Den här fredagen vill jag lyfta några tankar om att vara influencer, eller “digital påverkare” för att prata svenska. Genom mina kanaler, främst bloggen och podcasten, har jag en chans att påverka och inspirera mina följare inom nischen resor. Andra influencers använder YouTube, Instagram och/eller Twitter som sin främsta kanal att nå ut med sitt budskap genom mediabruset.
Att titulera sig och att vara influencer kan låta märkligt, många jag pratar med har inte ens hört talas om begreppet. Och ja, det är ett märkligt fenomen och ett relativt nytt sådant. Eftersom branschen i stort är ny finns det även mycket kvar att lära – på ont och gott. För att hitta rätt i influencerdjungeln finns det några ledstångar att hålla sig i, för egen del har jag fått mycket hjälp av branschorganisationen Influencers of Sweden.
RESFREDAG: 15 september 2017 om att vara influencer
1. Stolt medlem av Influencers of Sweden #jagärinos
I onsdags skrev jag ett inlägg om mitt liv som egenföretagare, där jag bland annat lyfter de tre styrelsemedlemmarna i branschorganisationen Influencers of Sweden (förkortas “InoS”) som stora inspiratörer i min resa som egenföretagare. För mig har InoS varit till enormt mycket mer hjälp än vad något traditionellt fackförbund någonsin har varit. Jag har kunnat fråga om hjälp, inspirerats, utvecklats – och jag ser också hur InoS driver oerhört viktiga frågor framåt och uppåt. Den enormt luddiga “influencerbranschen” håller på att städas upp, mycket tack vare InoS. Under gårdagen publicerades en debattartikel där flera olika så kallade talangnätverk (företag som mäklar ihop affärer mellan influencers och företag) menar att InoS mest verkar bry sig om att driva sin egen agenda än att agera som ett samlande branschorgan. Edit: I ärlighetens namn kliar mig fortfarande i huvudet eftersom jag inte riktigt förstår vad de menar. Här kan ni läsa ett klockrent svar på artikeln från InoS vice ordförande Paulina Gunnardo.
2. Jonna Jinton om #jagärinos
En sak som gör InoS unikt är att medlemmarna består av allt från småbloggare till riktigt stora bloggprofiler som exempelvis Jonna Jinton. Ingen värderas med andra ord högre än någon annan och alla tampas vi med samma frågeställningar. Ett av dagens tips är att läsa just Jonnas inlägg om vägen till att bli den hon är idag, om osäkerheten, frågorna och att veta sitt eget värde som influencer.
3. Elin Kero om #jagärinos
När jag ändå är inne på det här spåret vill jag även lyfta en annan stor bloggprofil (som för övrigt gjorde mig starstruck under en konferensresa med InoS till Åre tidigare i år) och citera hennes instagramkonto. Elin Kero/Nevnarien lyckas på några få meningar sammanfatta mina känslor efter gårdagens påhopp (!) mot InoS:
Tack @influencersse för att ni finns. Det var när jag upptäckte er, som en ny dörr öppnades. En dörr in till värme och gemenskap. In till en stor sal med högt i tak, där alla är öppna mot varandra och hjälper varandra – med allt som rör svårigheter i sociala medier, till egenföretagande. Där det inte finns något som heter “konkurrens” och där alla är lika värda.
4. Cykellycka, mjölksyra och äventyr: Elna Dahlstrand
På temat branschskollegor vill jag även passa på att tipsa om Elna Dahlstrand, även hon en medlem av InoS, som jag träffade i Åre under början av året. Vi satt bredvid varandra en middag och peppade varandra att våga ta steget att byta jobb. Två veckor senare kunde jag skicka ett meddelande till henne om att jag hade sagt upp mig. Kontentan? Omge er med vänner som peppar, lyfter och stärker varandra – som tror på er och era drömmar. Elna är hela Sveriges cykelguru, en hemmakär sådan, som i sin tur inspirerar mig att nischa bloggen ännu hårdare och dessutom får mig intresserad av att upptäcka mer av hennes Småland. Kika gärna in och läs hennes fina blogg (i skrivande stund ligger Elna för övrigt och föder barn – heja, heja!)
5. Svenska Resebloggar, NordicTB och Travel Massive
I det här inlägget måste jag givetvis också passa på att lyfta tre andra nätverk som har betytt, och fortfarande betyder, enormt mycket för mig i min egenskap av influencer i resebranschen. Svenska Resebloggar är, precis som namnet antyder, ett forum för svenska resebloggar. Här hittar ni ett stort gäng av mina vänner och det är även i den här FB-gruppen vi bland annat diskuterar hur det är att vara influencer i resebranschen. Jag ser Svenska Resebloggar som ett komplement till InoS, fast ännu mer nischat för bara resebloggsbranschen. NordicTB är ett kollektiv av nordiska resebloggare. Grundarna anordnar professionella bloggresor där vi resebloggare får betalt (till skillnad från renodlade pressresor där ingen ersättning utgår). Jag vill påstå att NordicTB verkligen har fått mig att lära mig värdet av det jobb jag faktiskt utför – de har varit (och är!) en viktig komponent i min resa som egenföregare. För ett par år sedan fick jag chansen att tillsammans med Lola och Sofia bli medarrangör av nätverket Travel Massive. Vi var det första nätverket i Stockholm som faktiskt kopplade ihop influencers med andra aktörer i resebranschen genom mingelträffar. Vi anordnar fortfarande mingel några gånger varje år, det är ett utmärkt sätt att träffas och knyta nya kontakter eller mingla med gamla.
Översta bilden på Lisa och mig är tagen av Jennifer Sandström under en bloggresa till Spanien. Har ni några funderingar på hur det är att vara influenser eller om InoS? Ställ dem gärna i kommentarsfältet.
Läs mer om #jagärinos hos andra medlemmar/kollegor i Influencers of Sweden:
8 comments