Att vakna i Fiskebäckskil och somna i Grebbestad

Jag läste nyss i en tidning att Evert Taube ordinerades av sin läkare att bo i Bohuslän. Om det stämmer vet jag inte, men hade jag varit doktor skulle jag lätt ha ordinerat vistelser i den här delen av Sverige till alla som kom till min mottagning med hopp om medicin för återhämtning.

Dagarna flyter in i varandra här och vi åker från den ena skärgårdsidyllen till den andra. I onsdags vaknade vi i Fiskebäckskil och så fortsatte dagen så här på ett ungefär:

Bohuslän skaftö Fiskebäckskil

Jag vaknade tidigt och gav mig iväg en kort runda på cykel mot Grundsund. Eftersom familjen och frukosten väntade hemma på Gullmarsstrand nöjde jag mig att cykla till Stockevik innan jag sakta började trampa hemåt igen.

grundsund Bohuslän

Efter frukost checkade vi ut från Gullmarsstrand (en höjdpunkt till boendeupplevelse) och tog bilen tillbaka mot Grundsund. Tobias tipsade mig om en utsiktsplats…

… och jag litade blint på hans tips. Han brukar veta vad han pratar om när det gäller Bohuslän.

Trots att jag har varit på Skaftö tidigare har jag bara besökt Fiskebäckskil och inte Grundsund…

grundsund Bohuslän

… men det är absolut värt att åka hit för att få en bild av hur en bohuslänsk skärgårdsidyll kan tänkas se ut. Grundsund uppfyller alla kriterium!

Innan vi åkte vidare tog vi en glass nere på Hugos Bu bar & Café som ligger i en omgjord fiskebod nere vid hamnen i Grundsund. Jag hade siktet inställt på bakverk, men bake off-utbudet imponerade inte alls. Det slutade med glass från Lejonet & Björnen istället, det blev en utmärkt kompromiss. (Gott hembakat fika hittade vi istället på Café Syltrutan.)

Nästa gång jag åker till Skaftö skulle jag vilja göra en variant på vår lyckade kajakutflykt i Stockholms skärgård för några veckor sedan, sådana här bilder gör inte suget mindre.

grundsund Bohuslän

Innan vi åkte vidare fyllde jag på förrådet med krabbmete. Det går inte att ta med sig barnen till den här sidan Sverige utan en laddning sådana i bagageutrymmet på bilen.

superfit barnskor

Nästa stopp på vår roadtrip genom Bohuslän blev Nordens Ark utanför Hunnebostrand…

nordens ark Bohuslän

… där Nellys favorit blev Lantgården med bland annat Orusthönor (kanske inte så konstigt med tanke på släktens arv därifrån!?) och kaniner.

hamburgö

Efter många svettiga timmar i solen var vi alla inställda på att hitta en badplats. Jag tog fasta på ett tips från en bekant om Hamburgö, dit vi tog oss med bilfärjan över från Hamburgsund. Vid klippbadet på Hamburgö (det finns också en strand där, men med lite för grov sand för vår smak) fick vi resans hittills bästa badupplevelse.

tanumstrand bohuslän

Efter en lång dag med många nya intryck landade vi på TanumStrand, där vi hade en enkel stuga med självhushåll som väntade på oss. Mitt första intryck av TanumStrand? Det här stället är Västkustens svar på Böda Sands campingpalats = familjevänligt, massor med olika byggnader med allt från restaurang och hotell till badhus och ett fullspäckat program med aktiviteter att välja mellan. Barnen och Tobias älskar det, men jag föredrar personligen lugnare ställen som Gullmarsstrand.

Efter en väldigt fräsch middagsbuffé på TanumStrands restaurang hoppade barnen av sig det sista springet i benen på anläggningens studsmatta innan jag beordrade gemensam solnedgångspromenad (där jag också knäppte omslagsbilden). Och så kan en dag se ut när man vaknar i Fiskebäckskil och somnar i Grebbestad.

Läs mer:

Att göra på Skaftö och utflyktstips i närheten

Att göra i Strömstad och på Kosteröarna

Delar av den här familjevistelsen är ett samarbete med Västsverige för att skriva fler inlägg till Resfredags Svenska Pärlor.

6 comments

1. Imponerande effektivt!

2. Vilken galet effektiv dag!

Åh låter underbart 🙂

Vi älskade dock tanumstrand!

Så bra mat och fantastiskt läge vid havet!

Men visst är Gullmarsstrand oxå underbart.

Kul å ses en snabbis på frukosten vid tanumstrand iaf!

Kram

1. Ja, så fina dagar… inte utan att jag längtar till sommar igen. 🙂

3. Anna-Lena Alexandersson says:

Trevligt att du varit på vår ö. Cykelturen på morgonen gick nog inte till Stocksund, men väl till Stockevik. Där kunde du skåda Gåsö tvärs över Gåsöfjorden. Välkommen tillbaka till Skaftö!

1. Tack Anna-Lena, hade nog ”Grundsund” i tankarna samtidigt som jag skrev… Och ja, kommer hemskt gärna tillbaka till Skaftö snart – vilket paradis på jorden!