Svemester 2019: svenskarnas favoriter (och mina)

Listor av alla slag är alltid roliga, särskilt när jag får sätta min egen prägel på dem. Idag kom det ett pressmeddelande från Svenska Turistföreningen (STF) om att tävlingen ”Årets Svemestermål” är avgjord.

Svenska Turistföreningen (STF) har gått ut till Sveriges mest erfarna svemesterfirare för att ta reda på vilka deras favoritplatser är inom tio olika kategorier.

STF om Årets Svemestermål 2019

STF:s 238 000 medlemmar har varit med och nominerat resmålen, och nu är alltså vinnarna utsedda. Eftersom jag med undantag från Ramsvikslandet själv inte kan uttala mig om de olika vinnarna plitade jag ner mina egna favoriter för 2019 – baserat på mina egna resor i Sverige under det här året. Listan lär fyllas på med nya favoriter, sommaren är ju bara i startgroparna.

Svemester 2019: svenskarnas tio favoriter (och mina):

#1. Årets badklippa

svemester
SFT (Anna Gawell)

Årets badklippa enligt STF:s medlemmar: Ramsvikslandet, Bohuslän.

Oändligt många badmöjligheter på oändliga badklippor. Glasklart badvatten med en mångfald av olikfärgade arter av tång.

– Anna Gawell

Årets badklippa enligt Resfredag: Det måste bli mammas favoritklippor på Saltö (Karlskrona). 2019 är året när jag ska bada mer än någonsin – och Saltö kommer att stå som given favorit över klippor att bada från.

#2. Årets bänk

Hässleholm perrong SJ
Tågperrongen, Hässleholm.

Årets bänk enligt STF:s medlemmar: Turkens bänk, Värnamo, Småland.

När Kadim Akca kom till Sverige från Turkiet hade han inget och fick sova på en bänk. Idag är han framgångsrik företagare och satte tillsammans med Värnamo kommun upp ”Turkens bänk” i Åbroparken i Värnamo (som har flera coola bänkar och driver projektet ”Bänkarnas stad”). Bänken är alltid uppvärmd och isfri för att minna om det varma mottagande av Sverige han upplevde att han fick.

– Therese Råberg

Årets bänk enligt Resfredag: Tågperrongen, Hässleholm. Bara ett dygn efter att jag sprungit Stockholm marathon åker jag ner till södra Sverige på jobbuppdrag med rejält mörbultade ben. Efter de tre efterföljande dagarna på cykel och promenader genom Österlen blir väntetiden på den här bänken för att komma hem igen väldigt uppskattad.

#3. Årets reflektionsplats

knapellskär vagabondform
Knappelskär, Nynäshamn.

Årets reflektionsplats enligt STF:s medlemmar: Ragnhildsholmen, Hisingen, Bohuslän.

Ragnhildsholmen vid Nordre Älv på Hisingen med ruinerna från 1200 talet. En magisk plats som låter tankarna flöda. Med lite tur får man höra sången från näktergalen.

– Marion Bast

Årets reflektionsplats enligt Resfredag: Knappelskär, Nynäshamn. Redan under rundan genom skogen för att komma ner till havet går jag ner i varv. Väl framme vid Knappelskär blir jag alltid lika lugn – det här är mitt andningshål i Nynäshamn.

#4. Årets klätterträd

Lida friluftsgård höghöjdsbana
Höghöjdsbana, Lida Friluftsgård.

Årets klätterträd enligt STF:s medlemmar: Gran i Ryssbergen, Bergshammar utanför Nyköping, Södermanland.

Ända sedan jag var barn har jag drömt om att klättra högt, högt i en sådan här gran, sa min 80-åriga far. Gör det då, sa jag!

– Annika Tovedal.

Årets klätterträd enligt Resfredag: Lida Friluftsgård, Accro höghöjdsbana. För ett par veckor sedan fick jag se mina modiga barn ta sig mellan träden på höghöjdsbanan i Lida. Vilken höjdare att välja de här klätterträden framför bio, som egentligen var urpsrungsplanen.

#5. Årets selfiespot

österlen
Haväng, Österlen.

Årets selfiespot enligt STF:s medlemmar: Skinnarviksberget, Stockholm.

Skinnarviksberget skulle kunna vinna hur många kategorier som helst. För det här är inte bara Sveriges bästa selfiespot, det är Stockholms bästa picknickplats också. Som bjuder på bästa utsikten över världens vackraste huvudstad.

– Anders Eurenius

Årets selfiespot enligt Resfredag: Havängs strövområde, Österlen. Jag hade förmodligen kunnat fylla hela mobiltelefonen med selfies från den här stranden. Sanddyner, pudersand och olika nyanser av blått på hav och himmel – hit måste ni åka!

#6. Årets utsikt

utsikt norra toppen stenshuvud
Norra toppen, Stenshuvuds nationalpark.

Årets utsikt enligt STF:s medlemmar: Sarek, Lappland.

Hade vandrat i regn och dimma en hel dag och sikten var under all kritik och beslöt att slå upp tältet istället och hoppas på bättre väder dagen efter. Och vilken utsikt jag mötte, det spelade ingen roll att solen dolde sig bakom molnen för där var den – ingången till Sarek. De var svårt att sluta titta på de snötäckta bergen som visade att här börjar äventyret i Sareks nationalpark.

– Patrik Rang.

Årets utsikt enligt Resfredag: Norra toppen, Stenshuvuds nationalpark. Min guide Simon liknande skogen nedanför Stenshuvuds 97 meter höga topp vid vår variant av regnskog. Och ja, lite så kändes det!

#7. Årets torg

svabesholm
Svabesholm, Kivik.

Årets torg enligt STF:s medlemmar: Stora torget, Visby, Gotland.

Vindpinad vinter eller stekhet sommar spelar ingen roll. Sveriges vackraste Torg är utan tvekan Stora Torget i Visby. Inramad av en medeltida kyrkoruin, färgstarka fasader och en saltstänkt bris från havet gör detta till en perfekt mötesplats året om.

– Birgitta Lindberg

Årets torg enligt Resfredag: Svabesholms Kungsgård, Österlen. Nja, jag vet inte om innegården på Svabesholms Kungsgård kan liknas vid ett torg – men jag gör min egen tolkning. Vacker är den i alla fall, inramad av inredningsbutiker, ett café och Den Engelska Trädgården på andra sidan vägen.

#8. Årets solnedgång

körunda hotell
Körunda Hotell.

Årets solnedgång enligt STF:s medlemmar: Kullaberg, Skåne.

Sveriges finaste solnedgång hittas på Kullaberg, Skåne. Kontrasterna mellan bokskog, branta klippor, hav och solnedgång är magisk!

– Karin Lindberg

Årets solnedgång enligt Resfredag: Körunda, Nynäshamn. Jag längtar efter, och väntar på, otaliga solnedgångar på Sturkö den här sommaren. Å andra sidan minns jag specifikt den där vårdagen på Körunda, när den guldgula kvällssolen ingav hopp om våren – och i förlängning en ny sommar.

#9. Årets skogsglänta

vandra stenshuvud
Stenshuvuds nationalpark.

Årets skogsglänta – Hindens rev, Vänern, Lidköpings kommun, Västergötland.

Vänerns långa och mycket smala udde Hindens Rev bjuder på en härlig vandring med många vackra skogsgläntor och utblickar över vattnet längs vägen. Udden är ca 5km ut till spetsen och första delen mer täckt av skog för att längre ut mer övergå till ett kargare landskap och slutligen en helt öppen udde där man verkligen kan njuta av vyerna över Vänern.

– Anna Hedlund

Årets skogsglänta enligt Resfredag: Stenshuvuds nationalpark, ingång från Hällevik. Den här skogen hörrni, den gjorde verkligen intryck på mig. Jag kan garantera att du kommer hitta din egen favorit bland skogsgläntor om du åker hit.

#10. Årets grusväg

sturkö
Sturkörundan, Karlskrona skärgård.

Årets grusväg enligt STF:s medlemmar: Visingsö, Småland.

Sveriges bästa cykelväg både grus och annat underlag är helt klart Visingsö! En sommar utan att ha cyklat på Visingsö är en förlorad sommar. Lätt att ta sig dit och lagom att trampa över på en dag. Vill man övernatta går även det bra i tält eller stuga. Hela ön är full av underbara platser och på kvällen är västsidan magisk.

– Evabritt Johansson.

Årets grusväg enligt Resfredag: Sturkörundan, Karlskrona skärgård. Min första runda för året, på den där grusvägen jag älskar att gå på. Jag är så förutsägbar, förmodligen hade jag kunnat svara ”Sturkö” på alla tio punkter ovan!

Läs mer: Årets Semestermål 2019 utsedda – favoritplatserna i Sverige

Omslagsfoto: Kattsällskap på Den Engelska Trädgården, Österlen. Hur skulle din lista om svemester se ut?

3 comments

1. Vilka härliga platser och det finns ju flera ställen här som jag verkligen vill besöka. Stenshuvud framförallt, missade det området förra året i Skåne. Bänken i Hässleholm passerade jag dock bara när jag var där i maj. 🙂 Jag blev så klart sugen på att sätta en egen touch på listan. Och framförallt att få tänka till kring det där med svemester. Tack för inspirationen!

1. Ser fram emot att läsa din lista!