Det har milt uttryckt varit ett omvälvande år för resebranschen. I början av året exploderade klimatdebatten och ganska snabbt fick flyget huvudrollen som Den Stora Syndabocken. Idag är debatten mer nyanserad och det har blivit andra branschers tur att granskas från topp till tå, bland dem kläd- och matindustrin.
Som resebloggare har mycket ställts på sin spets och jag har för första gången på allvar tvingats rannsaka mig själv och mitt yrke. Är det rimligt att inspirera folk till att flyga? Hur ser mina egna resvanor ut? Vilka aktörer väljer jag att samarbeta med i resebranschen? Hur ser min vardag ut i övrigt – vilka fotavtryck lämnar jag och min familj till eftervärlden? Jag har vänt och vridit på mig själv, haft otaliga diskussioner över middagar, i telefon och i chattar, lusläst artiklar och ja, i slutändan ifrågasatt min egen livsstil. Jag har inte tänkt klart (för mig är livet en ständig förändringsprocess, inget är svart eller vitt), men några ståndpunkter har jag landat i:
- Jag har stundtals varit frustrerad över att flyget har fått bli symbolen för alla miljöproblem på vår planet. Men vet ni, när allt kommer till kritan uppskattar jag debatten – den behövdes verkligen! Jag och många med mig har fått tänka till, agera och reagera. Jag tror däremot inte att lösningen på klimatproblemen är att vi slutar flyga helt och hållet. Flyget öppnar dörrar, river barriärer, inspirerar, för oss samman och ja, jag tror på allvar att resandet – oavsett om det sker med cykel, tåg, båt eller flyg – i slutändan gör skillnad på hur vi agerar mot varandra som medmänniskor. Det kan låta som en klyscha, men jag tror verkligen det. Vi, jag, bör däremot aldrig flyga av slentrian.
- Jag vill fortsätta inspirera människor att uppleva världen, men samtidigt visa på alla pärlor som finns i närområdet. Att jag startade bloggserien Svenska Pärlor under 2017 var en direkt följd av alla otaliga kärleksförklaringar till min egen hemstad, och i förlängningen till mitt eget hemland. Det går att resa till fantastiska platser utan att flyga.
- Jag har valt att se över mina och familjens mat- och konsumtionsvaror. Jag väljer allt oftare vegetariska alternativ och försöker tänka hållbarhet i allt jag köper – både kläder, möbler och tekniska prylar. Jag är inte uppvuxen i en familj där slit- och släng var ledmotivet, men definitivt i ett samhälle som var det.
Fly Responsibly med KLM: ett nödvändigt steg på vägen
I svallvågorna efter det senaste årets debatt och tankegångar har flygindustrin uppenbarligen fått ta emot mycket kritik. Efter att själv ha arbetat med alkoholfrågor under flera års tid tror jag inte att pekpinnar är vägen att gå. Inte alls faktiskt. Jag tror med andra ord inte att begreppet “Flygskam” är ett konstruktivt sätt att få människor förändra sitt beteende. Jag vill istället tro att det finns andra vägar att påverka, inspirera och visa vägen framåt i de här svåra frågorna.
Jag har tidigare samarbetat med KLM Royal Dutch Airlines här på bloggen, och har under det senaste året fått tillfälle att samarbeta med dem igen. För egen del uppskattar jag att de vågar lyfta frågorna och faktiskt visar på komplexiteten. Samtidigt tar de initiativ för att ta på sig den ledande rollen i att skapa en mer hållbar framtid för flygbranschen genom sitt åtagande Fly Responsibly. I praktiken bryter KLM ner detta åtagande i tre olika steg: 1) Vad KLM gör 2) Vad individen kan göra 3) Vad industrin kan göra.
Vad KLM gör:
KLM är inga duvungar i sammanhanget, utan har legat topp-tre på Dow Jones-hållbarhetsindex under flera år i rad:
Ja, vi är ett flygbolag och vi inser att luftfart i dagsläget är långt ifrån hållbart, även om vi har, och fortfarande, arbetar hårt för att förbättra varje aspekt av vår verksamhet. Vi är stolta över att ha lett Dow Jones-hållbarhetsindexet i 13 år och att vi har legat i topp 3 i 15 år i rad. Men vi måste göra mer. Och vi kan inte göra det ensamma. Vi har satt upp som mål att leda industrin i att leverera det ekonomiska och sociala värdet av nätverksflygning på ett hållbart sätt, genom att göra våra produkter och processer ännu mer hållbara. /…/
– KLM
Det kan låta som guld och gröna skogar, men för att lyfta ett konkret exempel som jag snappade upp via en Facebooknotis från min resebloggskollega Charlotta visar KLM att de faktiskt vågar tänka nytt:
The Dutch airline, KLM, has announced plans to reduce its five flights a day service from Brussels to Amsterdam to four, replacing one with a train journey. This is the airlines latest move to increase environmentally-friendly initiatives throughout the company.
– Global Railway News
KLM planerar alltså redan i mars 2020 att ersätta en av sina flighter mellan mellan Bryssel och Amsterdam med en tågsträcka – ett samarbete som görs med den holländska tågoperatören SN och höghastighetsaktören Thalys. Tågsträckan kommer att ta ca 1,5 timme, vilket motsvarar den totala tiden för flyg med check-in, köer och bagageupphämtning.
Vad den enskilda individen kan göra:
På KLMs sida Fly Responsibly lyfter de också flera exempel på hur vi individer kan hjälpa till att göra skillnad:
Utforska andra resealternativ: I vissa fall kan tåg eller andra transportsätt vara mer hållbara än att flyga (vilket KLM mycket riktigt uppmärksammar genom planerna på att ersätta en av sina flygsträckor med tåg).
Kompensera: KLM har en egen kompensationstjänst som kallas CO2, vilket gör att resenärer kan neutralisera sina CO2-avtryck. Genom KLM:s CO2ZERO-tjänst bidrar aktuella kompensatörer till skogsplanteringsinitiativet ”CO2OL Tropical Mix” i Panama, där minst 3,5 miljoner träd har planerats hittills.
Packa lätt/Välj miljövänliga boenden: Små, men enkla och medvetna val, kan också bidra till ett mer hållbart resande.
Vad industrin kan göra:
Precis som i alla andra större “industrier” har alla inblandade, i det här fallet exempelvis flygbolag, tillverkare och leverantörer ett ansvar att gå ihop och se över vad de kan göra genom att bland annat påskynda processen av biobränsleproduktion – och reda ut hur en sådan process kan göras på bästa möjliga sätt.
… men vi måste få med oss politikerna!
Jag skulle också vilja lägga till en punkt på listan, utöver de tre ovan nämnda. Våra folkvalda politiker och världsledare måste engagera sig i frågorna! Hur går vi framåt? Vilka är problemen och framför allt, hur löser vi dem? Att lägga allt ansvar på individen, respektive flygbolag eller branschen i sig är inte en lösning. Fram med politiker som faktiskt uppmuntrar och underlättar innovation, initiativ, utveckling och forskning. För mig är det den självklara vägen framåt – tillsammans med medvetna val från alla inblandade.
Jag tror inte att KLM:s åtagande Fly Responsibly är lösningen på alla problem, men det är definitivt ett nödvändigt steg på vägen. Det är en av anledningarna till att jag fortsätter flyga, och samarbeta, med KLM!
Här kan ni läsa mer om KLM:s åtagande Fly Responsibly. Har du några tankar om flygdebatten det senaste året, och hur vi ska fortsätta framåt? Dela gärna med dig!
10 comments
Intressant att få följa dina tankar. Skrev om KLM:s initiativ i somras och då tänkte jag så här. Det är som du säger en ständig process i inställning och förhållningssätt. https://resamedvetet.se/flyg-ansvarsfullt-klms-initiativ-fly-responsibly/
Åh, tack Linda – alltid lika kloka inspel från dig!
Konkret och bra inlägg i en hetsig värld. Jag håller så mycket med i det du skriver att jag tyckte det var orättvist att flyget fick ta så mycket skit från början. Men det kanske behövdes på nåt sätt.
Jag återkommer hela tiden till dilemmat att jag just det året flygskam blev som störts lyckades bli av med flygrädslan och därmed just nu älskar att flyga. Så dålig tajming.
Tack Cornelia. Ja, jag är övertygad om att debatten behövdes, men tycker stundtals att den var alldeles för svart-vit. Och din tajming… förstår att känslorna är blandad över flygskam vs övervunnen flygrädsla…
Intressanta tankar som jag delar. Och visst måste ansvariga svenska politiker visa större engagemang för egen del. FN är en stor miljöbov och de som nu skulle till ett möte i N.Y. gick liksom inte dit. Jag tänker vidare på alla mobiler, elbilar, datorer och batterierna. Kryssningsfartygen som ligger i Stockholm (inte Viking och Birka) men andra och har motorerna på hela den tid de är här. Och den kanske allra största “boven” överbefolkningen. Bra att KLM bidrar och jag vet ju att många bolag gör det. Men kanske måste man se det hela i ett än vidare sammanhang. Och det globat. Sverige är ett litet land och vi ska givetvis bidra. Men t.ex. USA så många bilar, så många människor så mycket flug och allt annat. Och där har diskussionen knappast börjat.
Jag kommer givetvis att fortsätta flyga men också ta tåget inom Sverige när det fungerar. TYvärr kan man sällan ha en tid att passa om man tar tåget. Har missat möten just p.g.a. förseningar. Men det är en annan sak. Jag har heller ingen bil så om jag då byter den mot några flygresor så är ju det också ett val.
Tack för din kommentar Ditte, bra aspekter att fundera vidare över. Globalt vs lokalt är en enormt viktig fråga – det måste liksom till förändringar i själva fundamentet!
“Jag har stundtals varit frustrerad över att flyget har fått bli symbolen för alla miljöproblem på vår planet. Men vet ni, när allt kommer till kritan uppskattar jag debatten – den behövdes verkligen!” – Jag uppskattar debattens kärna, visst. Däremot avskyr jag hur debatten formats just av anledningen du skriver – att flyget blivit symbolen för en förstörd planet, allra helst här i Sverige vilket i sig är helt obegripligt med tanke på hur liten påverkan vår inhemska luftfart faktiskt har. Jag tycker debatten behövs men att den behöver ett omtag. Ett riktigt stort omtag.
Ja, den behöver ett omtag – men det känns lite som att det är på gång ändå? Jag tycker, i alla fall från mitt lilla soffhörn i Nynäs, att debatten har blivit mer nyanserad när jag kikar runt i alla mina flöden.
Du vet ju att störs av hur kappan blåser åt alla håll och kanter och att den alltid är skitig av skam i fållen… Nu när jag fått livserfarenhet genom levda dagar kan jag konstatera att svenskar är ett lättmanipulerat folk som sällan sätter sig in i båda sidor av ett argument. Skolan uppfostrar i åsikter, inte att på riktigt vara kritisk och det fortsätter i vuxenlivet också. Källkritik gäller liksom bara på ett håll. Varifrån kommer påtryckningarna?
Efter att ha bott i USA har jag blivit extremt känslig för lobbyverksamhet. Jag ÄLSKAR Kvartals öppenhet, önskan om att vara ett neutralt och ickeuppfostrande nyhetsflöde. Tänk om vi kunde möta detta sätt att tänka i vardagslivet också! Tänk vad spännande det skulle bli om barnen i skolan fick debattera med åsikter från olika sidor. Fördelar och nackdelar med kärnkraft? Fördelar och nackdelar med EU? Fördelar och nackdelar med globalisering? Fördelar och nackdelar med stora familjer? Fördelar och nackdelar med kapitalism, socialism, veganism, prepping, hyresrätter, kvotering… Som det är nu används skam på ett så ohälsosamt sätt att jag blir arg när jag tänker på konsekvenserna. Är det konstigt att ungdomar (och äldre) mår dåligt om de ständigt känner skamkänslor för än det ena, än det andra? Det är så ohälsosamt… Läs om skam och vad som händer om vi lever ett liv marinerat av skam pådyvlat av andra. Mycket intressant och skrämmande.
Så viktigt med dina perspektiv – är glad för att du ständigt bidrar med sådana!! Tack.