Den senaste tiden har jag funderat en hel del på AI och vad det kommer att innebära för bloggar i allmänhet och min reseblogg i synnerhet. Kanske kommer jag att skratta åt det här inlägget om något år eller två, men då får det vara så. Om inte annat kan det vara intressant att se tillbaka på mina tankar och funderingar från den här tiden i AI:s linda.
Kommer AI att döda min reseblogg?
#1. Är vi okej med att ta AI:s information “med en nypa salt”?
Artificiell Intelligens, eller AI som vi alla numera säger, är alltså “en maskins förmåga att visa människoliknande drag, såsom resonerande, inlärning, planering och kreativitet.” Utvecklingen går med turbofart och här hemma använder Tobias funktionen ChatGPT nästan varje dag av olika anledningar. Jag själv är fortfarande motsträvig men försiktigt nyfiken. I min telefon har jag flera skärmdumpar från sökningar som vänner och bekanta har gjort om mig och min blogg:
Jag kan väl konstatera att en del stämmer, men annat inte alls. Ska man tro de här skärmdumparna drivs min blogg Resfredag av “Allt om resor”, men verkar också ha grundats av resetidningen Vagabond!? Det är ju rena påhitt som dyker upp! Ska vi ta för vana och acceptera att AI verkar köra någon slags 80/20-regel? Att liksom utgå från att helheten nog stämmer, men att resten får tas med en nypa salt?
#2. Snor ChatGPT information från min blogg?
För ett tag sedan såg jag en diskussion om AI i ett reseforum där jag är medlem. Huvudfrågan handlade om huruvida innehållsskaparna i den aktuella gruppen hade installerat ett program som hindrar AI från att skrapa information från våra respektive webbsidor/bloggar. Svaren varierade. En del hävdade att ett sådant program även hindrar Google att hämta information, vilket i sin tur innebär att sidan hamnar längre och längre ner i sökträffarna. En annan hävdade att det redan var för sent: “AI har redan tagit den information den vill ha”. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna veta vad som stämmer och inte, men diskussionen är helt klart intressant. Lever AI på att bland annat “sno” information från innehållsskapare?
#3. Resebloggaren som hantverkare?
Just nu håller jag, och många med mig, fast i en naiv tro om att bloggare/innehållsskapare/kreatörer kommer att ses som hantverkare eller för all del konstnärer vid sidan om “AI-robotarna”.
Visst kommer AI att kunna leverera fantastiska uppslag på resrutter, konkret information och säkert också inspiration. Men som komplement kanske du också vill gå till en “riktig” människa för att få dennes personliga tips på saker att se och göra? Jag vill ju tro det. Jag är själv beredd att betala mer pengar för att dricka ur en temugg från en drejare vars studio jag känner till, än att dricka ur en massproducerad temugg skapad på löpande band i en fabrik någonstans i ingenmansland.
#4. Är AI köpt? Hur står det till med annonsering och reklammärkning?
När du som läsare surfar in på min blogg vill jag att du ska veta vilka inlägg jag har fått betalt för att skriva. Dessa inlägg är markerade som annonser/betalda uppdrag. Som läsare ska du också kunna lita på mig som person – att åsikterna i bloggen är mina. MINA. Känner du samma för AI ? Att du kan lita på “den” i egenskap av personligt varumärke och allt som kommer med ett sådant?
Hur i hela friden kommer jag att kunna lita på att framtida information från exempelvis ChatGPT inte är “köpt”? Det förstår väl vem som helst att det finns oändligt mycket pengar att hämta i den här branschen. Givetvis kommer någon slags gemensam reglering att tas fram, men med tanke på hur snabbt utvecklingen går lär det dröja. Lagstiftningen ligger alltid ett gäng steg efter.
#5. Är AI början eller fortsättningen av den digitala revolutionen?
En kompis till mig pratar om AI som vår tids “Spinning Jenny”:
Utvecklingen av maskinen ledde till protester och handgripligheter från handspinnare som ansåg att deras framtid var hotad. Vissa spinnare stormade James hus och förstörde Spinning Jenny, men han flyttade bara till en annan stad och snart fanns “Jenny” i 20 000 förbättrade exemplar. Hans omgivning fruktade den nya maskinen, och trodde att de alla skulle bli arbetslösa.
– Wikipedia
Jag har ju själv internet och den digitala världen att tacka för en helt ny karriärsriktning som tog fart i samma stund som jag registrerade domänen för den här bloggen. Kanske behöver jag inte alls vara skeptisk eller orolig över att AI kommer att döda min reseblogg. Det kanske snarare är tvärtom. Det här kanske är början på något nytt? Något större? Något bättre?
Vad tror du om hela grejen? Kommer AI att döda min reseblogg?
TIPS! Den bästa grejen du just nu kan göra för att lära dig mer om AI är att följa tech-experten Paulina Modlitbas nyhetsbrev som innehåller allt du behöver veta om tech, AI, hållbarhet och kultur. Paulina är en av få personer i mitt flöde som just nu ger en nyanserad bild av hela AI-grejen. (Nyhetsbrevet innehåller både en gratisdel och möjlighet att betala lite extra för att ta del av hela nyhetsbrevet.)
15 comments
Jag hyser hopp om att vi lär oss leva med AI precis som med så många andra tekniska uppfinningar som skrämt slag på folk.
Exakt så. Men klart det ger skrämselhicka av att lyssna på tex sommarpratet av Max Tegmark!
svar på många frågor (dock ej de existentiella) får du i detta podavsnitt, bland annat så hämtar ChatGPT gammal info https://tonyhammarlund.io/google-sge-framtidens-sok-114/
jag kollade tillbaks på en av mina spaningsinlägg från början av året, då pratade AAAALLA om chatgpt men ärligt, inget har förändrats särskilt mycket i min vardag. vad kommer vi tänka om ai om 1 år? kommer vi ha lagstiftat bort det? gjort AI-tjänster väldigt dyra och på så sätt kommit runt det? underhållningsbranschen har ju precis lagstiftat om AI och jag tror att fler tar efter. vi kommer säkert använda AI som bra verktyg behind the scenes (tex skapa scenarion för att skapa bättre flöden och situationer behind the scenes inom tex logistik) men hantverket kommer bestå. jag har faktiskt aldrig varit säkrare.
ps. hör ibland vissa säga att de använder chatgpt för “research”. nej men snälla. ridå. avgå genast.
Jättebra tips med podden, ska lyssna. AI verkar inte vara den säkraste källan för just research, nej. Blir oavsett spännande att följa utvecklingen. Det händer så mycket och så snabbt!
Fast den funkar bättre för sifferinsamling och den typen av data tror jag. Det är text den verkar ha större problem med än. På Bokmässan sa en robot att vi har ett miljödepartement och det stämmer ju inte längre.
Jag tror också att just det kreativa kommer bestå men oroas över alla foton som just nu flödar in i alla möjliga kombinationer. Och när dyker någon familjemedlem upp i något manipulerat foto i fel sammanhang från “Småland” eller liknande?
Mmm, det där med foton känns ju helt klart obehagligt.
Jag tycker inte du ska vara orolig. Ai kan aldrig vara du men det kan bli ditt bollplank och din research-kollega om du vill. Jag använder det mycket i jobbet och tycker det är grymt – men den kan aldrig känna, uppleva, tänka och göra det jag gör. Det är nytt, folk är oroliga, det lägger sig och klarnar och faller på plats!
Tack, den kommentaren behövde jag höra!
Inne på Elnas linje. Använder ChatGPT ibland, främst kring uppslag på idéer jag behöver bolla med “någon” men främst som översättare (och den piskar i mitt tycke Google Translate på fingrarna). Sedan har jag börjat kika på AI-genererat bildinnehåll och är på väg mot film också, i jobbsyfte. Så jo, viss research går att göra och ja, det kräver extra faktagranskning så klart. Jag hade faktiskt AI-bildpremiär i ett inlägg för några veckor sedan.
Väldigt spännande att se och höra hur vänner och bekanta använder AI i både jobbvardag och “vanlig” dito. Dörren är liksom öppnad på glänt och det är bara att hänga med!
Jag tror absolut att AI kommer att “döda” resebloggandet och all resejournalistik. Snart har vi AI-generarade resebloggare som “reser” jorden runt i bredbrättade hattar och röda böljande klänningar. Levererar perfekta foton utan medturister (AI-generarade alltså), alltid får det bästa bordet på de bästa restaurangerna, hinner med alla sevärdheter på alla resmål. Ena dagen “är” de i Indien, nästa vecka i New York. Aldrig trötta, aldrig sjuka, aldrig på dåligt humör. Och de som läser vet förmodligen inte ens att de inte finns på riktigt.
Vi andra kan ju harva på, men hamnar nog inte överst på Googles sökresultat längre.
“Harva på” är mitt motto genom livet. Det får fortsätta bära mig genom detta också… Jag har gått från att känna hopplöshet till att känna lite hoppfullhet i hela AI-frågan. Blir folk inte trötta på fejk? Isabelle Löwengrip försökte lansera AI-influencer (klon) för några år sedan, blev inte särskilt lyckat nej: https://www.isabellalowengrip.se/2018/11/19/min-klon-gabrielle/. Fast hon kanske bara var lite före sin tid… Vi får se!
Så intressant att läsa dina tankar och även alla kommentarer. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag tänker att utveckling går snabbt men anammade beteendet desto långsammare så det finns tid att ställa om och anpassa sig till vad det nu kan vara.
Ja, att ställa om är vi människor faktiskt ovanligt bra på. Jag har hopp!