Sista fredagen i maj

Maj är snart förbi, vilket känns ungefär hur märkligt som helst. Tur att jag har den här fredagsfemman för en snabb avstämning över dagarna som kom och gick. Jag gillar ju att ”stänga” grejer och liksom sätta punkt för veckan för att mentalt checka ut och därmed ta helg. Här kommer några grejer som har hänt sedan sist!

Veckans 5 med Karlavagnen, Att resa-podden plus annat smått & gott.

#1. Att medverka i Karlavagnen och snacka resor

I går kväll fick jag ett meddelande från producenten på P4:s program Karlavagnen, som undrade om jag ville vara med och prata om resor i torsdagens avsnitt med tema ”Din bästa resa”. Jag tänkte tacka nej först, känner mig ju lite ringrostig i resesammanhang. Efter pepp från min omgivning ångrade jag mig, klart jag skulle vara med!

Sagt och gjort, i slutet av programmet blev jag uppringd och fick ge lite tips på både destinationer och saker att tänka på om du planerar resor i Sverige. Och nej, det var ju inte alls något att vara nervös för. Jag kan ju det här!

#2. Nytt (gäst)avsnitt av Att resa-podden

På tal om ringrostig… Efter två års uppehåll med Att resa-podden har jag och Lisa mjukstartat lite grand igen med ett par nyinspelade avsnitt.

linda resa medvetet podcast

För ett par veckor sedan intervjuade vi Linda Vismer/Resa medvetet om hennes nysläppta bok ”Resenärens makt”. Linda är klok, och hennes bok behövs VERKLIGEN på marknaden. Min syrra, som jobbar som rektor, konstaterade att alla elever som går någon typ av turistutbildning borde ha den här boken som kurslitteratur. Jag håller med, och vill tillägga att alla som gillar resor borde lyssna på det här podcastavsnittet!

Lyssna här: Att resa med makt att påverka (avsnitt 101)

#3. Utflykt till Torö

Igår var det röd dag, vilket i och för sig inte gör någon skillnad för oss rent jobbmässigt eftersom padelhallen håller öppet ändå. Däremot tog vi ledigt några timmar mitt på dagen för att åka på utflykt till vår skärgårdsgranne Torö.

Torö familj

Vi packade med picknick för att äta vid Torö stenstrand…

Torö hembygdsförening

… men vi hade också ett blogguppdrag som bestod av att hälsa på Torö Hembygdsförening och skriva om den här på bloggen. Vi hade ett par jättetrevliga timmar tillsammans med Birgitta som är engagerad i styrelsen och visade oss runt – utförligt inlägg kommer snart!

#4. Nedräkning till syskonhäng

Jodå, jag räknar förstås ner dagarna tills jag får träffa alla mina syskon igen under vår syskonvecka på Sturkö.

sölvesborg

Förra året åkte vi på ”hemlig resa” som jag och min storasyster planerade, vilket i slutändan innebar en heldag i västra Blekinge. Det här året slipper jag sitta med i planeringskommittén och kan istället luta mig tillbaka och bara hänga med.

#5. En spontan sommar i Sverige? Nja…

För att fortsätta på temat planeringskommitté kan det vara bra att lägga in en liten påminnelse om att även den här sommaren kommer att vara KNÖKAD i Sverige. Vi ska åka till Dalhalla på ”Kristina från Duvemåla” i mitten av augusti, och väntade med att boka boende fram tills den här veckan. Det var… inte så bra. Fullbokat typ överallt, men min storasyster lyckades till slut knipa ett hotell som jag blev rekommenderad efter att ha frågat om tips på Instagram. Jag har också hört från flera håll att Gotland går mot ännu en rekordsommar.

familjesemester östergötland

Fråga dock inte om jag själv följer mina egna råd, för det gör jag inte. Sommaren är, utöver Blekinge, Dalhalla och en resa till Gotska Sandön, extremt oplanerad. Det kanske slutar med att vi är på Sturkö och på västkusten hela semestern? Inte fel det heller i och för sig.

För dig som är nyfiken på fler spaningar, tips och veckosammanfattningar hittar du dem under kategorin Resfredag vecka för vecka. (Omslagsbild från gårdagens utflykt till Torö. Älskar den allén nu på försommaren när löven exploderar i knallgrönt klorofyll!)

6 comments

1. Apropå knökad sommar i Sverige så kan jag meddela att den korta haussen för Norrland verkar vara över för denna gång. Nu är det lugnt och fint igen på fjällstationer och annat. Hittade själv just plats på Låkktatjåkko fjällstation. Blev så chockad att jag bokade direkt. 😊

1. Folk har inte tid med fjällen. De måste köa på Arlanda. 😁

1. Hahaha, eller hur!? 🙂

2. Förstår verkligen att du bokade på studs! Fast tror väl inte haussen för Norrland är över? Kanske bara lite mindre galen…

2. Vännen som jobbar på förskola i närheten säger att ”ALLA” familjer till hennes barn planerar resor till varmare trakter. Jag känner få som planerar utlandsresor, fler än vi som väntar på nya pass framåt vintern. Surrealistisk situation. En viktig påminnelse om hur lätt det är att fånga tanken ”det ska alltid vara såhär” när fenomenet i framtiden visar sig ha fått ytterst lite utrymme i världens historia… Våra ungdomar står i ett helt annat läge än jag då jag kom ut i vuxenlivet. Jag flyttade till Stockholm och fick hyra en trea i Stockholmsförort, fast bara betala för tvåa då så många lägenheter stod tomma. Med nästa lägenhet fick vi en teve på köpet. Resor planerades länge, sparades till och upplevdes efteråt med egna fotoalbum. Idag är det smått omöjligt att ta sig in på bostadsmarknaden om inte ”pappa betalar”, ungdomar hoppar mellan jobb, liksom vuxna, för att driva upp löner, innan och under COVID lånades pengar hej vilt för konsumtion och resor (bara konsumtion under pandemin) och nu har inflationen drivit upp vardagsutgifter till nivåer som känns på riktigt. Jag tycker utveckling kan vara spännande, men just nu känner jag mig som en stofil som ropar ”men stanna tåget då”! Och så går jag ner till mitt grönsaksland och rensar ogräs…

1. Japp, nu är du en av de där gamlingarna som har referensramar för en längre period – ett halvt sekel!! Visst har det snurrat allt fortare, men känns lite som att både hjulen på tåget och själva tågbanan skulle behöva… ses över.

Vi blir hemma i Sverige i sommar. Har passtid för barnen först i september, vilket kändes mkt frustrerande när vi bokade (för flera månader sedan.). Nu gillar jag läget och tar dagen och semestern lite som den kommer. Det blir nog bra vilket som.