En vecka har gått sedan Den Där Fredagen. Blommorna ligger fortfarande i drivor på Drottninggatan och Stockholm lär aldrig mer bli sig likt. Här är veckans spaningar på Resfredag.
Jag har inte varit inne i Stockholm sedan förra fredagen, men har noggrant följt mediarapporteringen och mina vänners uppdateringar om de enorma mängder blommor, teckningar och ljus som har fyllt och fyller huvudstaden och Drottninggatan.
RESFREDAG: 14 april 2017
#1. Ett Stockholm som inte är sig likt
Allt kommer tids nog att bli ungefär som vanligt, men på samma gång aldrig någonsin som förr.
“Stockholm, fredag den 7 april kl. 15:05: Jag sitter på pendeltåget från Stockholms central när det plingar till i min mobiltelefon: – ”Ni är safe va???”, följt av en skärmdump med nyheten att en lastbil har kört in i en folkmassa på Drottninggatan. Jag blir alldeles kall. På gatan som jag nyss lämnade har folk behövt springa för sina liv. När dagen övergår i kväll har Open Stockholm blivit den symbol jag väljer att klamra fast vid – en symbol för stockholmarnas värme, hopp och kärlek mitt i mardrömmen.”
Läs mer i mitt inlägg om Open Stockholm och mardrömmen som blev sann
#2. Due North
Min Travel Massive-partner och vän Lola Akinmade Åkerström har släppt en sprillans ny bok om resor som jag verkligen ser fram emot att läsa. Så här skriver Lola själv om boken:
“Due North is a collection of travel observations, reflections, and snapshots spanning two decades across colors, cultures, and continents. /…/ It was my path towards finding my own footing in spaces where I was the “other” and it shows how I’ve gradually matured over the years as a traveller (with more growing to do), including how I ended up in Sweden.”
#3. Lets Open Our World – tävling med Momondo och Ancestry
På senare tid verkar nyfikenheten över våra rötter fullkomligt ha exploderat i Sverige, men också resten av världen. Min mamma har släktforskat så länge jag kan minnas, ända tillbaka till 1600-talet. En av mina finaste julklappar någonsin är ett vackert handskrivet släktträd som mamma gav var och en av oss syskon när jag var yngre.
En av de reklamfilmer som lyckas med konsttycket att få mig att börja gråta är den här från resesöksajten Momondo. Just nu kör Momondo en tävling tillsammans med släktforskningsföretaget Ancestry med chans att vinna en resa värd 45.000 kr. Vinstchansen lär väl dessvärre inte vara så stor, men reklamfilmen är värd att spridas ändå. Med tanke på hur världen ser ut idag kan en slogan som “Lets Open Our World” och budskapet i filmen behövas mer än någonsin.
#4. TUI och geografikunskaperna
Mina egna geografiska kunskaper lämnar förvisso en del övrigt att önska, men jag vet i alla fall så mycket som att Luleå ligger längre norrut än Umeå. Skaparna bakom en omtalad printannons från resebolaget TUI, med reklam för nya direktflygslinjer, lyckades med konsttycket att blanda ihop Skellefteå, Umeå och Luleå. Roligast var ändå annonsen som enligt Travel News snabbt lades ut som ursäkt i efterhand: “Förlåt. Korrläsaren var på semester.“ Jag älskar företag med självdistans!
#5. Jag och tre andra kvinnliga vardagsäventyrare hyllas av Fantasiresor
Ibland kan det hända att livet känns allmänt körigt, för att i nästa sekund glänsa till rejält. Igår var precis en sådan dag – efter att ha läst det här fina inlägget om vardagsäventyrare hos Fantasiresor sträckte jag lite extra på ryggen. Tack Sofia, du gjorde min dag!
5 comments
Tack själv för all inspiration du sprider! <3 Och LOL för den där annonsen, vilken miss, jösses.
Haha, den hade du inte släppt igenom va!?? 😉
❤️❤️❤️
Right back at ya!
Tack så mycket!!<3