En resedagbok från Taiwan 2015

Mycket har hunnit förändras sedan jag startade min första blogg. I början fungerade sajten som någon slags blandning av dagbok, träningskalender, vardagsbetraktelser och fotoalbum. Någonstans på vägen började begrepp som ”sökoptimering” att slå hål på lusten att skriva. Jag och mina bloggkollegor ville såklart synas på webben och pumpade därmed ut sökbara inlägg med titlar som ”5 tips på saker att se i x/y/z”. På senare tid har jag börjat längta efter dagboksinläggen igen, de som plitas ner lite snabbt i anteckningarna under resans gång. Jag publicerade ett sådant inlägg senast för ett par veckor sedan och har för avsikt att fortsätta.

Läs mer: En vecka på Gran Canaria: vår resa dag för dag

När jag scrollar igenom min gamla blogg aniika.se ser jag att flera av mina gamla dagboksinlägg från resorna har någon konstig bugg som gör att fotona inte längre syns. Vissa av inläggen hann aldrig flyttas över hit till Resfredag, men förtjänar att lyftas lite extra innan de för evigt svävar bort i yttre cyberspace. Här kommer ett smakprov från min resedagbok under resan till Taiwan dit jag reste när min yngsta dotter var drygt sex månader (en ultimat ålder om du vill resa iväg med din bebis).

En resedagbok från Taiwan 2015

#1. Stockholm – Peking – Taipei (flygresan)

24 timmar från dörr till dörr, men vet ni, Nelly skötte sig fantastiskt bra! Jag var nästan mest nervös över pendeltågsresan mellan Nynäshamn och Arlanda, och åkte med god marginal för att hinna i tid.

Läs hela inlägget här.

#Dag 1. Taipei (Monument & galet god mat)

resa till taiwan

Lunchen intogs med ett av Taipeis landmärken i bakgrunden: Chiang Kai-Chek. Maten delades ut av en vänlig man på grund av någon religiös högtid/ceremoni som jag inte har koll på. (Men lunchen var god.)

Läs hela inlägget här.

#Dag 2. Taipei (& jordbävningar)

reseguide taiwan

Har ni någonsin varit så jetlaggade att marken gungar under er? Det har jag. Därför reagerade jag inte jättemycket när just det hände på förmiddagen. När jag kunde se att sakerna i rummet började svaja och hörde en tavla ramla ner förstod jag att det inte var mig det var fel på! Dagen började alltså med en rejäl jordbävning – 6,3 på Richtersgalan visade det sig. Eftersom vi bor på fjortonde våningen kändes det rejält. Spännande och skrämmande… Tur att det första våra vänner berättade för oss när vi kom var att jordbävningar händer emellanåt. De har bott här i 2 år och har varit med om ca 3 per år. Hur stor är chansen att vi skulle få uppleva en? Inte stor. (Såg att Expressen skrev om händelsen.)

Läs hela inlägget här.

#Dag 3. Taipei (Museum & shopping)

resa till taiwan

Vi började dagen med att vara kulturella. National Palace Museum är tydligen ett måste när man är i Taipei. Men hjälp vad mycket folk! Det var busslaster med kineser, och många samlades i klungor runt våra barnvagnar för att titta på bebisarna. Kul i början, men till slut blev det för mycket.

Läs hela inlägget här.

#Dag 4. Utflykt till Danshui

Idag gjorde vi en längre utflykt till röda tunnelbanelinjens slutstation Danshui (stavas ibland Tamshui) – en kuststad på norra delen av ön. Och ja, det är en T-banevagn och inte en operationssal… Det är inte alls mycket föroreningar här, men tydligen har man munskydd om man är förkyld eller krasslig. Man är snäll mot sin omgivning helt enkelt!

#Dag 5. Taipei (101 & mer shopping)

resa till taiwan

Dagarna rullar på snabbt, snart har vi varit här en hel vecka! Innan vi kom hit hade vi planer på att utforska södra delen på ön och ev åka ner till Kenting för att övernatta där. Det ska tydligen vara Taiwans motsvarighet till Thailands sandstränder.

Men vet ni, Taipei är en enormt härlig stad som erbjuder så sjukt mycket saker att göra och se. Vi hittar helt enkelt inte tiden till att göra allt, och stränder har jag fått min beskärda del av i Thailand. Dessutom får vi såklart anpassa oss och takten efter våra småtjejer. De hänger med överallt, och sköter sig utmärkt i både taxibilar och tunnelbana, på behändiga dagsturer från Taipei. Runt 6 månader är för övrigt en perfekt reseålder. Jag helammar fortfarande – det blir inte smidigare än så.

Läs hela inlägget här.

#Dag 6. Taipei (Linbana & tehus i Maokong)

linbana taipei

Alltså, ni förstår väl själva att Nelly var tvungen att köpa de här skorna? Är man i Taiwan så är man! Idag gjorde vi ännu en lyckad utflykt med utgångspunkt från Taipei. Vi tog t-banan hela vägen ner till Taipei Zoo där hoppar av och kan byta till en linbana mot Maokong. Typ 30 SEK enkel resa, löjligt billigt med tanke på att vi nog betalade ca 800 SEK för att ta en linbana upp på Teide (Teneriffa). Asiatiska priser gör mig sällan besviken.

Läs hela inlägget här.

#Dag 7. Taipei (Stilla havet, berg & Yehliu Geopark)

Vi har haft en helt fantastisk dag och har sett så mycket fint! I dag var våra vänner lediga från jobb och skola och tog med oss på en massa äventyr här på ön. Vi klämde in oss i en bil och har kört från morgon till kväll. Vi började med att ta en sväng förbi Green Bay Ufo Houses i San Zhi.

#Dag 8. Mot Peking & Kempinski Hotel Beijing

Sista natten i Taipei vaknade jag kl. 04:01. Orsaken? Jordbävning, igen. Det är en galen känsla att vakna till att hela byggnaden gungar. Galgar slår mot varandra, vattnet skvalpar i toastolen (!), grejer ramlar ner från bokhyllorna… Denna gången landade det på 5,6 på Richtersgalan, så det var ingen stor en. Men ändå. Jag känner mig ganska klar med jordbävningar nu. Med tanke på den enorma tragedin i Nepal med flera tusen döda känns det ännu mer olustigt.

Läs hela inlägget här.

Här kan ni läsa mer om vår resa till Taiwan: Reseguide Taiwan – Asiens doldis i Stilla Havet

2 comments

1. Så längesedan detta var och ändå så nära i tiden!

1. Ja, som ett parallellt liv liksom.