl självt?

    Det är klart att vi kan påverka mycket. Vi får välja de strider vi är beredda att ta. Annika vet att jag ofta säger ”gräv där du står” då jag blir trött på intelligenta diskussioner och pajkastning där folk ägnar timtal på att tycka istället för att GÖRA något. Själv kommer jag att fortsätta flyga med måtta och försöka sprida lite tacksamhet omkring mig. Peace!

    1. Jag älskar det uttrycket: Gräv där du står! Alla skulle kunna leva mer efter den principen…

  19. Att du reflekterar (!) över detta Annika tycker jag är bästa starten. Många kloka ord och tankar ovan. Mitt miljösamvete då – som, sedan 20 år (!) försörjer mig på att folk ska resa utomlands …
    För att inte gå in i en för omfattande diskussion, vill jag bara belysa en sak. Kunden (resenären) kan faktiskt göra ett aktivt val och välja en arrangör som gör ett ”bättre” miljöval (och bättre ”sociala val”). Svårt för kunden att veta hur och vilken såklart och DET är arrangörernas ansvar att informera hur de arbetar i frågan.
    Jag skulle inte kunna jobba för ett företag som inte tog ett seriöst och stort ansvar för dessa frågor. Samtidigt förstår jag såklart att min beskrivning kan vara lite som att kasta sten i glashuset. Det är delvis ”nöjesresor” jag jobbar med. Jag sitter nog mer i sk-iten än du gör Annika ? Min stora ambition är dock, helt ärligt, att göra bäst möjligt ifrån mig (oss!).
    Angeläget ämne. Tack Annika att du vågar ta upp det.

    1. Jag tror verkligen att det är din ambition, mer än vårt bästa kan vi inte göra.

      Tack för att du delar med dig av ditt perspektiv.

  20. Alltså, vår Värld står inför enorma problem vad det gäller klimatförändringarna. Glaciärerna smälter, det var 20 grader varmare än normalt denna vinter! När jag var ung fanns det alltid snö i alperna och nästan hela Sverige var täckt av snö. Idag har längdskidåkare problem med att få igenom sina tävlingar i brist på snö, likadant i alperna där man får ställa in utförsåkningstävlingar.
    I många länder har man idag mycket svår torka och sötvattenbristen blir alltmer utbredd. Endast en blind ser inte att vår värld står inför en katastrofsituation om inget görs inom några decennier, kanske innan.
    Och JA, Flygtrafiken är en stor miljöbov! Tillsammans med de 60 000 tankfartygen på våra världshav släpper de ut mer föroreningar än all världens bilar. Men även bilar är numera ett stort problem. I vissa Kinesiska städer har nu smogen blivit så svår att folk inte kan andas längre utan syrgasmaskar vid vissa tillfällen.
    Hundratusentals människor dör varje år på grund av föroreningar. Det är dags att stoppa många lyxresor och det kommer säkert att förbjudas inom en inte alltför avlägsen framtid. OM nu inte ett tredje Världskrig bryter ut och ta död på de flesta av oss. Det finns atombomber i vår värld nu som kan spränga den här planeten tusen gånger i luften och många länder har ju börjat vapenskramla.
    Bristen på dricksvatten är det som kommer att utlösa det Tredje Världskriget, tror många forskare och jag är böjd att hålla med dem, Förutom den orättvisa fördelningen av vår jords resurser.
    Så till din fråga; Räddar vi världen genom att sluta flyga?
    Nej, det är redan försent och för att några av oss slutar med våra lyxresor förändrar inget. Klimatbombens klocka är tidsinställd och många forskare säger att det är försent att rädda vår planet.
    Då måste all världens regeringar förbjuda all biltrafik med fossilt drivna fordon, förbjuda all flygtrafik som lyxresor där rika människor flänger runt för nöjes skull och man måste förbjuda all båttrafik. Det lär knappast hända. Vår värld är dömd, det är bara att inse det.
    Vi är för egoistiska, vi människor, för dumma för vårt bästa. Det har ju historien visat oss gång på gång..

    1. Men är det verkligen för sent? Låt oss hoppas att det än finns det en gnutta hopp kvar, både för vår planet och för mänskligheten…

  21. Så intressant (och lång!) diskussion och konkreta argument. Känner så igen mig i det dåliga samvetet, men det här med att bo i Norrland är hopplöst isåfall. Förutom att Linda har rätt i det där med tid… så fördelar med resande överväger mycket men det finns ju också mycket teknik som skulle kunna lösa det. Jag reser en del i jobbet och en del privat, och jag har MYCKET möten i jobbet. Jag kan inte statistiken men en ockulärbesiktning av Arlanda en vardag är att det är väldigt mycket businessresor. Måste man träffas varje gång? Det finns forskning som visar att har man väl upprättat kontakt så är det lättare att sen ringa/mejla, och jag upplever det verkligen själv, så tänk om de flesta flygresor kunde gå till att upptäcka andra kulturer, fylla på energiförråd, förflytta människor till andra människor de vill krama om, till de som behöver åka till ett sjukhus osv och så kunde vi ha mer onlinemöten med dagens teknik när det verkligen inte behövs att man är på plats.
    Tror också det behövs lite ekonomisk styrning, så länge flyget är billigare än tåget, VEM är tillräcklig miljöhjälte då?
    De värsta bilresorna är de kortaste, och de mest onödiga. Som ni sa i podden är det väl lite så med resor också, man kan ju alltid försöka vara borta lite längre när man väl är iväg, förutsatt att man ha råd och tid.
    Jag kan inte komma på någon bättre lösning än att hålla tummarna att någon ska knäcka koden till helt miljövänligt bränsle till flyg.
    Som med tågen och vägarna har vi ju också ”byggt fast oss” i en infrastruktur även med flyget och framförallt med vanorna, jag tycker var och en ska ta sitt ansvar för inget källsorterande i världen kommer väga upp till flygresorna en medelsvensson gör, men jag tror det behövs mer än att bara sluta flyga, snarare hitta sätt att flyga/resa hållbart.

    1. Åh, tack för ditt kloka bidrag i debatten – jag älskar att ta till mig argument från alla håll och kanter för att själv försöka bilda mig en egen uppfattning om hur jag ska agera framöver. Tack! (Tack även för den fantastiskt fina helgen som ni anordnade, den kommer jag att leva på länge…)

  22. Precis som någon skrev tidigare tycker jag det är viktigt att räkna in hela ens miljöpåverkan. Det finns så mkt vi bör göra idag för att lämna ett mindre fotavtryck och inte bara antalet flygresor som spelar in. Det bästa vore väl om alla slutade resa, åt veganskt etc och med tanke på hur kort spann vi har för att vända de negativa effekterna som klimatförändringarna innebär så är väl det i sig det enda rätta. Med det sagt så tycker jag man ska göra så mkt en ”orkar”, vilket är något som förhoppningsvis kan ändras över tid och till slut orkar en väldigt mkt. När det kommer till flygresandet är det något jag definitivt börjat tänka på väldigt mkt men till skillnad från kost och andra levnadsmönster inte riktigt velat bryta, egoistiskt- ja. Men en kan ju tänka efter, sluta flyga inrikes och vara borta längre när en väl flyger bla. Det är svårt att rättfärdiga en resa med hur kul den var… lite som att rättfärdiga djurplågeri på cirkus efter samma devis eller hur brottslingar rättfärdigar de brott dem gör – det gav ju dem njutning. Ändå är det ju precis det vi, och jag själv, gör. Så egentligen är det bara egoistiskt att flyga. Ändå är jag inte beredd att sluta göra det, som det ser ut nu iaf…

  23. Hej!

    Tre saker.

    Ett. Kolcykeln är ganska enkel. Sedan ungefär 185o har människan brutit kol och pumpat upp olja; fossila bränslen som mycket effektivt har lagrats i jorden (där de inte gör någon skada). Och sedan samma tid har vi bränt kol och olja, först till ångmaskiner och sedan till förbränningsmotorer. Och under samma tid har jordens medeltemperatur stadigt ökad, i takt med att andelen koldioxid i atmosfären också ökar. Därför måste vi sluta bryta kol och pumpa upp olja. Annars går det åt helsicke; ingen kommer att kunna leva på en jord med säg 4-5-6 graders temperaturhöjning (målet är att stoppa vid 1.5 (där vi redan är, i stort sett). Flyget bidrar till alltmer av dessa utsläpp av koldioxid, inte mindre. Ergo: vi får inte flyga.

    Två. Det finns inga alternativa bränslen, till flygplan. Jetbränslet späs förvisso ut ibland med lite lite biobränsle. Men det förslår inte. Jetmotorerna kan inte drivas på biobränsle enkom, de är för finkänsliga (och kunde de det skulle vi få odla upp all jordens marker för att fixa bensin till den ständigt ökande flygtrafiken). Bilar körs ju redan på el. Och tåg. Färjetrafiken är problematisk, men möjlig att åtgärda (långsammare fart, segel som komplement bl. a.). Men flyget kan inte ersättas; jo med luftskepp (det utvecklas faktiskt nya) som går betydligt långsammare än jetplan. En anledning till att inte flyga alltså.

    Tre. Över 90 % av jordens befolkning har aldrig äntrat ett flygplan, har aldrig flugit. Att flyga är en lyx, och dessutom en kraftigt subventionerad lyx. De som drabbas hårdast, hittills, av klimatförändringar är människor i låglänta havsområden, öbefolkningar, ofta fattiga, mycket ofta sådana som aldrig har flugit. Vilken rätt har vi i den rika världen att fortsätta destruera deras – och snart vårt eget – habitat? Ingen alls. Om vi vill leva i en någorlunda rättvis värld, vill säga. Ett tredje skäl att inte flyga (som om det inte räcker med att vi håller på att göra världen obeboelig).

    Det behövs politiska incitament för att minska flygandet. Flygskatt är egentligen en chimär, eftersom flygbensin har varit subventionerat så länge. Vi betalar kort sagt inte vad det kostar. Om jag minns rätt kostar flygbensin typ 4 kronor litern om du tankar utomlands. Det behövs ”tuffare tag”. Kanske motbok på flygresor (säg en resa vartannat år). Kanske ransonering av bensin. Och egna initiativ.

    Tyvärr är det ett måste, att vi bromsar flygandet. Om världen ska vara möjlig att leva i för våra barn och barnbarn och barnbarnsbarn o.s.v. Givetvis kan något annat katastrofalt inträffa (om vi väljer att vara fatalister, vilket är ganska uppgivet), som ett meteoritnedslag eller en soleruption eller något annat vi knappt kan föreställa oss (tänk 2012). Men det vore inte vårt ansvar. Det är människan nu i Antropocen som har skapat de här förhållandena och det är människans ansvar att ställa det till rätta. Det är som att sluta röka, fast nu gäller det hela världsbefolkningen. Landa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close