Syskon, Småland, och Sturkö – så spenderades v 29

Det är fredag någonstans mellan frukost och lunch. Solen värmer skönt genom fönstret samtidigt som det blåser ganska rejält mellan varven. Lite så har den senaste veckan sett ut. Sol ibland, men alltid blåsigt. Jag har ännu inte vågat ta sommarens första Sturködopp, även om jag har varit nära ett par gånger. Idag är det en vecka sedan vi rullade in här på Sturkö, vilket innebär att Tobias snart åker tillbaka till Nynäshamn för att jobba. Vill knappt tänka på det eftersom det innebär att våra gemensamma semesterveckor är slut och finito. Jag känner också den sedvanliga melankoliska känslan som infaller sig när min syster Tina och hennes familj åker tillbaka till Skottland. De åkte tidigt i morse och med ens känns hela ön lite tystare. Å andra sidan har vi haft en himla fin vecka tillsammans allihop, så låt mig först och främst fokusera på den innan jag deppar ihop!

Syskon, Småland och Sturkö – så spenderades vecka 29

#1. Syskondag i Smålandtrakterna med fiske och kanot

I lördags var det dags för årets upplaga av syskondag! Vi har varit ganska duktiga på att åka ut på utflykter tillsammans genom åren, men sedan tre år tillbaka kör vi en mer organiserad variant i form av ett ”hemlig resa”-koncept. Det innebär att ett eller ett par syskon planerar en heldag utan att vi andra har koll på programmet innan det är dags att ge sig av. Eftersom min lillebror Hans fyller 40 i år ville han köra hela racet själv, och det gjorde han med bravur. Jag känner uppenbarligen min lillebror ganska väl med tanke på att jag kvällen innan gissade på ”fiska och paddla kanot i Eringsboda-trakten” som aktivitet (alltså vid gränsen Småland/Blekinge där vår far växte upp).

fiska

Dagen började mycket riktigt med fiske där undertecknad vann tävling i antal uppdragna fiskar. Fyra stycken för att vara specifik. Att de var pyttesmå och att min bror Peter istället drog upp en stor gädda hör liksom inte till saken.

korrö småland

Dagen fortsatte med loppis följt av kanotpaddling på Ronnebyån. Vi utgick från fina Korrö, en gammal småländsk hantverkarby som idag erbjuder allt från vandrarhem och restaurang till kanotuthyrning. Vi paddlade på längs Ronnebyån och stannade ett par gånger för strandhugg med fika och kantarelljakt. När vi kom tillbaka till Korrö väntade en restaurangbokning med trerätters. Någonstans här spelade vi också in en liten peppfilm till vår yngsta syster Kajsa som dagen till ära låg på Malmö BB för att föda barn (det dröjde fram till efter midnatt innan lillan till slut behagade göra entré till jordelivet, yippie och hurra!). Dagen avslutades med lekar i Klackamåla vid farfars barndomshem. Jag har ett gäng bilder i systemkameran, men de får vänta. Vilken dag vi fick! Tack Hans, det gjorde du bra.

Läs mer: Sommar, sol och semester

#2. Syskonvecka

Vår syskonvecka fortsatte sedan i rasande fart. Förra året hade vi gemensamma aktiviteter inplanerade varje dag, det här året har vi klokt nog slagit ner på takten. Vi är många syskon och därmed många familjer som ska få ut mesta och bästa möjliga av sina semesterveckor. Även om vi gillar varandra är det inte optimalt att hänga 24/7. Några specifika aktiviteter är dock återkommande. Städdag, pad thai vid muurikan…

… och en sväng ut till Uttorps naturreservat – vår egen lilla version av Skottland.

Många och långa timmar vid volleybollplanen har det också blivit, men jag vände istället kameran mot publiken som verkade måttligt road av spektaklet. Vem behöver ens vagn när det finns skottkärror?

En och annan nattlig promenad har det också blivit, aldrig är Sturkö kvarn så vacker som i kvällsljus! En annan given tradition det hålls mycket hårt i är jul i juli.

#3. Jul i juli

Jag tänker att vårt firande av jul i juli förtjänar ett helt eget blogginlägg framöver, men i väntan på det får festligheterna en separat rubrik i fredagsfemman.

jul i juli sturkö

Det var länge sedan vi lyckades fira jul allihop tillsammans. Någon gång för ett gäng år sedan föreslog min syster Mimmi ett alternativt julfirande under sommaren – då vi faktiskt lyckas samla nästan hela syskonskaran med respektive och barn. Och så började vårt firande av jul i juli. Upplägget ser lite olika ut varje år beroende på ork, humör och väder, men risgrynsgrötslunchen med tillhörande lussekatter är återkommande…

… likaså julklappsleken och fiskedamm för barnen. Vet ni hur skönt det här upplägget är? Älskar denna variant av otraditionell tradition. Inga förväntningar, inga sura miner om man råkar få en kokosnötsgris fyndad på en loppis i julklappsleken och möjlighet att samlas utomhus istället för att trängas inne. Det här passar oss perfekt.

#4. Ronneby och Karlskrona

En av dagarna tog vi lite släktpaus och samlade ihop vår egen lilla familj för en heldag tillsammans.

cafe mandeltårtan Ronneby

Vi började i grannstaden Ronneby med fika på Café Mandeltårtan, ett av de bättre fikaställena här i Blekinge. Vi hade vid något svagt ögonblick lovat barnen att spela minigolf och sådant glömmer de aldrig tydligen? Lämpligt nog finns en fin bana i Brunnsparken strax intill fiket, så det löste sig till slut. Tobias hann också få in en padelmatch (dagens andra!) innan vi åkte vidare mot Karlskrona för middag och solnedgång.

Lyckad utflyktsdag, tack Blekinge för det!

snabbmat

Kan dock lova att inte alla familjedagar under semestern består av utflykter och minigolf. I början av veckan såg dagens middag ut så här, en annan dag åt vi mackor. Det gäller att hitta rätt balans.

#5. Intervju i Radio P4 Blekinge

Karlskrona Rådhus

I början av veckan fick jag en förfrågan om att medverka i lokalradions förmiddagsprogram. Tackade såklart ja, och fick snacka om bloggen, Att resa-podden och känslorna för min hemstad Karlskrona. Det var kul och gick bra!

In alles blev det alltså en osedvanligt härlig semestervecka. Nu väntar förhoppningsvis fler av samma slag för mig och barnen, medan Tobias drar hem till Nynäshamn för att jobba. Trevlig helg på er!

För dig som är nyfiken på fler spaningar, tips och veckosammanfattningar hittar du dem under kategorin Resfredag vecka för vecka. (Omslagsbild: fiske i Eringsboda-trakten.)