Close
Tunnelbanesafari i ett kyligt Moskva

Tunnelbanesafari i ett kyligt Moskva

Tunnelbanesafari i ett kyligt och novembergrått Moskva kan få vem som helst att tina upp. Inför vår weekend till Rysslands huvudstad fanns det egentligen bara ett par saker som jag verkligen ville se och göra. Först och främst lockade Vasilijkatedralen med dess färgglada kupoltak i all sin prakt. Och så fanns det en sak till.

Tunnelbanesafari i Moskvas underjord! Kontrasten från de kommunistiska raka linjerna och gråa kolosserna ovan jord blir märkligt påtagliga när vi åker ner för en lång rulltrappa och hamnar i en underjordisk sal som lika gärna hade kunnat stå värd för Nobelfesten. Glittrande kristallkronor, vacker mosaik och dyrbart kakel samsas med statyer av ett folk upp till kamp, tunnelbanan i Moskva är klart värt ett besök.

tbana9

tunnelbanan moskva

tunnelbanan moskva

tunnelbanesafari moskva

tunnelbanan i moskva

tbana

tunnelbanan moskva

tunnelbanan moskva

tunnelbanan moskva

tunnelbanesafari moskva

tbana7

Samtliga foton: Pernilla Förnes

Tunnelbanan i Moskva – en historisk resa

Redan i början av nittonhundratalet fanns storslagna planer i Kejsardömet Ryssland om att bygga en tunnelbana i Moskva, men det officiella beslutet att faktiskt påbörja bygget dröjde ända fram till 1931 och togs av Kommunistpartiets Centralkommitté. Vid det laget hade både Första världskriget, Oktoberrevolutionen och Ryska inbördeskriget hunnit utspela sig.

Tunnelbanan blev ett storslaget arkitekturprojekt för Sovjetunionen och stationerna skapades i klassicistisk stil. Arbetet skulle hjälpa till att sprida kommunistpartiets budskap och resurser samt arbetskraft samlades in från hela Sovjetunionen för att ro projektet i land. (Tunnelbanestationen Komsomolskaja namngavs till exempel efter de arbetare från ungdomsförbundet Komsomol som hjälpte till med bygget.) Den första sträckan öppnades slutligen 1935 under pompa och ståt. Dagarna kom och gick, och några år senare fick de storslagna tunnelbanestationerna fungera som skyddsrum under andra världskriget. Kanske inte riktigt det som var grundtanken när planerna för byggnadsprojektet tog form drygt ett halvt decennium tidigare. Idag är det underjordiska nätverket av stationer inte bara en transportsträcka – de har också kommit att bli uppskattade som turistattraktion av besökare från hela världen.

Åker ni till Moskva och har tight med tid kan ni med andra ord skippa att gå på museum. Spendera istället ett obetydligt antal rubel (135 stycken = 18 SEK när vi var där 2012) på ett biljetthäfte som ger fem resor med tunnelbanan. Drygt tio linjer är dragna kors och tvärs genom staden och passerar en ringlinje runt stadskärnan. Ska ni bara åka en linje rekommenderar jag just ringlinjen, linje fem, som även går under namnen Koltsevaja och ”den bruna linjen”.


Här hittar ni fler inlägg om min resa till Moskva

16 comments

  1. Håller med! Tunnelbanan är vårt bästa minne från Moskva! Men det var inte kyligt när vi var där på sommaren, utan hett 😉

    1. Jag har hört att det blir riktigt varmt där på sommaren, nästan outhärdligt. Kul att du också gillade tunnelbanan, det är svårt att inte bli imponerad av prakten.

  2. Annika, du skriver verkligen så att bokstäverna dansar fram! Och ursnygga bilder! Jag blir både Moskvafrälst och tunnelbanetokig på direkten. Kommer det fler inlägg om er weekend i Ryssland?

    1. Haha, tack Sanna! Ja, det kommer säkert fler inlägg. Alltså, jag ligger så back på att skriva – den här resan gjorde vi ju 2012!! Så mycket jag vill få ut, både bilder och text.

  3. Tunnelbanan i Moskva är verkligen nått utöver det vanliga! Men jisses vilka kontraster den staden har. Man tittar åt ett håll så är allt dränkt i guld och sen tittar man åt andra hållet så är allt i grå sovjetstil.

    Du Madrid i september låter som en vinnande kombination! Ska bli kul att läsa om dina upplevelser 🙂

    1. Ja, det är verkligen en kontrasternas stad. Madrid coming up, vi drar på fredag – wieeee!

  4. Det ska vara sådär kolossalt och imponerande med det ”offentliga” när det gäller de ryska kommuniststaterna. Har åkt i Moskva, tashkent och kiev, de är ungefär likadana ifall du vill åka lite flera glamorösa tunnelbanor 🙂

    1. Jag får satsa på Kiev nästa gång!

  5. Nästan så man blir sugen på en resa till Moskva:-). Älskar åka kollektivt på mina resor…hmmm…fast det där med långa rulltrappor bangar jag lite för. .värsta hittills är Prag ..då väntar jag gärna så jag kan gå på rulltrappan bakom någon…det där med att ligga efter med skrivande om resor känns mer än väl igen..:-)

    1. Ja, satsa på Moskva någon gång – staden är absolut värd ett besök.

  6. Det der er noe ganske annet enn tunnelbanestasjonene her i Oslo! Stasjonene står på listen over ting jeg må se hvis jeg skal til Moskva en gang i framtiden. Det skal visstnok være noen flotte stasjoner i Tasjkent i Usbekistan også, men jeg hadde så lite tid da jeg var der i juni at jeg ikke fikk sett dem.

    1. Vad häftigt med Uzbekistan Marianne, vilken grej!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Close