Hälsningar från grannlandskapet Skåne

Imorse klev jag upp tidigt för att ta skärgårdsbåten från ön in till Karlskrona, där jag hoppade på (Öresunds)tåget mot Kristianstad i grannlandskapet Skåne. Tågresan mellan Karlskrona och Kristianstad tar ungefär 1,5 timme, och många är gångerna jag har åkt det tåget vidare mot Köpenhamn. Idag stod dock inte Danmark på agendan, men nästan!

kristianstad

När den danske kungen Christian IV grundade Kristianstad efter Kalmarkriget 1614 tillhörde den här delen av Sverige fortfarande Danmark. Staden byggdes från början som en fästning med vallgravar – för att skydda staden mot det stora stygga Sverige. Det dröjde inte särskilt länge innan Kristianstad blev svenskt, närmare bestämt vid freden i Roskilde 1658. Och ja, resten är historia…

Jag började min vistelse med att möta upp bloggkollegan Daniela/Discovering The Planet, som bor här i Kristianstad och hänger med mig ett par dagar för att visa upp sin hemstad (men även uppleva nya smultronställen!). Vi fortsatte med en stadsvandring tillsammans med Eva från Tillväxt Kristianstad – det Eva inte vet om Kristianstad och dess historia är förmodligen inte värt att veta. Efter en lunch på det nyöppnade Sotnosen i Tivoliparken och en tur på fina naturum (som för övrigt ligger ett stenkast från tågstationen, vilken lyx att ha ett sådant biosfärområde typ mitt i stan!)…

wanås

… åkte vi vidare mot slottet Wanås i östra Göinge.

Foto: Daniela/Discovering The Planet

De här omgivningarna är så mycket Österlen man kan komma i en del av Skåne som faktiskt inte tillhör Österlen. Wanås slogan ”Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts” sammanfattar ungefär vad du kan förvänta dig av ett besök här.

Det finns massor av spännande (utomhus)konst, god fika, Skånelängor, trappstegsfasader – och ett önsketräd!

wanås
Foto: Daniela/Discovering The Planet

Sa jag fika?

Tosteberga hamn

Efteråt körde vi ut mot Tosteberga Hamn vid Hanöbukten (väldigt nära Blekinge!). Detta ställen är ett tips att verkligen ta tillvara på – inte minst om du har en campervan eller husbil. Så lugnt, och så fint.

Slutmålet för kvällen var Bäckaskogs slott – där vi precis har avnjutit en riktigt bra tvårätters middag och pratat ikapp en massa.

Imorgon väntar en fullspäckad dag med bouldering, chokladpraliner och ridning på islandshästar. En perfekt resemix om ni frågar mig! Ni kan följa min och Danielas resa genom Kristianstad med omnejd på instastories under @resfredag och @discoveringtheplanet  (och framöver väntar en sammanfattning av det vi har sett och gjort samlat som ett inlägg i bloggserien Resfredags Svenska Pärlor).

Resan görs i samarbete med Tillväxt Kristianstad för Resfredags Svenska Pärlor.

9 comments

1. Skåne. Alldeles för obesökt. Och då var jag ändå där både förra sommaren och i våras. Måste ordnas upp!

1. Ja, alltså. Skulle kunna resa runt i det här landet 24/7 och ändå aldrig hinna se allt jag vill – känns ändå bra på ngt sätt.

2. Åh, både bouldering och islandshästar, och ja chokladpraliner. Håller med om en perfekt mix… 🙂

1. Eller hur! Helt perfa!

3. Skrattar högt åt bilden på mig :). Och tänk vad mycket man kan hinna med på två dagar.

1. Du i ditt esse! 🙂 Tack för fina dagar.

4. Maria Svensson says:

Bäckaskogs slott var en stående utflykt när jag var liten. Redan då hade jag dille på slott och borgar! 😂
    Igår hemkommen från Marstrand och Carlsten och Kleist, lika bra som vanligt! 🎶🎶🎶 Dessutom underbart med Fästningsspelen och alla dramatiserade visningar! 😊😍
    Tog ett par dagar i Göteborg också och åkte en guidad båttur till Vinga Fyr, vilket jag verkligen kan rekomendera!
    På hemvägen stannade vi i Onsala, dels för att besöka makens syster men även våra mest kända kapare; Lars och Ingela Gathenheim, som är begravda i Onsala kyrka. Fyra dagar med väldigt mycket svensk historia! Älsk!

1. Låter HELT underbart Maria! Vi skulle faktiskt haft släktträff på Vinga i våras, men sjukdom kom mellan. Släkt på Tobias sida har varit fyrvaktare där en gång i tiden!!

Vad härligt med Kleist, han levererar alltid vår Stefan. Och JA, älsk på svensk historia! (Haha, min dator autocorrectade för övrigt ”älsk” med ”läsk”!)

1. Maria Svensson says:

Åh!! Min farfar var åxå fyrvaktare och fyrmästare bl.a på Utklippan , fyrskeppet Fladen som ligger i Göteborg och fyrskeppet Vinga! 😊