Att planera en resa till Wales, Lake District och London

Igår tog vi tag i bokningarna inför den årliga sommarresan tillsammans med våra vänner. Eftersom de nyligen flyttade till London kändes det givet att årets gemensamma resa skulle ha Storbritannien som tema på något vänster, och så blev det!

Nostalgi i Wales

wales
Wales. Foto: Pixabay

Ända sedan jag träffade Tobias har han sagt att vi någon gång ska åka till Wales tillsammans. Han bodde i trakterna under två år och blir alldeles nostalgisk när han pratar om de vackra omgivningarna i allmänhet och nationalparken Snowdonia i synnerhet.

Jag, Tobias och barnen kommer att spendera några dagar själva i norra Wales, för att sedan möta upp våra vänner i närheten av Lake District. Vi flyger in till Manchester (flygbiljetterna bokades idag, resan Arlanda – Manchester med SAS tar 2:30 h) och roadtrippar oss vidare mot Wales. Trots att jag har spenderat mycket tid i Storbritannien har jag aldrig varit i just den delen av landet. Bildgooglingen bådar onekligen gott, det är grönklädda sluttningar, dramatiska havsvidder och söta småbyar i en aldrig sinande ström.

Aktiva dagar i Lake District

Lake District
Lake District. Foto: Pixabay.

Efter att ha hängt några dagar i Wales åker vi vidare mot England, och närmare bestämt Cumbria där vi planerar att besöka Lake District National Park tillsammans med våra vänner. Nationalparken är en av totalt tolv nationalparker i England och vi hoppas att småttingarna är tillräckligt starka och energifyllda för att klara av utvalda vandringar i det bergiga landskapet. Jag fick några rekommendationer på familjevänliga vandringar i Lake District av Visit Britain idag som jag ska kika närmare på, de tipsade dessutom om ett Beatrix Potter-museum i området som lär tilltala våra fyraåringar.

Dagsutflykter i London

windsor castle
Windsor Castle, London. Foto: Pixabay.

När vi känner oss klara med Lake District för den här gången kör vi ner mot London (vi kikade på att ta tåget ner från Manchester, men fick inte till logistiken), där vi kommer att göra dagsutflykter från våra kompisars hus i London. Till min glädje bor de väldigt nära Windsor Castle där jag aldrig har varit tidigare – ett besök på slottet är alltså givet.

Efter totalt åtta dagar, och gissningsvis ganska många mil på vägarna i Storbritannien, flyger vi tillbaka till Arlanda från London Heathrow (även då med SAS).

…ser ni möjligtvis några likheter från tidigare resor?

När jag kikar igenom Pixabays och Googles bildbonzana på de platserna vi kommer att besöka under resan känns det stundtals som att kika igenom min egen bildbank från…

… Cornwalls svindlande utsikter,

resa till irland

… Irlands gröna kullar,

skottlandsinspiration

… Skottlands sandstränder (Wales motsvarigheter ser ljuvliga ut!),

ballindalloch castle Tips om Skottland

… och givetsvis alla slott, som ligger strösslade över både Irland och Storbritannien.

Peppen är stor, inte bara över resmålen i sig, utan också över att få umgås med några av våra bästa vänner!

delad glädje är dubbel glädje

Schweiz, där allting började! Nu fortsätter vi på temat naturvyer i Lake District.

Det här är åttonde året i rad vi reser tillsammans med dem, tidigare resor har vi spenderat i Schweiz, London + Cornwall, Sätra brunn, Marbella + Gibraltar, Stockholm (staycation), Kroatien och Irland.

Har du några tips på familjevänliga utflykter och saker att göra i norra Wales och området runt Lake Disctrict? Jag är i (den fantastiskt härliga) planeringsfasen där jag antecknar ALLT!

2 comments

1. Jag gillar Lake District jättemycket! Vi åkte och vandrade mycket med the outdoor club när jag bodde i England då jag var yngre, många fina platser där. Gjorde även mitt examensarbete i North York Moors som även det är väldigt fint 🙂

1. Vad kul att höra Ann! Hörde om North York Moors på annat håll också – får kanske spana in det att lägga till listan… det finns SÅ mycket fint där borta som vi vill se och uppleva.