För ett tag sedan satt jag på pendeltåget mot stan och lyssnade till en konversation mellan två före detta klasskompisar som inte hade sett varandra på länge. Den ena jobbade tydligen utomlands, åt ett företag som hjälpte privatpersoner att få ersättning för försenat flyg:
– Alltså, det är så sjukt – folk har ingen aning om alla pengar som de enligt lag har att hämta hem när flyget är försenat. Hur kan de inte veta?
Den andra klasskompisen var, av konversationen att döma, en i mängden av de “folk” som aldrig hade hört talas om sina rättigheter. Och nej, han är knappast ensam om den saken. Idag är det 25-50 procent av befolkningen i Sverige som inte känner till sina rättigheter om att få ersättning för försenat, inställt eller överbokat flyg. Det innebär i sin tur att flygbolagen slipper betala ut en massa pengar som egentligen skulle betalas ut till de drabbade passagerarna. Det är inte så att flygbolagen håller undan pengarna på något sätt, “folk” ber helt enkelt inte om att få pengarna utbetalade.
Det är såklart många faktorer som spelar in. Även om jag som drabbad passagerare faktiskt känner till mina rättigheter kan det kännas motigt att dra igång en process med pappersarbete, mejlväxling och/eller telefonsamtal. Om du själv är en konsument som drabbas av försenat flyg i Europa (avgångsflygplatsen måste ligga inom EU alternativt att det aktuella flygbolaget har sitt säte inom EU) kan du antingen begära ersättning själv, eller ta hjälp. Det finns flera bolag som har specialiserat sig på att driva kraven för de resenärer som har råkat ut för försenat flyg. Som ett exempel kan nämnas AirHelp, som jag har skrivit det här inlägget tillsammans med.
Försenat flyg – och att ha rätt till ersättning
Vad är det då för faktorer som måste vara uppfyllda för att du ska ha rätt till ersättning? Utöver att 1) avgångsflygplatsen ligger i EU/det aktuella flygbolaget har sitt säte i EU ska förseningen innebära att du 2) enligt tidtabellen landar tre timmar försenad till din destination.
I de här fallen baserar sig ersättningen på en schablon. Utöver schablonbeloppet kan du ha rätt till ersättning för utlägg, exempelvis mat och dryck samt övernattning. Ta därför för vana att spara alla kvitton!
Precis som i de flesta fall finns det undantag till huvudregeln om ersättning, alltså fall av “extraordinära händelser” som exempelvis strejk och svåra väderförhållanden (det som brukar kallas “force majeure” på juridiska, och som på franska betyder “övermakt”).
En ytterligare faktor som alla bör känna till om AirHelp och dess konkurrenter är att de enbart tar betalt för sina tjänster för det fall det visar sig att den aktuella resenären har rätt till ersättning (25 procent av ersättningen i AirHelps fall). Om du inte har rätt till någon ersättning behöver du inte betala någonting – till skillnad från alla andra fall där du begär juridisk hjälp.
Har jag då själv blivit drabbad av flygförsening? Faktum är att jag, trots otaliga resor genom åren, har varit ganska skonad (peppar, peppar!). På väg hem från min jorden runt-resa var planet rejält försenat från Bangkok, och det visade sig senare att planet var överbokat. När flygbolaget erbjöd “flygcheckar” och gratis hotellövernattningar om någon kunde tänka sig att ta ett senare flyg hoppade jag upp för att gå fram till disken och erbjuda mig att stanna – men jag var inte tillräckligt snabb. I slutändan var det ändå riktigt skönt att komma hem igen, efter nästan fyra månader på resande fot. Den känslan varade ungefär 3-4 veckor, då det var dags att flytta till Berlin…
Fler resetips, både allmänna och specifika, hittar du under kategorin Resfredag tipsar.