Vings semesterrapport 2014. I morse var jag på pressfrukost på Vings huvudkontor, för att höra Magnus Wikner, koncernchef för Thomas Cook Northen Europe, presentera årets semesterrapport.
Vings semesterrapport är enligt Ving själva “en trendspaning inom resande och kombinerar statistik och data med kvalificerade spaningar av några av branschens mest kunniga människor”.
Vings semesterrapport 2014
1. Vi älskar valfrihet men vill ha hjälp att välja rätt
2. Fler valmöjligheter skapar större reslust
3. Min resa visar vem jag är
Nuförtiden handlar resor mer om “vad” mer än “vart”. Det är alltså viktigare vad man gör på semestern; tränar, klättrar, åker skidor, än vart man åker. Att resa handlar om identitet, status och storytelling.
Fler spaningar från dagens presentation är att internet har revolutionerat resebranschen. Ving har gått från 45 till 3 (!) kontor, de gamla hederliga resekatalogerna är ett minne blott, och Ving har numera “Connect scouts” på flera av sina resmål som kan hjälpa till med frågor om hur den digitala tekniken fungerar.
Fint så, bara vi inte glömmer bort vad resande egentligen innebär. Lyft ögonen från din smartphone och upplev!
(Vill du läsa hela Vings semesterrapport? Ladda ner den här: http://www.ving.se/infographics/semesterrapporten)
4 comments
Det kan nog stämma. Jag kan känna igen både mig och andra i det där. Vi har tänkt att vi ska försöka kika förbi nån sån där pressträff nån gång, det är ofta svårt att hitta tid bara… 😉
Ja, det där med att hitta tid är inte lätt – men just i fredags passade det för en gångs skull in med mitt schema!
Men som man frågar får man också svar..
Charterbolagen är förvånansvärt likriktade, det erbjuder ju i princip allihop exakt samma resutbud de gjorde för 10-15 år sedan. Det är svårt att hitta en branch som är så konservativ som just resebranchen. Om man är intresserad av upptäcka och resa till nya platser innebär det mer egen planering, ibland en extra kostnad eller utan den extra trygghet ett charterbolag kan erbjuda.
Tror därför många väljer bekvämligheten och tryggheten med ett charterbolag, inte för att folk är ointresserade av nya ställen. Men för att att samma bolag erbjuder samma resenärer samma resor till samma platser. Sedan försöka förklara det hela med resetrender genom viktade enkäter/rapporter.
Har hittills inte sett ett enda av dessa trendspaningar som tagit upp den ökade viljan med individuellt resande genom eget bokande av biljetter och hotell. Antagligen för att just denna “trend” ligger dessa företag och deras trendspaningar i fatet
Tack för din input Tasaray! Jo, visst är det så att det till stor del erbjuds samma “gamla” resmål som Mallis och Kanarieöarna. Men numera finns det massor av alternativ – och trots att dessa finns med bland utbudet är det ändå många som i slutändan bokar samma gamla vanliga.
Det här gäller dock främst det gamla gardet och de som inte är så resvana skulle jag tro. Jag tycker som du att trenden är tydlig, folk vill skräddarsy sina resor. Se nytt, boka själva. Detta poängterade också Ving på frukostträffen. Jag tror att vi kommer se en helt annan resebransch inom de närmaste åren – det ska bli spännande att följa utvecklingen!